نمایش “یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا، قطعه ۲ ” به نویسندگی و کارگردانی گارسیا رمئو ازکوییل از فرانسه در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در دو روز متوالی در تالار حافظ به روی صحنه رفت . به بهانه اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر ، خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با بازیگر این نمایش انجام داده است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :
ایده نمایش “یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا” چگونه شکل گرفت ؟
سوژه نمایش ارتباط زیادی به ایده خلق دنیا دارد . خلقت دنیا ، همان بشریت است که از تصویر و ساخته شدن به دست می آید و از اجزا و جنس هایی مثل چوب ، آهن و … تشکیل می شود . مهم این است که اول بتوانیم این کاراکتر را بسازیم و بعد آن را به دنیا بیاوریم .
باتوجه به اینکه بخش اول این نمایش در جشنواره تئاتر عروسکی اجرا شد و بخش دوم در جشنواره تئاتر فجر ، ارتباط بین این دو بخش چه بود ؟
در اجرایی که در ماه آگوست داشتیم ، یک خانم مسنی را دیدم که منتظر اتوبوس بود . از همان برای اجرای دوم الگوبرداری کردم . این پرسوناژ این سوال را از ما می پرسد که مردم به چه فکر می کنند ؟ فکرشان مشغول چیست ؟ در واقع به ما این اجازه را می دهد که تصور کنیم این کاراکتر در چه دنیایی زندگی می کند . در حقیقت این پرسوناژ خلق می شود و به دنیا می آید و انگار ما هم با آن خلق می شویم و به دنیا می آییم .
در فرانسه استقبال از نمایش عروسکی چطور است ؟
در کشور فرانسه مردم خیلی این نوع تئاتر را دوست دارند و یک فرآیند سازماندهی شده است .
“یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا” در کدام کشورها اجرا شده است ؟
این اجرا به تازگی ساخته شده و برای اولین بار است که از فرانسه خارج می شود . ولی یک نسخه بلغارستانی دارد که در شهرهای مختلف بلغارستان اجرا شده است .
با توجه به اینکه این نمایش دکوری سنگین دارد ، در رابطه با ساخت آن بگویید ، آیا آوردن چنین دکوری به ایران سخت نبود ؟
این دکور کاملا پرتابل است و اصلا برای آن سختی نداشتیم . من با همکاری گروه تئاتر شهر نیس این دکور را ساختیم .
آیا از کیفیت جشنواره تئاتر فجر و حضور در ایران راضی هستید ؟
بله . جشنواره تئاتر فجر ، فستیوال خیلی خوب ، غنی و متنوعی است و مردم ایران نیز فوق العاده هستند .