کیوان نخعی از نمایشنامه نویسان و کارگردانان و منتقدان باسابقه تئاتر است که با نمایش “طرب نامه شهر خیال” بخش به علاوه فجر در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر حضور یافته است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی داشت که ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید :
کیوان نخعی که پیش از این در گفتگو با تئاتر فستیوال معتقد بود که نمایش ها باید اجرای عموم داشته باشند و به اجرا در جشنواره اکتفا نکنند ، درباره ی اجرای عموم نمایش ” طرب نامه شهر خیال ” گفت : هر اثری برای یک یا دو سانس اجرا در جشنواره ، مدت ها تمرین می کند . بنابراین باید نمایش ها اجرای عمومی داشته باشند تا دیده شوند . اجرای عموم هم مشکلات و معضلات خود را دارد . باید بستری آماده شود تا کاری که به جشنواره می آید در سالن های مختلف دولتی و غیر دولتی اجرای عموم شود . البته اداره کل هنرهای نمایشی در حد توان خود از آثار حمایت می کند و امیدوارم که این اتفاق برای همه کارها بیفتد و از همه آثار حمایت شود .
وی افزود : وقتی در سالن خصوصی کار می کنید ، با مسائل خاص خود رو به رو می شوید ، البته این سالن ها هم تقصیر ندارند و ناچار هستند هزینه های بالای خود را تامین کنند . به همین خاطر معلوم نیست نحوه قرارداد بستن آنها با گروهی که قرار است در آنجا کار کند ، چگونه باشد .
نخعی درباره ی اجرای نمایش ” طرب نامه شهر خیال ” در تماشاخانه ارغنون اذعان داشت : پیش از اجرا در تماشاخانه ارغنون با سالن شهرزاد صحبت کردیم ولی متاسفانه نتوانستیم به توافق برسیم . البته ما به توافق رسیدیم ، آنها شاید نتوانستند با ما به توافق برسند! چون ما اسپانسر نداشتیم و می خواستیم که درصدی از فروش اجرا را به آنها بپردازیم . ابتدا قبول کردند ولی بعد گفتند نه ! باید هر شب برای اجرا ، قیمتی را به عنوان کف فروش بدهید ! ما هم گفتیم نمی توانیم چنین ریسکی را بپذیریم . هدف ما چیز دیگری است و شما هم سود خود را می کنید . صحبت های زیادی در این باره شد ولی اساسا کسانی که تئاتر کار کرده اند زیربار این صحبت ها نمی روند .
مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی همچنین در رابطه با شرایط سخت تبلیغات نمایش ها گفت : صدا و سیما به هیچ عنوان تبلیغ تئاتر نمی کند و این مشکل را ما در داخل کشور داریم . تنها یک سری رسانه ها در این راستا فعالیت دارند که با توجه به تعدد اجرای نمایش ها ، نمی توانند به همه ی آثار به صورت یکسان بپردازند . شبکه های مجازی هم به نوبه خود مشکلاتی دارند و رقم های زیادی بابت حمایت از آثار دریافت می کنند . تمامی این مسائل باعث می شود گروهی که می خواهد سالم کار کند مجبور به تحمل فشارهای مالی زیادی شود .
وی در ادامه اضافه کرد : نمایش من به گونه ای است که با چند چهارپایه و چارچوب در هر سالنی حتی در گاراژ می توانم آن را اجرا کنم ، به همین خاطر آن چه برای من اهمیت دارد این است که درون مایه ی تئاترم را به مخاطب نشان دهم .
نخعی درباره تفاوت اجرای نمایش ” طرب نامه شهر خیال ” با اولین اجرای آن در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت : نسبت به اجرای جشنواره ی پیشین تغییرات زیادی در اجرای عموم نداریم . تنها یک بازیگر این نمایش به دلیل مشغله کاریش ، نتوانست با ما همکاری کند . به صورت کلی کار هر چه بیشتر اجرا می شود ، پخته تر می شود مخصوصا این متن که سخت است و باید دیالوگ ها سر ضرب گفته شود و ریتم آن درست باشد . اگر خللی در آن رخ دهد ، از حس و حال می افتد . خدا را شکر تا به حال بازخورد خوبی داشته ایم .
به اعتقاد کارگردان نمایش خیابانی “پسماند” ، جشنواره تئاتر فجر همواره با فراز و نشیب بسیاری همراه بوده است . او در این رابطه توضیح داد : جشنواره تئاتر فجر همیشه دچار فراز و نشیب بسیاری بوده و در هر دوره به شکلی متفاوت برگزار شده است . در دوره ای گروه های بسیاری متن را می خواندند و بعد کارشان رد می شد و از حضور در جشنواره ناکام می ماندند . در حال حاضر از کارهایی که در طی سال اجرا می شوند ، انتخاب می کنند و به جشنواره می آورند . که به نظر من این روند درست تری است و فرصتی است برای همه که این کارها را ببینند .
وی افزود : یک بخش انتخاب ، سلیقه است باید خیلی در این نکته دقت کنیم و مواظب باشیم . من موافق این نیستم که گروهی یکبار آثاری را انتخاب کنند و گروه دیگری آثار دیگری را انتخاب کنند . به نظر من باید یک گروه ، تمامی کارها را ببیند و انتخاب کند . البته در این راه موانعی وجود دارد و چون کارهایی که اجرا می رود بسیار زیاد هستند ، اگر گروه ها کارشان را با فیلم بفرستند مشکل دیگری دارد و بسیار با آنچه زنده می بینید متفاوت است و نفس تماشاگر در اجرا بسیار مهم است .
نخعی درباره ی اهمیت بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر اذعان داشت : این بخش بسیار مهم تر از سایر بخش ها است و باید بسیار با دقت انتخاب شود و برای کارگردان ، بازیگر ، طراح صحنه و … آموزنده و جذاب باشد .
کارگردان نمایش ” طرب نامه شهر خیال ” اعتقاد چندانی به رقابتی بودن جشنواره ندارد و معتقد است بزرگترین داور نمایش های تماشاگران هستند . او در این رابطه افزود : گاهی ممکن است داوری بخش مسابقه ناحق باشد و سلیقه در آن دخیل باشد . خود داوران هم این موضوع را قبول دارند . کسانی که کار می کنند باید ظرفیت شان را بالا ببرند . من بعضی ها را دیده ام که وقتی جایزه نمی گیرند دچار افسردگی می شوند . آیا این جایزه این میزان مهم است ؟ واقعا برای من در این سال ها اصلا و ابدا مهم نبوده ، چون می دانم این ها زودگذر است . اگر شما بتوانید نمایشی را که اجرا می کنید ارتباط خوبی با همه ی طیف مخاطبان برقرار کند ، بهترین جایزه است .
نخعی درباره حضور دو نمایش حاضر در فجر پلاس که در بخش ” رقابتی ” جشنواره قرار گرفته اند ، گفت : ممکن است این دو اثر در حدی باشد که توسط گروه به جشنواره تئاتر فجر معرفی شده باشند . من برای این دو کار آرزوی موفقیت می کنم و انشالله آنچه حقشان است را به دست آورند . همان طور که گفتم شخصا اعتقادی به حضور در بخش رقابتی ندارم . این که تماشاگران کارم را بینند برای من افتخار است . وقتی کسی در جشنواره حضور دارد باید تمام ضوابط آن را بپذیرد و رعایت کند . کسانی که بعد ازجایزه نگرفتن، ناراحت می شوند به نظر من کار اشتباهی می کنند .
در پایان وی در خصوص اهمیت جشنواره تئاتر فجر گفت : بزرگترین رخداد جشنواره این است که گروه های شهرستانی به جشنواره می آیند و این امکان برایشان ایجاد می شود که آثار متنوعی را ببینند و این خیلی خوب است .
اقای نخعی گروه بسیار خوبی دارید و خودتان عالی هستید
لذت بردم
موفق باشین
نمایش خوبی بود . واقعا لذت بخش و عالی بود. واقعا سپاسپگذارم از استاد کیوان نخعی عزیز