از گسترش بخش به علاوه فجر تا حذف بخش تولیدات تازه تئاتر ایران / گزارش نشست خبری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر


نخستین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز ، ۴ مرداد ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، در این نشست که با مهدی شفیعی مدیر کل اداره هنرهای نمایشی ، حضور سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ، سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی ، اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استانها ، مصطفی محمودی عضو ستاد جشنواره تئاتر فجر و برخی دیگر از همکاران مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد ، سعید اسدی توضیحاتی را درباره تغییراتی که در سه بخش تئاتر محیطی و خیابانی ، بخش به علاوه فجر ، فجر استانی و بخش تولیدهای تازه تئاتر ایران در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر صورت گرفته است را ارائه داد :

  • بخش تئاتر محیطی و تعاملی / توریسم فرهنگی

سعید اسدی با بیان اینکه با توجه به نیروهای موجود تئاتر ، می توان امسال تئاتر را به شکل وسیعتری در سطح جامعه دید ، در مورد بخش تئاتر محیطی گفت : این به معنای بهره گرفتن از محیط های غیرصحنه ای ، تبدیل کردن محیط های شهری به مکان های اجرای نمایش و شکل مطلوب تئاتر تعاملی که در جهان امروز خیلی مورد توجه قرار گرفته ، است . تئاتر تعاملی تاثیرات اجتماعی تئاتر را چندین برابر کرده است و در حوزه های مختلف از جمله حوزه های آموزشی ، تربیتی ، روان درمانی و … وارد شده و به حوزه های اجرایی تئاتر در حوزه ی اصلی پیوسته است که انشالله امسال بتواند این شکل تعاملی تئاتر بخشی را در جشنواره داشته باشد . البته تمام حوزه های تئاتر که می توانند در حوزه ی بیرونی قرار بگیرند (out door theater) نیز به فراخوان امسال اضافه شده است .

وی ادامه داد : با توجه به مقدورات تئاتر صحنه ای و امکانات محدودی که وجود دارد قطعا این بخش فرصت خوبی است برای هنرمندان تئاتر که بتوانند دیگر گونه های تئاتری را هم تجربه کنند ، بیاموزند  و توسعه دهند . در جشنواره سی و پنجم تاکید ویژه ای دارم که این بخش به شکل باشکوهی برگزار شود به این خاطر که جلوه ی این تئاتر در شهر رفته شهر تهران را در بخش وسیع تری به حوزه جشنواره وارد کند و جشنواره باید این چشم انداز را داشته باشد که در آینده امکانی را برای توریسم فرهنگی فراهم کند .

  • گسترش بخش به علاوه فجر

اسدی در مورد تغییرات بخش به علاوه فجر توضیح داد : علاوه بر تماشاخانه های خصوصی ، تماشاخانه های نیمه دولتی و دولتی که در بخش اصلی جشنواره حضور ندارند نیز امکان حضور در این بخش را داشته باشند . به نظرم توسعه دادن این بخش و استفاده کردن از توان موجود در تئاتر ایران و سوق دادن هنرمندان برای اجرا در سالن های متنوع می تواند نقش مثبتی در توسعه تئاتر ما داشته باشد . این امکان دسترسی بیشتر تماشاگران و مخاطبان تئاتر به جشنواره فجر را فراهم خواهد کرد و این بخش هم می تواند جلوه ای خوش آب و رنگ تر به جشنواره در شهر تهران به عنوان مکان برگزاری این رویداد بدهد .

تئاتر فستیوال

  • بخش فجر استانی / برگزاری تور در استان های مختلف

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه امسال با یک برنامه منسجم تری بخش فجر استانی جشنواره را برگزار خواهیم کرد ، گفت : در استان هایی که متقاضی این بخش باشند ، در تعاملی که با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های اتفاق می افتد ، بخشی از جشنواره ی فجر در سایر استان ها هم می تواند اتفاق بیافتد . این نگاه سراسری جشنواره فجر را نشان خواهد داد که این امکان فراهم شود که بخشی از تولیدات تئاتر استان های کشور بتوانند در یک تور تئاتری که در تقویم ارائه خواهد در استان های مختلف به اجرا در بیایند و مخاطبان ما در نقاط دیگر ایران هم بتوانند از جشنواره ی فجر بهره ببرند .

  • حذف بخش تولیدات تازه تئاتر ایران

سعید اسدی با اعلام اینکه بخش تولیدات تازه تئاتر ایران از جشنواره سی و پنجم حذف شده است ، در این مورد توضیح داد : تجارب سال های گذشته جشنواره نشان می دهد که ساختار تئاتر ایران در گذشته برای رونق بخشیدن به تئاتر نیازمند به جشنواره بود و هویت جشنواره های تئاتر بیش از اینکه نقش ارزیابی هنری و کیفی آثار باشد جنبه های تشویقی برای تولید اثر نمایشی بود . اما باید پذیرفت که دوران تغییر کرده و امروز با فضای جدیدی در تئاتر رو به رو هستیم و اساسا تئاتر ما تحولاتی را پذیرفته است . تحولی که در تئاتر ایران در حال وقوع است که بخشی از آن به افزایش نیروهای مولد تئاتر و ایجاد فرصت های تازه تری در فضاهای غیردولتی مربوط می باشد ، این امکان را فراهم می کند که ما به تحول در تئاتر ایران بیاندیشیم .

وی با مطرح کردن اینکه در گذشته گویی تولیدات تازه تئاتر و حضور در جشنواره تنها مسیری برای اجرای عموم بود ، اضافه کرد : فکر می کنم این مسئله خود جشنواره را تحت الشعاع قرار می داد و جشنواره ی تئاتر را به جای یک مدیریت معطوف به جشنواره ی هنری تبدیل به چیزی شبیه به تهیه کننده و تولید کننده کرده بود . به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شد که برخی از تئاترهایی که برای سال آینده در دست تولید هستند را به عنوان کار تازه به جشنواره دعوت کنیم و البته چند کار شاخص را جشنواره سفارش دهد و به عنوان اجرای نخستین در جشنواره داشته باشد که در سال بعد اجرای عموم خود را بروند .

او در پایان توضیحات خود گفت : این دلیل مشخص که جشنواره خود را از فرآیند تولید کنار بکشد و از تولیدات در دست انجام و بیرون از جشنواره که در حال رخ دادن هستند ، بهره ببرد امکان مدیریت فرهنگی ، هنری را که طبیعتا از یک فستیوال تئاتری معتبر انتظار می رود را ممکن می کند.

تئاتر فستیوال

در ادامه ی این نشست خبری و ارائه ی توضیحات دبیر جشنواره ، جلسه ی پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه برگزار شد که البته در این بین مهدی شفیعی و اتابک نادری نیز به جمع حاضران اضافه شدند .

سعید اسدی در مورد یکی از بحث های مطرح شده توسط اصحاب رسانه که مسئله بسیاری از رسانه ها در دوره های قبلی جشنواره یعنی مسئله نحوه توزیع بلیت خبرنگاران بود ، توضیح داد : امسال فراخوانی را برای سامانه‌های فروش بلیت منتشر کردیم که مذاکراتی در حال انجام است و تلاش می‌کنیم شرایط بهتری در این بخش فراهم شوند. البته انتظار داریم از سوی مقابل هم همراهی‌هایی با جشنواره صورت گیرد ولی بر این نکته تأکید می‌کنم که در جشنواره امسال در بخش همکاری با رسانه‌ها میزان پوشش خبرهای جشنواره و فعالیت‌های عمده آن‌ها در تئاتر برایمان ملاک خواهد بود و امسال هم مانند دوره قبل این طبقه‌بندی را خواهیم داشت که رسانه‌های فعال سهمیه بیشتری از بلیت داشته باشند. البته پارسال چند مورد محدود از کپی بلیت‌های اصل داشتیم که این مساله در بخش بلیت‌های مهمان رخ داد اما امسال در مذاکراتی که با سامانه فروش خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم تا بلیت‌های مهمان هم بتوانند ثبت شوند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سفارش تولید اثر و دعوت از برخی گروه‌ها برای شرکت در جشنواره گفت : معتقدم که جشنواره باید خودش را از موضع تولیدکنندگی بیرون بکشد. در این بخش افراد پیشکسوت و هنرمندان شناخته شده‌تر حضور دارند چون ما به جوان‌ترها در بخش‌های دیگر فرصت ارائه آثارشان را داده‌ایم. ایده ما این است که فقط خود جشنواره کاری را سفارش ندهد بلکه با هماهنگی با اداره کل هنرهای نمایشی و تماشاخانه‌ها، آثاری که در حال آماده شدن برای اجرا هستند و از کیفیت لازم نیز برخوردارند، برای حضور در جشنواره دعوت شود.

اسدی در پاسخ به خبرنگار تئاتر فستیوال مبنی بر اینکه برای بحث تمرکز زدایی تئاتر و تعامل آن در سطح شهر چه مکان هایی برای برگزاری تئاتر خیابانی و محیطی اندیشیده شده است ، گفت : ما در این بخش به دنبال محیط های متنوع برای اجرای تئاتر هستیم چون برای اجراهای محیطی براساس نظریات موجود و نوع عملکردی که دارد باید مکان های اجرا را پیدا کنیم . تئاتر محیطی مکان را تعریف می کند و نسبت به آن مکان کاری را تولید می کند که این می تواند در مکان های تاریخی ، بخش میراث فرهنگی یا حوزه ی فضاهای متنوع شهری باشد . حتی گالری های هنری و اجراهای پرفورمنس آرت که در آن مکان های اتفاق می افتند هم فجر امسال به آن ها نگاه می کند و می توانند در این حوزه باشند .

او افزود : در حوزه تئاتر تعاملی نیز یکی از امکاناتی که در جشنواره ی امسال وجود دارد بهره گرفتن از فعالیت هایی است که در حوزه های متنوع تئاتر اتفاق می افتد از جمله فضاهای بهزیستی و مراکز توانبخشی است .یا در حوزه بهزیستی اجتماعی می تواند تئاتر شورایی را داشته باشیم .

تئاتر فستیوال

اسدی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ماهیت بخش «به علاوه فجر» و نظارت جشنواره بر کیفیت آثار این بخش گفت: ماهیت این بخش ارائه فرصت به مدیریت بخش غیراصلی جشنواره است تا توانایی خودشان را نشان بدهند. مدیریت تماشاخانه‌ها می‌تواند هم از آثاری که در تماشاخانه‌شان به صحنه رفته و هم از تماشاخانه‌های دیگر دعوت به اجرا کنند. در این بخش باید مدیریت تماشاخانه‌ها درایت خودشان را نشان دهند بنابراین اگر از طرف ما دوباره نظارت وجود داشته باشد، استقلال آنها از بین می‌رود. ما به اعتبار جشنواره تئاتر فجر یک استقلال نسبی به این بخش می‌دهیم و در واقع کار ما جنبه حمایتی دارد.

وی همچنین درباره نحوه برگزاری بخش مسابقه بین‌الملل و انتخاب آثار این بخش نیز توضیح داد : امسال از همان ابتدا که کاری برای حضور در بخش بین‌الملل جشنواره پیشنهاد شود، این نمایش مورد ارزیابی هنری و کیفی قرار می‌گیرد و در نهایت یک کمیته انتخابی همه آثار متقاضی بخش مسابقه بین‌الملل را ارزیابی می‌کند. ما کارهایی را که قابلیت هنری مؤثرتری داشته و از لحاظ مضمونی هم جذاب باشد، مورد بررسی قرار می‌دهیم . بنابراین ۲ ارزیابی برای انتخاب آثار این بخش وجود دارد و قرار نیست هر کاری که در جشنواره حضور دارد، وارد بخش مسابقه شود.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی بهمن ماه ۱۳۹۵ در تهران برگزار خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *