یادداشتی برنمایش “باغ وحش شیشه ای” به کارگردانی سید علی اصغر حسینی
نمایشنامه ی “باغ وحش شیشه ای” بی شک یکی از نمایشنامه های معروف و محبوب تنسی ویلیامز است که تا امروز گروه های تئاتری زیادی ، این نمایشنامه را به روی صحنه برده اند . با این حال هنوز هم دیدن اجرایی خوب از این نمایشنامه خالی از لطف نیست . اما بی شک هیچ کس علاقه ای ندارد که از یک نمایشنامه ی خوب یک اجرای بد ببیند ! و این اتفاقی است که در “باغ وحش شیشه ای” به کارگردانی سید علی اصغر حسینی رخ داده است .
کارگردان نمایش ، هنوز غوره نشده ، خیال مویز شدن به سرش زده است چرا که در مرحله ی نخست ، نمایشنامه را تغییر داده است . پرسوناژهایی به نمایش اضافه شده است که تا انتها نمی توان فهمید این پرسوناژها که هستند و یا چه هستند !
نمایش با حرکاتی فرمیک ، از دو پرسوناژ مشکی پوش شروع می شود . شروعی اساسا بی ربط به نمایشنامه و حرکاتی بسیار ابتدایی ، زشت و خنده آور از دو بازیگر بی نهایت کارنابلد ! این پرسوناژهای سیاه پوش ، در مواقعی نقش شیطان ، در مواقعی فرشته ، در مواقعی فردی در گذشته و در مواقعی در خیال و رویا می روند و می آیند ! اساسا معلوم نیست چرا هستند و چه کمکی می توانند به روند اثر کنند .
بازیگران دیگر نیز مبتدی هستند و دقیقا آنگونه بازی می کنند که نباید بازی کنند ! گویا حتی یکبار هم اصل نمایشنامه را نخوانده اند که لااقل بتوانند اندکی به شخصیت پرسوناژها نزدیک شوند . بازی اگزجره و بی ربط بازیگران بدجور توی ذوق می زند . اصلا تماشاگر درکی از ” باغ وحش شیشه ای ” لورا پیدا نمی کند همینطور که درکی از لاابالی بودن تام ندارد . تام کیست ؟! چه می خواهد ؟! چرا به سینما می رود ؟ً چرا پول برق را پرداخت نمی کند ؟! جیم چطور ؟! یک هرزه ی حرفه ای است ؟! چرا اینقدر اغراق شده بازی می کند ؟! چرا پررو و بی حیاست ؟! لورا که اساسا نقشی ندارد . حتی بازیگر نقش لورا در مواقعی فراموش می کند که معلول است و سالم راه می رود ! آماندا نیز تنها داد و فریاد راه می اندازد ، لوس و بی معنا !
گویا کارگردان ” باغ وحش شیشه ای ” جدیدی را کارگردانی کرده است که معلوم نیست نوشته ی کیست ، چه هدفی را دنبال می کند و چه حرفی می خواهد بزند ؟!
بر تمام این اوضاع نابه سامان ریتم کند و میزانسن های غلط نمایش را هم اضافه کنید. در واقع کارگردان می توانست با توجه و تمرکز بر روی اصول و بایدهای یک نمایش ، ” باغ وحش شیشه ای ” را قابل دیدن کند ، اما با شتاب زدگی ، تغییر بی مورد نمایشنامه و تخطی کردن از اصول بدون هیچ پشتوانه ای ، مخاطب را با یک اثر شلوغ و به هم ریخته مواجه می کند .
سعید خالقی – تئاتر فستیوال
سلام خدمت مخاطبین عزیز
به علت بروزرسانی سایت در روز گذشته ، متاسفانه برخی از دیدگاه های شما مخاطبین عزیز حذف شده است . تئاتر فستیوال عادت ندارد نظر مخاطبان را چه مثبت باشد و چه منفی ، حذف کند و به این مسئله افتخار می کند .
از شما عزیزان تقاضا می شود در صورت تمایل مجددا دیدگاه خود را زیر مطلب مورد نظر بگذارید تا بتوانیم از دیدگاه شما بهرمند شویم .
از توجه شما همراهان همیشگی تئاتر فستیوال سپاس گزاریم .
بیچاره تنسی … :دی
ظاهرا شما با همه ی گروه های جوان مشکل دارید منتقدین تیاترفستیوال عزیز !!
به هر حال جوان ها هم باید کار کنند و کار بسازنند و تجربه کنند دیگر .
نباید با لحن توهین امیز و تند جلوی کار کردن انها را گرفت …
Merc babate naqde tond o tizetoon.
kheili aziat shodam moqe didane kar
damet garmmmm vase in titr
ha ha
سعید جان مدت ها بود ننوشته بودید
من نوشته ها و نگاه شما رو به تئاتر دوست دارم
بیشتر بنویسید
سپاس
این دوست عزیز غوره هم نیست…خیلی زوده که دست به کارگردانی بزنه…موافقم شدید با آقای خالقی
man vaghean nemidonam in didgahe tond az koja miad????
kheili khoob bood in namayesh
negahe no va jazzabi dasht
negahe khodeton ro eslah konid
من عاشق این نمایشنامه هستم ولی در مورد این اجرا… چی بگم؟؟؟!!!!
Like