یادداشتی بر نمایش ” عاشقانه فریدون “
به بهانه اجرایش در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
نمایش ” عاشقانه ی فریدون ” به نویسندگی و کاگردانی علی اصغر ثلاثی نمایشی است که هم از نظر فرم توانسته است موفق باشد و هم از نظر روایت داستان که بر اساس شاهنامه ی فردوسی به نگارش در آمده است .
نمایشی تجربی که بوسیله ی موقعیت های نمایشی توانسته است مخاطب را با خود تا پایان نمایش همراه کند . نوع شیوه ی اجرایی که بیشتر وابسته به فرم و حرکت است برای این نوع سوژه ها بسیار انتخابی درست و در کنارش اجرایی کردنش بسیار دشوار است .
گروهی جوان که با روایتی از کاوه ی آهنگر و زهاک ماردوش آن را به سمت و سویی دیگر برده اند و حال و هوای تازه ای بر این داستان بخشیده اند . اجرای مراسم خیمه شب بازی توسط بازیگران بسیار شیوه ی درستی است آن هم وقتی چاشنی آن حرکت و فرم باشد . همه چیز در جای خودش قرار دارد به گونه ای که نه در روایت کم و کاستی حس می شود نه در شکل و شیوه ی انتخابی برای روایت.
طراحی صحنه و لباس در راستای نمایش بوده همچنین بازی بازیگران جان تازه ای به این انتخاب ها بخشیده است . موسیقی زنده و آهنگسازی کار نقطه قوتی است که به یاری و کمک کار درآمده و توانسته است بخش عظیمی از این نمایش را جانی تازه بدهد.
تنها نکته ای که نقد بر آن وارد است طراحی نور این نمایش است که میتوانست خیلی بهتر باشد ، نسبت به فضای کار اگر چهره ی بازیگران کاملا مشخص بود در روند اجرایی تاثیری بهتری میگذاشت .
نمایش عاشقانه ی فریدون نمایشی است با انتخاب سوژه ای درست در راستای قصه ای که روایت می شود و همینطور محتوای آن میتواند زبانی گویا باشد برای کسانی که حتی با شاهنامه ی فردوسی آشنایی ندارند … در آخر فقط میتوانم بگویم ای کاش میتوانستیم بهای بیشتری به این سوژه ها بدهیم و بتوانیم همانند عاشقانه فریدون از با کیفتی در تئاتر سخن بگوییم نه از راز بی مهری به اسطوره هایمان.
احسان معجونی – تئاتر فستیوال
تئاترفستیوال عزیز نقد های خیلی خوبی در جشنواره داشتین . من نوشته هاتون رو دنبال می کردم . انیدوارم این روند در طول سال هم ادامه پیدا کنه.
به نظرم جای نقد در تئاتر امروز ما واقعا خالیه .