محمد ربانی پور : در نمایش رادیویی ، هیچ ابزار دیگری به جز صدا ، وجود ندارد


در چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر، نمایش رادیویی « تبریز آتش و سپیده » نوشته و کار نوید سالاری‌مقدم در تالار استاد رکن‌الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه به اجرا در ‌آمد. محمد ربانی پور نقش خوان این نمایش در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار تئاتر فستیوال درباره ی این نمایش و عوامل موثر در نمایش های رادیویی گفت .

تئاتر فستیوال

محمد ربانی پور بازیگر نمایش رادیویی ” آتش و سپیده ” در رابطه با این نمایش به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : ” نمایش در دوره مشروطه اتفاق می افتد . قیام مشروطه و قیام مردم تبریز است و به خصوص در رابطه با شخصی به نام باسکر ویل است که تبعه آمریکاست و به عنوان معلم به تبریز می آید ، ولی تحت تاثیر انقلابیون تبریز و آزادی خواهی و مشروطه خواهی قرار می گیرد و با مردم تبریز همراه می شود و در نهایت در همین راه جان عزیزش را فدا می کند یک جوان ۲۲ ، ۲۳ ساله که بسیار قابل تقدیر است . “

وی در توضیح نقش اش در این نمایش ادامه داد : ” بنده در این نمایش نقش ستارخان را بازی می کنم که البته نمایش حول داستان ستارخان نیست حول داستان باسکرویل است اما ستارخان در اینجا حضور پیدا می کند . “

ربانی پور که اذعان داشت ، بازیگر تئاتر و سینماست و رادیویی نیست , عوامل بسیاری را در موثر بودن یک نمایش رادیویی موثر می دانست . وی در این رابطه توضیح داد : ” عوامل بسیار زیادی به خصوص افکت ها ، صدای بازیگر ، بیان بازیگر و اینکه حس بازیگر از طریق صدای او می تواند منتقل شود یا نه ، می تواند تاثیر داشته باشد . هیچ ابزار دیگری وجود ندارد و این موضوع باید بسیار عمیق باشد . “

وی همچنین افزود : ” درست است که در نمایش رادیویی ، بدن بازیگر شرکت نمی کند و چشمانش را نمی بینید ، ولی با آن بیان و آن هوایی که از طریق تنفس بیرون می دهد ، شما به عنوان مخاطب باید بفهمید که چه حال و وضعیتی دارد . “

او در پایان اشاره کرد : نمی شود خیلی بیانش کرد و یا به صورت تئوری توضیح داد . در عمل باید نشان دهیم و این کار مشکلات خاص خودش را دارد . با این حال ، می تواند بسیار قابل توجه و دلپذیر باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *