سعید اسدی : جشنواره باید بازتاب آن چیزی باشد که در تئاترمان رخ می‌دهد / تاکید بر هویت گــروه ها


سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در نشست رسانه‌ای این رویداد هنری با اشاره به اینکه در تلاشیم به ارتقا کیفی آثار توجه شود ، درباره بخش‌های مختلف فراخوان جشنواره توضیحات کاملی ارائه داد .

سعید اسدی

به گزارش خبرنگار تئاتر فستیوال ، اولین نشست رسانه‌ای سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ، صبح امروز یکشنبه ۲۵ خردادماه ، با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره و جمعی از خبرنگاران و عکاسان خبری در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد . اسدی در این نشست رسانه‌ای ، جزئیات فراخوان این دوره از جشنواره و تغییراتی که نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده توضیح داد .

او ابتدا با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از دریافت حکم دبیری ، دبیرخانه جشنواره و ستاد جشنواره را فعال کرده است ، گفت : ”  برای برگزاری موفق این دوره از جشنواره ما برنامه‌هایی را از همه مدیران بخش‌های مختلف گرفته و به عنوان نقشه راه مورد استفاده قرار می‌دهیم  “

او با اشاره به اینکه در این مدت برای ارتقای کیفیت فراخوان و توجه به موارد ذکر شده در سال‌های گذشته ، همه نقدهای پنج – شش سال گذشته را که در مطبوعات و سایت‌ها منتشر شده بود ، خوانده ، اضافه کرد : ”  تلاش کردیم بر اساس چشم‌اندازی که نقدها به ما می‌دهند ، فراخوان را تنظیم کنیم. یکی از نکاتی که در نقدها مطرح شده بود، این بود که جشنواره چون یک نشان ملی و بین‌المللی است و بزرگترین رخداد تئاتری ایران محسوب می‌شود، باید از اعتبار لازم برخوردار باشد به همین جهت با اهل فن و خبرگان گفتگو و مشورت کردیم که بخشی از مشاوره‌های آنها در فراخوان جشنواره بازتاب پیدا کرده است. “

DSC_0014دبیر جشنواره تئاتر فجر نقاط ضعف سال های گذشته را اینگونه یادآور شد که : ” به دلیل نقصی که در نظام تولید ما وجود دارد، در دوره‌های گذشته جشنواره محلی می‌شد برای حضور گروه‌هایی که آثارشان از کیفیت لازم برخوردار نیست اما ما در این دوره تلاش کردیم از آماتوریزم جشنواره کم کنیم و جنبه حرفه‌ای آثار را در نظر بگیریم. همچنین رویکرد تولید محوری و اجرامحوری در این دوره مد نظر قرار گرفته شده که البته شعار ما نیست ، چون که در ادوار قبل هم این مساله لحاظ شده بود اما امسال قرار است سهم بیشتری پیدا کند. به همین ترتیب امسال بخش عمده‌ای از تولیدات متعلق به سال گذشته است و تازه‌های تولید تئاتر درصد کمی از نمایش‌های جشنواره را شامل می‌شود. “

او با تاکید بر اینکه در این جشنواره باید رویکرد تولید هنری و اجرایی، جایگزین روند کنونی و سال‌های گذشته جشنواره‌های قبلی تئاتر فجر باشد‌، افزود: ” امسال بخش عمده‌ای از آثار را به تولیدات گذشته اختصاص می‌دهیم و فقط اندکی از دستاوردهای جشنواره اجراهای جدید خواهند بود. چون معتقدیم جشنواره باید بازتاب آن چیزی باشد که در تئاترمان رخ می‌دهد. “

اسدی با اشاره به اینکه تعداد آثاری که در جشنواره حضور دارند، کمتر از دوره‌های گذشته خواهد بود، توضیح داد: ” در این دوره از ۱۰۵ اجرای سال گذشته به حدود ۷۵ اجرا رسیده‌ایم که این کاهش کمی باعث ارتقای کیفی و بالا رفتن حمایت مالی و اختصاص کمک هزینه بیشتر و همچنین امکان اجرای بیشتر برای آثار را به وجود می‌آورد. “

وی با تاکید بر اهمیت گروه های جوان ، درباره تغییراتی که در این دوره در بخش نسل نو به وجود آمده، عنوان کرد: ” در این دوره از جشنواره بخش انتخاب متن از نسل نو جشنواره حذف شده است اما ۴ راه برای حضور جوانان در این بخش وجود دارد که شامل ارائه پایان‌نامه، برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی، برگزیدگان جشنواره‌های درون دانشگاهی و همچنین برای افراد غیردانشجو ارائه آثاری که در طول سال اجرای عمومی شده‌اند، می‌شود. همچنین بیشتر حجم آثار پذیرفته شده در این دوره از جشنواره شامل بخش مرور هستند و ما امسال برگزیدگان بخش مناطق را هم در جشنواره نخواهیم داشت، چون کلا این بخش برگزار نمی‌شود. “

DSC_0015

اسدی در ادامه درباره بخش مرور جشنواره توضیح داد : “بخش مرور شامل ۲ بخش می‌شود؛ یکی از آنها پذیرش آثاری است که در سراسر کشور اجرای عمومی داشته است و دیگر شامل برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی خواهد بود. بخش مناطق یکی از مسیرهای ورود به جشنواره تئاتر فجر بود اما هماهنگ کردن و میزان بودجه، سرمایه و دشواری‌هایی که حضور هنرمندان در این مناطق داشت و همچنین نبود امکانات مناسب برای اجرای آن کار باعث شد که تصمیم بگیریم این بخش را حذف کنیم. معتقدم که تئاتر باید برای مردم همان استان تولید شود. بنابراین ما با حذف این جشنواره‌ها، به جشنواره‌های تئاتر استانی اهمیت داده‌ایم.”

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه برگزیدگان جشنواره‌های استانی در دبیرخانه مورد بررسی قرار می‌گیرند و به بخش مرور ارائه خواهند شد، عنوان کرد: ” به این ترتیب ظرفیت جشنواره‌های استانی افزایش می‌یابد. همچنین فجر استانی نیز در شهرهای مختلفی برگزار می‌شود که البته برخلاف تهران، به صورت غیررقابتی خواهد بود. همچنین جشنواره فجر کمک هزینه اجرا و هزینه سفر گروه‌هایی را که به استان‌های مختلف می‌روند، تقبل کرده اما هزینه اسکان با استان میزبان است. “

وی درباره بخش‌های مسابقه جشنواره توضیح داد: ” در سال های گذشته بخش مسابقه تئاتر ایران خودش به چند بخش تقسیم می‌شد اما امسال ما تنها ۲ بخش خواهیم داشت که شامل بخش مسابقه بین‌الملل و مسابقه تئاتر ایران خواهد بود. همچنین باید بگویم برای تولید آثار تازه بالغ بر ۸۰ روز امکان تمرین وجود دارد و به این ترتیب رقابت تازه های تئاتر ایران با بخش مرور منصفانه است. همچنین امسال به سیاق گذشته بخش مهمان نیز خواهیم داشت که در آن دبیر جشنواره از کارهایی که وجهه حرفه‌ای‌تری دارند، برای تضمین بیشتر کیفیت جشنواره دعوت به عمل خواهد آورد. “

مدیر سابق تالار مولوی با تاکید بر مبنای “گروه ” در تئاتر کشورمان اضافه کرد: ” امسال در بخش تازه‌ها ما با هویت حقوقی گروه‌ها روبرو می‌شویم و این مسیری است که می‌خواهیم بر آن تاکید داشته باشیم تا گروه‌ها ، قوام بیشتری پیدا کنند. به این ترتیب در این دوره گروه نمایشی ، کارگردان و نویسنده را به ما معرفی می‌کند و از این پس کار بر اساس اسم گروه شناخته خواهد شد. در دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر پذیرای بخشی به نام جشنواره جشنواره‌ها بود اما امسال به جز برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره‌های درون دانشگاهی که در بخش نسل نو حضور خواهند داشت، برگزیدگان دیگر جشنواره‌ها می‌توانند از طریق بخش مرور در جشنواره حضور پیدا کنند. “

دبیر جشنواره - سعید اسدی

وی درباره بخش خیابانی جشنواره یادآور شد: ” در این دوره تغییر عمده ای در بخش خیابانی نخواهیم داشت اما در بخش بین الملل به تئاتر خیابانی توجه ویژه ای خواهیم داشت. همچنین تلاش‌مان این است که به دعوت دبیر جشنواره حوزه های تئاتر مشارکتی و شورایی نیز در جشنواره حضور خواهند داشت. برنامه مشخصی برای بخش بین الملل نیز در نظر گرفته ایم، ارتباطات لازم برقرار شده و جستجو برای پیدا کردن بهترین آثار آغاز شده است. همه تلاش‌مان این است که بخش بین الملل شأنیت بهتری داشته باشد. با توجه به محدودیت هایی که داریم تلاش‌مان این است کارهایی انتخاب شوند که ارزش هنری و فرهنگی داشته باشند. “

وی درباره زمان و نحوه ی تشکیل کارگاه ها در جشنواره اذعان کرد : ” در این دوره از جشنواره ، کارگاه ها و سمینارها همزمان با روزهای جشنواره برگزار نمی شوند . قرار است فرآیندی در پیش داشته باشیم که بر اساس آن کارگاه ها و سمینارها با کیفیت و استقلال بهتری از آغاز پاییز تا زمستان برپا شوند. امسال بر اساس ایده گروه گرایی، موضوع سمینار ما هویت و ماهیت گروه و نظام تولید تئاتر خواهد بود که این سمینار با همکاری دانشگاه ، اداره‌کل هنرهای نمایشی و جشنواره تئاتر فجر برگزار می شود. این سمینار دبیر علمی و اجرایی خواهد داشت و در کنار آن نیز یک کارگاه مدیریت تئاتر با عنوان جزئی تر مدیریت گروه تئاتر برگزار می شود. “

او همچنین متذکر شد: ” همچنین مسابقه نمایشنامه نویسی نیز در این دوره با رویکردی تازه برگزار خواهد شد. بر همین اساس آثاری که در این بخش نامزد دریافت جایزه هستند می توانند توسط نویسنده اثر نمایشنامه خوانی شده و مورد نقد و بررسی قرار گیرند. همچنین در حوزه نشر نیز برنامه معین و مدونی داریم و تلاش‌مان این است که انتشار کتب از تولیدات داخلی، کتاب عکس و پوستر، نمایشنامه های منتخب، مقالات سمینارها و پنل های گفتگو و هر محتوایی که در کارگاه ها مطرح شده و قابل انتشار باشد، در دستور کار قرار گیرند. “

دبیر جشنواره - سعید اسدی

سپس دبیر جشنواره تئاتر فجر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد . او درباره ی چگونگی دعوت از گروه های خارجی در بخش بین الملل و برنامه هایی که برای ارتقای سطح کیفی این بخش صورت می گیرد ، توضیح داد : ” برای بخش بین الملل برنامه ریزی مدونی وجود دارد و تا امروز مکان هایی که می شود به آنجا مراجعه کرد و یا فستیوال هایی که در آن‌ها آثار مهمی به صحنه می‌روند، رصد شده اند اما هدف این است که تا آنجایی که امکان دارد هزینه ای خرج سفر نشود مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشد اما برای انتخاب برخی آثار به صورت حضوری نیز برنامه ریزی صورت گرفته است و تقویمی هم در این زمینه طراحی شده است. “

وی اضافه کرد : ” درست است که در بخش بین الملل نقطه ضعف ما حضور گروه های کمتر شناخته شده است اما گاهی اوقات مسائلی وجود دارد که دست برگزار کننده را می بندد. بنابراین باید منطقی فکر کرد و معذورات را واقع بینانه دید . هرچند ممکن است تعداد آثار بین الملل کم باشد اما تلاش خود را می‌کنیم، با کیفیت بالایی اتفاق بیفتد.”

دبیر سی وچهارمین جشنواره تئاتر فجر همچنین درباره شعار «تئاتر برای همه» که به اعتقاد برخی از خبرنگاران شعار جشنواره است‌، توضیح داد : ” این شعار از سوی اداره کل هنرهای نمایشی تهیه شده است‌، اگر فرایند انتخاب در فراخوان مورد توجه باشد ‌، بخش عمده از آثار انتخاب می‌شوند‌. به همین دلیل باید توجه داشت که تئاتر برای همه وجود دارد و در سراسر ایران است پس گستره ملی ایران در عرصه‌های فرهنگی باید در نظر گرفته شود. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *