میکائیل شهرستانی ، بازیگر ، کارگردان و مدرس تئاتر که قرار است چهار نمایش را به همراه هنرجویان خود به روی صجنه ببرد ، همچنان مشغول رایزنی با سالن های خصوصی و دولتی برای اجرای این نمایش ها می باشد . طی گفت و گویی که خبرنگار تئاتر فستیوال با این کارگردان تئاتر داشت ، او از مشکلات مربوط به سالن های اجرا و تربیت هنرجو گفت که می توانید آن را در ادامه بخوانید .
میکائیل شهرستانی بازیگر و کارگردان تئاتر که قرار است به زودی چهار نمایش را به همراه هنرجویان خود به روی صحنه ببرد ، در مورد سالن اجرای این نمایش ها به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : توسط دستیارهایم با سالن های مختلفی رایزنی کرده ایم اما متاسفانه سالن ها یا پر هستند یا شرایط شان غیرعادی است . سالن های خصوصی هم بیشتر بیزینسمن شدند و تجارت می کنند تا اینکه بخش فرهنگی برایشان مهم باشد . اغلب آن ها اینگونه شده اند و به نظرم دودش به چشم بچه های جوان می رود . برای ما که بعد از بیست سال کار ، رغبت و انگیزه ای باقی نمانده ولی فرصت کار کردن در این سالن ها از جوان ترها دارد سلب می شود . با این شرایطی که به وجود آمده عملا باید هزینه کنند و در فکر دیده شدن از سوی تماشاگران به ویژه در سالن های پرت و دور افتاده نباشند ، این ها شرایط نامناسبی است که همچنان حاکم است . سالن های رسمی تر و دولتی هم که معمولا سیستم و چالش های خاص خودش را دارد . تا آنجا که بشود ما در آن حوزه هم مشغول رایزنی هستیم ولی خیلی امیدوار نیستیم .
این کارگردان تئاتر در مورد مشکلات مربوط به سالن و هزینه های تولید یک اثر نمایشی افزود : ما هنوز به توافق نهایی با هیچ سالنی نرسیدیم چون شرایط شان خیلی غیرعادی است . من باید از جیب هزینه کنم که البته در این سال ها این کار را کرده ام . وقتی سالنی را گرفتم ، هزینه ی لباس ، صحنه ، گریم ، آفیش ، بروشور ، تبلیغات و … با خودم بود و عملا وقتی هزینه ها را با مبلغی که فروش کرده ، سر به سر کردم ، دیدم مبلغی هم متضرر شدم . این روش تا کی قرار است ادامه پیدا کند ؟ من نمی توانم تاوان تربیت هنرپیشه را بدهم چرا که به روی صحنه بردن کار آن ها آنقدر گزاف است که ترجیح می دهم فقط آموزش بدهم ، به هیچ وجه هم از این به بعد کار هیچ هنرجویی را به روی صحنه نبرم . چالش های هنرجویان از یک طرف ، چالش های بعد از آماده سازی آن ها بعد از یک سال و نیم ، دو سال از طرف دیگر ، آدم را فرسوده می کند . یک روند کاملا فرسایشی و غیرقابل تحمل شده است . در حالیکه اگر هر جایی از دنیا زندگی می کردیم برای آدمی که کار فرهنگی می کند ، هنرپیشه تربیت می کند ، نه تنها مزایای ویژه قائل می شدند بلکه احترام اجتماعی اش چند برابر بود ولی متاسفانه اینگونه نیست . الان در سالن های خصوصی ، آدم های فرصت طلب ، موقع شناس ، با آوردن چهره های بی ربط به تئاتر ، از ورزشکار گرفته تا چهره های غیرتئاتری ، سعی می کنند سالن ها را پر نگه دارند البته به نظر من این ها همه مقطعی است . این ها دوره دارد ، این دوره سپری خواهد شد . ولی تا کسی به داد تئاتر نرسد به نظر من وضع روز به روز بد و بدتر خواهد شد و زمانی هم فرا خواهد رسید که همین میزان تماشاگری که برای همین کارهای سبک به تماشاخانه ها می روند هم نخواهند رفت چون آن چهره ها هم برایشان عادی و معمولی خواهد شد .
کارگردان نمایش ” هفت پرده ” در مورد تمرینات این چهار نمایش گفت : تمرینات نمایش در پلاتوهای خصوصی در حال انجام است که برای آن هم من هزینه می کنم تا نمایش را آماده کنم ، حالا به کجا بکشد خدا می داند .
شهرستانی در پایان در مورد زمان اجرای این نمایش ها به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : من باید تا قبل از پایان تابستان این کارها را به روی صحنه ببرم چون بعد از آن خیلی روند فرسایشی و خسته کننده ای خواهد بود ، هم برای خودم ، هم برای شاگردانم . برای همین ترجیح می دهم نهایتا شهریور یا مهر این چهار نمایشی را که در حال آماده کردن آن ها هستم ، به سرانجام برسد .
دقیقا همین چند وقت پیش به همین قضیه فکر می کردم ایشون با هزینه خودشون کارا رو میبرن رو صحنه و هزینه هم بر نمی گرده. ناراحت کنندست ،که میگن دیگه کار شاگرداشونو نمی برن رو صحنه.قدرشونو نمی دونن… واقعا حیف…تاسف باره.
منتظرم نمایشاشونو ببینم. مخصوصا پدر استریندبرگ رو.
بعضی دوستان هم فکر میکنم اشتباه متوجه شدن حرف ایشون رو.
به امید بهتر شدن…
منتظر کارهای خوبتان هستیم
منم مخالفم بچه ها چون من میگم اگه همین سالناهم نباشن دیگه من کار اولی کجا میخوام کار رو ببرم رو صحنه .
جناب میکاییل برایم عجیب است که فردی چون شما که وقت و عمر خود را با جوانان تشنه تاتر می گذراند و به قول خودتان دو سال وقت صرف می کند تا هنرپیشه تربیت شده کارش را به روی صحنه ببرد سالن خصوصی را غیر عادی می داند در حالیکه اگر این هنرجوها تنها جایی که بتوانند اثرشان را به نتیجه برسانند در همین سالن های خصوصی است نه مکان دیگر .
برای اینه که ما همیشه عادت کردیم صورت مسئله رو پاک کنیم
شهرستانی از کار کردن خسته شده گیر داده به سالن های خصوصی و نحوه اجرای این سالن ها
Teatrdfestival ham dolatiii pasande ? Baba che harfe khandedariiie
asan chera bachebache harf mizanin
salone khosoosi nabashe ? Mage darim ? Mage mishe ?
اگه سالن های خصوصی نباشن ما جوونا کجا کارمون ببریم اجرا ؟ وحدت یا ایرانشهر ؟
Mishe yeki be man bege age hamin saloona naboodan kolohoom teatria koja karashono ejra mikardan ?
n ???
خیلی متشکرم. دیگه بزرگانی مثل جناب استاد میکائل شهرستانی هم پشت مارو خالی می کنن؟
آقای شهرستانی کجا دودش تو چشم ما میره ؟ یک بار هم جوانا یک کاری رو شروع کردن شما مخالفی ؟
استاد شما دیگه چرا ؟ شما که بمب انگیزه و کار بودید همیشه !
حرف از ناامیدی و خستگی در روزگاری که بزرگان دیگر تئاتری ما یا به فکر درآمدزایی و بیزنس هستند و باقی عزلت نشینی رو انتخاب کردند و کاری انجام نمی دهند ، برای نسل ما کم لطفی و بی انصافیه!!
امیدوارم هرچه سریعتر همچون همیشه کارهای خوبتان را بروی صحنه ببینم .
اینهمه در طول این سالها شما سالن داشتی و کار روی صحنه بردی حالا که یه دفعه سالن نداری شاکی میشی؟ پس بقیه چی بگن!
Vaqti kar baraye kargardanaye basabeqe inqadr sakht ast vay be hal kargardanaye javan va taze kar
جانا سخن از زبان ما میگویی
به شدت با شهرستانی موافق هستم.
like
سالن های خصوصی بجای اینکه کمک حال کارگردان ها باشند بیشتر به فکر جیب خودشان هستند