یادداشتی بر نمایش ” وانیک ” به کارگردانی سهراب سلیمی
به بهانه اجرایش در سی و جهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
نمایش وانیک کاری از گروه “صورتک” در دهمین روز از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به کارگردانی سهراب سلیمی در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت.
“سه گانه وانیک” یکی از نمایشنامههای مشهور واسلاو هاول ( Václav Havel ) نمایشنامه نویس و سیاستمدار صاحبنام اهل چک، توسط علی امینی نجفی به فارسی برگردانده شده است. سه گانه وانیک سه نمایشنامه جدا به نام های احضار، گشایش و اعتراض را در بر میگرد که حلقه اتصال آنها “فردینان وانیک” مردی روشنفکر و نویسنده است که برای گذران زندگی خود مجبور به کاری پست و خارج از شأن اجتماعیش در کارخانه آبجو سازی می شود. هاول در اثر خود نه تنها مقطعی از داستان زندگی، روابط کاری و دوستانه فردینان را پیش چشم مخاطب به نمایش میگذارد، بلکه در خلال این داستان گویی، با نماد پردازی به وضعیت خفقانآور جامعهاش می پردازد؛ به صحنه آوردن مردم کوته فکر اقشار مختلف – چه پرولتاریا مانند مدیر و چه بورژوا مانند ورا و میشائیل- با همین هدف انجام گرفته است. سهراب سلیمی در ساحت کارگردان با حذف یک نمایشنامه – اعتراض- از مجموع سه گانه علاوه بر کاستن پاره ای از دیالوگها خواسته تا اثر را تصاحب کند و مخاطب را در طول اجرا به فکر وادارد. اما وی آنچنان که باید و شاید نتوانسته در طول اجرا و در میانه دیالوگهای طولانی بازیگران، تمهید اجرایی خاصی در نظر بگیرد؛ بر همین اساس، دقیقا از نیمه، تماشاگر شاهد نمایشی ملال آور و خسته کننده می گردد. بازیگران هم به جز رضا مولایی -بازیگر نقش مدیر-، در بخش اول نمایش، همگی بازیگران، بازیهای روتین و گاه حتی اگزجرهای از خود ارائه می دهند. با این حال، طراحی صحنه این
نمایش را می توان روزنه امیدی به حساب آورد. نوید بهتویی با استفاده عناصری چون میز چوبی، صندلی بزرگ با روکش مخملی قرمز و تعدادی بشکه قادر بوده تا میزانسن را هم در قسمت اول و هم در بخش دوم به زیبایی بیاراید؛ به علاوه وی به خوبی توانسته تا حس خفقان و سنگینی را بر تمامیت فضای نمایش چیره سازد. موسیقی نیز در این نمایش دارای جایگاه ویژهای است؛ احمد ساعتچیان با انتخابهای ویژه و منحصر به فرد خود توانسته تا در هر برهه مخاطب را در حال و هوای همان صحنه قرار دهد. چه زمانی که در اول نمایش صدای خر و پف مهیب رئیس، سالن را پر کرده است و چه زمانی که هنگام ورود فردینان به خانه میشائیل و ورا موسیقی مبکر ( Ma Baker ) گروه بانی ام ( Boney M ) را می شنویم.
بر این اساس، سهراب سلیمی با وجود متن موفقی که انتخاب کرده نتوانسته آنچنان که شایسته است از تمامی ظرفیتهای متنی اثر استفاده کند و بالطبع در خلق نمایشی چشم نواز توفیق نیافته است.
مروارید نیک بین – تئاتر فستیوال
سلام
وقتتون به خیر
من وقتی امشب نقد شما رو در رابطه با کار آقای سلیمی خوندم اول فکر کردم هدف تون تایید کار و انتخاب درست نمایشنامه است ولی یک دفعه نمی دونم چه اتفاقی می افته که نطرتون عوض میشه ؟ واقعا واسم سوال پیش اومده
Movafegham ba nazaretun
انقد کار خوب بود ؟