میثم یوسفی : استقبال از تئاتر در شهرستان ها بسیار ناب تر و جذاب تر است .


نمایش “هفت خوان” به نویسندگی و کارگردانی میثم یوسفی یکی از نمایش های خیابانی شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی است که در محوطه باز خانه هنرمندان و تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت گویی با این کارگردان تئاتر داشته است که در ادامه می توانید آن را بخوانید .

تئاتر فستیوال

میثم یوسفی در توضیح نمایش “هفت خوان” گفت : ما در بخش میدانی شرکت کردیم . این نمایش پروژه کانون پرورش فکری به اسم کتاب تئاتر مدرسه بود که هدف آن آموزش مفاهیم دروس ابتدایی بود . برای نمایش “هفت خوان” درس ششم ابتدایی را آماده سازی ، تولید و برای بچه های ششم ابتدایی در مدارس اجرا کردیم . همزمان با همین فستیوال ، گروه من با تئاتر دیگری از کانون پرورش فکری در ۴ استان ایران اجرا می رود .

او در ادامه در مورد استقبال از این طرح در شهرستان ها گفت : استقبال در شهرستان ها بسیار ناب تر و جذاب تر است چرا که کمتر تئاتر می بینند مخصوصا در شهرستان های دور افتاده . متاسفانه همه چیز به استان تهران ختم می شود نه این که دیگر شهرستان ها تئاتر ندارند ، اما مثل خیلی چیزهای دیگر مانند ورزش ، صنعت و سیاست که به پایتخت ختم می شود ، تئاتر هم به همین شکل است . دوستانی وقتی حرفه ای می شوند ، از استان هایشان رهسپار تهران می شوند . خیلی از بزرگان تئاتر ما بچه های شهرستان هستند که متاسفانه نبود امکانات باعث می شود در تهران مشغول به کار شوند .

یوسفی در توضیح شاخصه های نمایش “هفت خوان” که یک نمایش میدانی گفت : نمایش میدانی مشخصه ای دارد که من سعی کردم در فضای نمایش “هفت خوان” آن را بیاورم ، اینکه از دیالوگ کم استفاده کنم و به سمت  تصویرسازی و موسیقی های آیینی برود . از ماسک های بزرگ استفاده کردم که مخاطب از دور هم بتواند نمایش را ببیند . چون موضوع این نمایش از کتاب شاهنامه بود ، برای انتقال مفاهیم آن سعی کردم از ابزار و متریالی استفاده کنم که جنس آن از کارتون و مقوا باشد تا به کتاب شاهنامه نزدیک شود . از رنگ قهوه ای به این دلیل استفاده کردم که رنگ خاک و قدیمی و ایرانی است .

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه هر نوع نمایشی مشخصات اجرایی خاص خودش را دارد ، گفت : نمایش فضای باز مشخصات خاص خودش را دارد و اجرای صحنه ای نیز مشخصات اجرایی خودش را دارد . این نمایش در مدارس اینگونه اجرا نمی رود و اگر قرار باشد در سالن اجرا برود قطعا از نورپردازی و صحنه آرایی بیشتری استفاده می شود . چون کار میدانی بود ، سعی کردم همه چیز به صورت مینی مالیستی و نمادین باشد .

او با بیان اینکه اگر در طول سال هر روز هم نمایش عروسکی داشته باشیم باز هم کم است ، گفت : این نوع از نمایش مخاطب خودش را دارد که هم کودکان هستند و هم بزرگسالان اما باید ببینیم می خواهیم چه استفاده ای از عروسک بکنیم و هدفمان از آوردن عروسک در نمایش چیست . خاستگاه اجرائی مان چیست . نیاز جامعه ما است که تئاتر عروسکی سالن اختصاصی داشته باشد و هر روز اجرا رود و حرف و پیامش را به مخاطب انتقال بدهد .

کارگردان نمایش “هفت خوان” با ذکر این نکته که فستیوال ها تعامل بین تفکرات و دیدگاه های مختلف است ، گفت : چه گروه های داخلی چه بین المللی با همدیگر آشنا می شوند و تعامل فکری می کنند ، نمایش های شان را در معرض دیدن قرار می دهند و با همدیگر ارتباط برقرار می کنند . این خصوصیات خوب جشنواره است که در آن نبوغ و استعدادهایی کشف می شود . اما آن گوش شنوایی که باید مدیران داشته باشند ، متاسفانه ندارند و هر سال دریغ از پارسال است .

او در ادامه گفت : این همه گفته می شود که یک سالن تخصصی تئاتر عروسکی داشته باشیم اما سالنی نداریم ، به تئاتر عروسکی و تئاتر کودک ، کودکانه نگاه می شود . هم بودجه هایش کودکانه است و هم نگاهی که به تئاتر عروسکی دارند ، اصلاً حرفه ای نیست . به عنوان کسی که هم در بخش بزرگسال و هم کودک و عروسکی کار می کند ، به نظرم تئاتر عروسکی خیلی مهمتر است .

میثم یوسفی در پایان گفت : به هر حال امیدواریم که حمایت هایی از جانب مسئولین صورت بگیرد . می دانم که بعضی از دوستان از دوره قبل هنوز اجرای عموم نرفته اند و این خیلی بد است که این همه زحمت کشیده شود و فقط یک بیلبورد تبلیغاتی برای مسئولین باشد که ما جشنواره ای برگزار کردیم . آنها باید از گروه های نمایشی حمایت کنن چرا که این گروهها هستند که از آنها حمایت می کنند . از حق زن و بچه شان می زنند تا چراغ این جشنواره ها را روشن نگه دارند . امیدوارم مسئولین هم قدرشناس تمام زحمات گروه های اجرایی باشند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *