مهدی صالحیار نویسنده و کارگردان تئاتر با دو نمایش میدانی در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی حضور داشته است . نمایش “پرنسس سارا” که نویسنده و کارگردان آن است و نمایش “بالاجاتکم” که تنها نویسندگی آن را بر عهده داشته است . پس از اجری نمایش “پرنسس سارا” خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با او داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .
مهدی صالحیار کارگردان نمایش خیابانی “پرنسس سارا” در رابطه با حضور در جشنواره عروسکی مبارک گفت : ” این چهارمین حضور من به صورت متوالی در جشنواره عروسکی مبارک است ، عروسک های این نمایش با مواد بازیافتی تولید شده اند و یک داستان فولکلور هم به متن اضافه کردیم و به صورت نمایش خیابانی آن را به جشنواره آوردیم .
این کارگردان استقبال از نمایش را رضایت بخش دانست و گفت : ” اجرای اول فکر می کردم از نظر تماشاگر به مشکل بخوریم به دلیل این که کار فرمیک است و حرکات موزون دارد ، بدون حضور تماشاگر یک مقدار اجرا سخت می شود اما ده درصد از اجرای نمایش گذشته بود که استقبال خیلی بیشتر شد و این اتفاق خوبی برای کار بود . “
صالحیار در رابطه با سوژه آیینی استفاده شده در نمایش “پرنسس سارا” گفت : “من در اصل داستانی را طراحی کرده بودم که در رابطه با سنت هایی بود که در حال نابودی اند و برای اینکه این سوژه شکل داستانی به خود بگیرد از یکی از قصه های فولکلوریک منطقه خودمان نیز استفاده کردم و این داستان باعث شد که یک مقدار رنگ و بوی سنتی مثل موسیقی به کار اضافه شود .”
وی با بیان این که توانسته است تا حدودی به هدفی خود نزدیک شود گفت : ” تصمیم داشتم در این نمایش تقابل بین سنت و صنعت را نشان بدهم به همین خاطر داستان فولکلوری را انتخاب کردم که آن داستان سارای بود ، دختری که نمی خواست خودش را تقدیم به ظلم و ستم خان های آن زمان کند . تا حدودی می توانم بگویم که به هدفی که داشتم رسیدم “
کارگردان نمایش “پرنسس سارا” در رابطه با تاثیرگذاری تئاتر خیابانی گفت : “امروز در جلسه ای که با خانم برومند در مرکز هنرهای نمایشی داشتیم هم این بحث مطرح شد ، بحث این بود که چگونه از گروه های صحنه ای برای اجرای عموم حمایت شود ، مسئله ای که من در آنجا مطرح کردم این بود که برای گسترش مقوله کار عروسکی و تئاتر عروسکی باید بر تئاتر خیابانی تمرکز کنیم شاید در بعضی از شهرستان ها این امکان و موقعیت برای اجرای کارهای خیابانی فراهم نباشد اما آن ها می توانند در موقعیت هایی مانند مجموعه های فرهنگی مدارس و مهد کودک ها همان کارعروسکی را اجرا کنند .کاری که در سالن ها اجرا می شود نیاز به تبلیغات و یک سری تمهیدات خاص دارد ، ولی در فضای باز به این امکانات نیازی نیست و از نظر اثر بخشی این استقبال چند برابر می شود امیدوارم مدیریت مان در این بخش بهتر شود.”
وی در پایان با آرزوی پیشرفت در تئاتر عروسکی در ارتباط با کیفیت شانزدهمین دوره این جشنواره یادآور شد : ” با توجه به اینکه این دوره و دوره قبل خانم برومند دبیر جشنواره بودند ، اتفاقات خیلی خوبی در جشنواره افتاده است و مطمئنا در سال های آینده نیز شاهد پیشرفت تئاتر عروسکی به ویژه در شهرستان ها خواهیم بود و همچنین به خاطر مدیریت خوب خانم برومند این تنها جشنواره ای است که بر ارتقاء کیفیت کارها تمرکز دارند و جشنواره مستقیم بر روی کارها نظارت می کند و ارتباط تنگاتنگی با اعضا دارد . امیدوارم در دوره های بعد نیز خانم برومند دبیر جشنواره باشند و شاهد این اتفاقات و پیشرفت تئاتر عروسکی باشیم.”