یادداشتی بر نمایش “پزشک نازنین” به کارگردانی حسین رحیمی
اگر می خواهید بدانید بزرگ نمایی چیست و چگونه می توان درست و به جا اگزجره بود ، به تماشای تئاتر “پزشک نازنین” به کارگردانی حسین رحیمی بروید .
اساسا داستان های کوتاه چخوف و برخی نمایشنامه هایش با نوعی بزرگ نمایی دلچسب همراه هستند . شخصیت هایی تیپیکال که هر یک زیر ذره بین چخوف ، بزرگ تر شده و می شوند نماینده ی طبقه خودشان .
در “پزشک نازنین” نوشته نیل سایمون نیز کنار هم قرار گرفتن این داستان های کوتاه ، این بزرگ نمایی را افزایش می دهد و برای گروهی متشکل از بازیگران معلول پرتوان این بزرگ نمایی اصولی ، می تواند شاه راهی باشد برای رسیدن به یک اجرای درست و بی نقص .
و حسین رحیمی در کارگردانی و بازیگرانش در اجرا توانسته اند به خوبی این بزرگ نمایی را عینی کنند و به تماشاچی القا نمایند . اجرای گروه پاپیون از نمایش “پزشک نازنین” نشان از درک صحیح کارگردان از بزرگ نمایی و اگزجره نشان دادن پرسوناژها و وقایع ، آن هم درست و به موقع دارد .
حسین رحیمی در کارگردانی این نمایش ( و البته سایر آثارش با همین گروه ) به علت آشنایی کاملش با دو مقوله مهم بسیار موفق عمل کرده است : اول تئاتر و دوم هنرمندان معلوان پرتوانی که بازیگران آثار او هستند .
در گام اول انتخاب نمایشنامه هایی که پرسوناژهای چند لایه و پیچیده ندارند و حتی مثل پرسوناژهای “پزشک نازنین” هنرمندانه تیپیکال هستند ؛ انتخاب این گونه پرسوناژها و در واقع این گونه نمایشنامه ها ، اولین و محکم ترین گام حسین رحیمی است .
در ادامه انتخاب بازیگران برای پرسوناژ های مختلف ، طراحی میزانسن ، ایجاد ریتم و تمپوی متناسب با بازیگران معلول پرتوان گروه ، دکور کارآمد و ساده و بسیاری موارد دیگر از این دست ، “پزشک نازنین” به کارگردانی حسین رحیمی را دلچسب و تاثیرگذار می کند .
در واقع این طراحی ها و انتخاب ها هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرده و هر کاستی را به توانایی .
مثلا در اپیزود مربوط به کارمند اداره ، استفاده از ۴ صندلی ساده ، چرخش صندلی ها برای به تصویر کشیدن صحنه عطسه کارمند از نیم رخ ، آهسته نشان دادن (slow motion ) این صحنه و … نه تنها نشانی از معلولیت و یا ناتوانی احتمالی بازیگران برای به تصویر کشیدن اکت یا میمیک خاصی باقی نمی گذارد بلکه صحنه را اگزجره و براساس توانایی بازیگران و بی هیچ کم و کاستی در روایت و زیبایی بصری اجرا می کند . مهران قندهاری و یحیی توکلی به عنوان بازیگران حرفه ای و قدیمی این گروه در شکل گیری این اپیزود نقش مهمی دارند .
از دیگر اپیزودهای خوب و تاثیرگذار ، اپیزود معلم سرخانه است که حسین رحیمی ، هنرمندانه و سنجیده زهرا ستاری بازیگر معلول پرتوانش را در نقش معلم قرار می دهد و یک بازیگر عادی را در نقش ارباب . این اپیزود نه تنها دارای ریتمی درست و میزانسنی اصولی و ساده است . بلکه بازیگران نیز هر دو بسیار موفق عمل می کنند و فضای موجود در داستان را به خوبی القا می کنند . جا دارد این اپیزود توسط اهالی فعال در زمینه تئاتر درمانی ( چه در زمینه درمان توسط فعالیت در تئاتر و چه درمان غیرمستقیم مخاطب تئاتر ) به عنوان نمونه ای درست و هنرمندانه مورد توجه و بررسی قرار گیرد .
و یا اپیزودی که یک ولگرد با بازی یکی از بازیگران معلول پرتوان به روی صحنه می آید و فریماه حسینی چنان موفق عمل می کند و چنان درست کارگردانی شده است – با میزانسنی ساده ، ریتم و تمپوی منطقی و همراهی یک بازیگر غیرمعلول که بر شرایط واقف است و با ابعاد کار آشنا – که تماشاچی حتی متوجه معلولیت بازیگر نمی شود و احتمالا خود بازیگر نیز برای دقایقی فراموش می کند که معلولیتی دارد . و این معجزه تئاتر است .
بازیگران در نمایش “پزشک نازنین” بسیار هوشمند و حرفه ای هستند . آنان میزانسن را می شناسند . در بیان قوی هستند و به خوبی می توانند توناژ صدایشان را کنترل کنند و بازیگران معلول در کنار غیرمعلول ها ، نه تنها ضعیف تر به نظر نمی رسند . بلکه به خوبی از عهده بالانس کردن توانایی هایشان با آنچه کارگردان از آن ها خواسته بر می آیند و علاوه بر اینها در اجرایی که من دیدم ، حتی تپق های بازیگران غیرمعلول ، توسط بازیگران معلول پوشش داده می شد و یا اصلاح می گردید و این هوشیاری مطلق ، راه را بر هر ناتوانی آشکار و نهانی می بست .
“پزشک نازنین” به کارگردانی حسین رحیمی یکی از بهترین اجراها از این نمایشنامه است . که این بهترین بودن علاوه بر توانایی و هنر کارگردان و بازیگران ، نتیجه انطباق سوژه و ابژه و فهم این دو توسط کارگردان و نهایتا ترجمه شدن آن به زبان هنرمندان پرتوان معلول .
المیرا نداف – نویسنده میهمان
ای بابا سو استفاده از بچه های معلول برای نشون دادن خودشون !! من کاری به این جناب کارگردان ندارم … ولی واقعا انسانی نیست که بخواهیم برای مطرح شدن خودمون از هر راهی استفاده کنیم !! متاسفم
واقعا متاسفم برای چنین افراد کوته بینی …. بهتره ادم قبل از هر اظهار نظر و انگ زدنی یه کم مطالعه داشته باشه و تحقیق کنه … کار کردن با ادم هایی که از همه جای جامعه رانده شدن و به حساب نمیان کار آسونی نیست. این آدم هم می تونه با ۴ تا بازیگر چهره و متن های به اصطلاح روشنفکرانه دکان باز کنه ولی این کار رو نمی کنه ….
شما که همچی اظهار نظری می کنی واقعا کارشون رو هم دیدین اصلا ؟ یا جزو کسانی هستین که ندیده فیلم و نمایشها رو نقد می کنن و آدم ها رو در لیست تحریم هاشون قرار میدن !؟
خنده داره این حرف …
like
چه جالبه چنین کاری . واقعا به چنین افرادی اعتماد به نفس حشصور در جامعه رو میده و اونها رو از مصرف گرا بودن نجات میده .
خدا عمرش بده.
واقعا که تئاتر تاثیرگذار و درمانه و برای همه ی دردهای جامعه راه حل داره . کاش بیشتر توجه بشه بهش
حرف حساب جواب نداره