در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

دانیال خجسته : “مستعد حادثه” خشن ترین عاشقانه ای است که می شناسم.


دانیال خجسته مترجم ، بازیگر و کارگردان تئاتر این روزها نمایش “مستعد حادثه” نوشته راجیو جوزف را در سالن انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه برده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال با وی گفت و گویی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید.

تئاتر فستیوال

دانیال خجسته در ابتدا در مورد انتخاب نمایشنامه “مستعد حادثه” برای اجرا توضیح داد : من از راجیو جوزف ، سه متن را ترجمه کرده بودم و بسیار دوست داشتم که متن “ببر بنگال در باغ ‌وحش بغداد” که کاری پر پرسوناز است را زودتر کار کنم ولی خیلی از سالن ها همکاری نکردند . گرفتن سالن بزرگ ، بسیار سخت است زیرا مدام می گویند افراد دیگری در نوبت هستند . توفیق اجباری بود و مجبور شدم کاری کم پرسوناژ انتخاب کنم البته ۲ پرسوناژ هستند که در ۸ دوره زمانی آن ها را می بینیم . این متن را بسیار دوست داشتم ، عاشقانه ای بسیار خشن بود . نمی دانم چرا نسل ما همگی با خشونت ارتباط برقرار می کنیم و به نظرم این متن خشن ترین عاشقانه ای است که تا به حال دیده ام ، به همین دلیل آن را انتخاب کردم .

این مترجم و بازیگر تئاتر با بیان اینکه به فراخور اجرا در سالن کوچک در متن اصلی تغییراتی صورت گرفته است ، در این باره گفت : متن را کوتاه کرده ایم و مدت اجرا یک ساعت و نیم شده است ، پایان بندی ها را کمی غلیظ تر کرده ایم ، تعلیق ایجاد کردیم تا برای مخاطب جذاب باشد ، تغییرات اینچنینی داشته ایم . ۹۵ درصد همان متنی است که آقای راجیو جوزف نوشته با عنوان اصلی “مصدومیت های جدی زمین بازی بچه ها” یا “زخم های وحشتناک زمین بازی”.

وی همچنین در مورد طراحی هایی که برای اجرای این نمایشنامه انجام داده است ، گفت : همانند خیلی از رمان های بزرگ تاریخی که در ابتدایش نمودار روابط خانوادگی کشیده شده است ، مانند “ریچارد سوم” شکسپیر و یا “صد سال تنهایی” ، ما نیز سعی کردیم در صحنه ۸ دوره زندگی آن ها را به صورت یکجا مانند یک نمودار نشان دهیم و بگویم این دوره ها را خواهید دید و اینکه کدام را چه زمانی می بینید . خیلی دوست داشتم که این دوره ها یکی یکی بیاید ولی امکانات نوری اجازه نمیداد و کمی ایده ام شهید شد ولی در حالت کلی ما به این شکل اجرا کردیم . که برای آن نزدیک به چهار ماه به صورت فشرده در ۴۴ جلسه ۴ ساعته تمرین داشتیم .
کارگردان نمایش “مراسم قطع دست در اسپوکن” در مورد اجرای نمایش “مستعد حادثه” در سالن انتظامی توضیح داد : من ۳ سال پیش در سالن انتظامی اجرای موفق “قطع دست در اسپوکن را که هنوز هم رکورد تماشاگران این سالن را دارد ، داشتم و با توجه به آن فکر می کردم کارم خیلی راحت شود . ولی آنقدر دوستان در سالن های مختلف باز اجرا می روند و اجراهای قبلی شان را تکرار می کنند و متن جدید نمی آید که به ما نوبت اجرا نمی رسد . با آنکه تا امروز اجراهای موفقی داشتم و فوق لیسانس دارم ، اما هر جا می روم ، می گویند باید رزومه ام خیلی بیشتر از این ها باشد . به این نتیجه رسیدم که ما هر چه هم اجراهای موفقی داشته باشیم ولی باید در سالن های کوچک اجرا کنیم ، گویا برخی سالن ها از پیش برای برخی افراد رزرو شده است . هر وقت که به آن ها مراجعه می کنید ، می گویند ۲ سال دیگر ، در صورتی که برنامه دو ماهه بعد خود را نمی دانند ! همه سالن ها به همین شکل است . من سالن انتظامی را واقعا دوست دارم  . فضایی بسیار صمیمی دارد ، مدیریت این سالن ، آقای پیام لاریان نیز برای من عزیز هستند و همگی عوامل تئاتری و همراه هستند .
دانیال خجسته در پایان گفت : من دوست دارم مخاطب از متون جدید مخصوصا نوشته بچه های خودمان و یا اگر ترجمه ی خوبی که جدید است و جایزه گرفته و ۲۰۱۰ به بعد است ، استقبال کند . خوب است که ما با تئاتر جهان جلو رویم تا اینکه مدام یک سری از کارها را باز اجرا کنیم  چون اصلا خصلت تئاتر پیشگو بودن است . البته ممکن است من نیز روزی به دام بازاری بودن بیافتم و خودم را باز اجرا ببرم و غم نان باعث این موضوع بشود ولی امیدوارم این اتفاق نیافتد و همیشه کار جدید اجرا کنم و امیدوارم از کارهای جدید همه حمایت کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *