حدود ۲ هفته از پایان سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر می گذرد . جشنواره ای که با حاشیه ها و مشکلات و معضلات فراوانی همراه بود و انتقادهای بسیاری نیز به آن وارد بوده است . اما متاسفانه هنوز دبیر و مسئولین جشنواره نسبت به هیچ کدام از این انتقادها پاسخگو نبوده اند .
دکتر مسعود دلخواه ، بازیگر و کارگردان تئاتر و رئیس هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر که داوری جشنواره های بسیاری از جمله سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشته ، نسبت به بخش های مختلف جشنواره ی امسال نقدهایی داشته است . می توانید نتیجه گفتگوی خبرنگار تئاتر فستیوال در رابطه با سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر با ایشان را در ادامه بخوانید :
دکتر مسعود دلخواه با بیان اینکه انسان هر مسئولیتی را که قبول می کند و هر اقدامی را که به صورت عمومی انجام می دهد ، باید پاسخگوی نتایج آن باشد ، درباره مشکلات سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر گفت : من معتقدم یک انسان صادق و شجاع نباید از انتقاد بترسد و از اینکه بگوید اشتباه کرده ام هم نباید ابایی داشته باشد . ما در جشنواره تئاتر فجر امسال با مشکلاتی روبرو بوده ایم که بر کسی پوشیده نیست ، از جمله ی این مشکلات ، پوستر جشنواره بود که موجی از انتقادها را به همراه داشت . در اینجا اعلام می کنم که من خیلی دلسوزانه و دوستانه پیغامی برای همکار عزیز ، دکتر مهندس پور فرستادم مبنی بر اینکه چون موجی از انتقاد و اعتراض در رابطه با پوستر به راه افتاده ، صلاح است هر چه سریعتر پوستر دومی طراحی شود . پیشنهاد دادم حتی اگر شما پوستر اول را به عنوان سلیقه دبیر یا دبیرخانه کنار نگذارید ، به احترام جمعی از تئاتری ها که به این پوستر معترض هستند ، پوستر دومی با طراحی متفاوتی داشته باشید که جدیتی در آن دیده شود . اما متاسفانه بهر دلیلی که من نمی دانم ، این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت ؛ چون نتیجه ای از این پیشنهاد ندیدم .
او در ادامه اضافه کرد : بعضی از مسائل هست که ما چه موافق دبیر جشنواره باشیم چه مخالفش ، همه در مورد آن اشتراک مشایی دارند ، پوستر جشنواره یکی از آن ها بود و دیدیم که درصد بسیار کمی از این پوستر حمایت کردند . ولی من در آن زمان معتقد بودم که پوستر نباید محور اصلی بحث های تئاتر ما بشود . می تواند به عنوان یکی از مسائل حاشیه ای مطرح شود و از آن بگذریم و به مسائل اصلی تری برسیم .
کارگردان نمایش “مفیستو” با اشاره به حذف نمایش “روز عقیم” از جدول جشنواره سی و ششم ، در این رابطه اظهار کرد : من صریحا اعلام می کنم که همگان از همه ی حقایق در این رابطه باخبر نبوده اند و نیستند و فکر می کنم اینکه مهندس شفیعی مسئولیت این اتفاق را به گردن گرفتند ، از بزرگواری ایشان بود . یعنی ایشان پا پیش گذاشتند و بزرگوارانه این مسئولیت را بر عهده گرفتند ، در حالی که حقیقتا تقصیری گردن ایشان نبود .
دکتر دلخواه در این رابطه ادامه داد : در عین حال خیلی ها ادعا می کردند که دبیر جشنواره باید پاسخگوی این مسئله باشد . من در اینجا اعلام می کنم که این موضوع خارج از اختیارات دبیر جشنواره هم بود . ما باید این مسائل را درک کنیم و شرایط را بسنجیم و به همین دلیل بود که من در پیامی تئاتری ها را به همدلی و همگرایی دعوت کردم . نه به خاطر اینکه انتقاد نکنیم یا از مسائل و مشکلات پیش آمده چشم پوشی کنیم ، بلکه به خاطر در نظر گرفتن منافع مهم و دراز مدت تئاتر در برابر منافع گروهی و شخصی . این نظر من بوده و همواره هم هست که منافع جمعی بر منافع فردی و گروهی و جناحی ارجحیت دارد .
رئیس هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر با اشاره به سوالی در زمینه حمایت از نمایش “روز عقیم” و مدیر کل اداره هنرهای نمایشی گفت : بعضی ها ممکن است انتقاد کنند ؛ کما اینکه برایشان سوال پیش آمده است که شما به عنوان هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر که در آن مقطع از حسین کیانی حمایت کردید و این پرسش را مطرح کردید که برای چنین اتفاقی چه کسی پاسخگو است ، چطور حالا از آقای مهندس شفیعی حمایت می کنید ؟! من می خواهم بگویم که اتفاقا کار درست همین است . نه اینکه ما جریانی را به طور کامل رد یا به طور کلی قبول کنیم . من اگر بخواهم به عنوان یک انسان مستقل یا جمعی که می خواهد استقلال داشته باشد و وابسته به هیچ گرایش خاص سیاسی و جناحی و حتی باند هنری نباشد ، به درستی قضاوت کنم ، ممکن است از یک نفر پاسخگویی بخواهم ولی در مقامی که هست از او حمایت کنم .
وی اضافه کرد : من در اینجا اصلا تناقضی نمی بینم ، می گویم مدیریت محترم مرکز هنرهای نمایشی بدون شک باید پاسخگوی اتفاقی که در جشنواره افتاده ، باشد ، اما ده ها کار دیگر از ایشان می بینم که بسیار قابل تقدیر و حمایت است . پس می گویم ایشان در نهایت یک شخص درستکار ، صادق و با سابقه ی کاری شفاف هستند . هیچکس که پیغمبر نیست ، همه اشتباه می کنند . مشکل ما این است که به محض اینکه تصمیم می گیریم از کسی انتقاد کنیم ، می خواهیم سر به تنش نباشد و به نظر من این اشتباه است .
این مدرس تئاتر با بیان اینکه حدود ۱۵ سال است که با آقای فرهاد مهندس پور همکار است و ممکن است در دانشگاه یا خارج دانشگاه با همدیگر همکاری کنند ، درباره انتقاد از او به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد : من هر چیزی راجع به ایشان بگویم ممکن است به زعم بعضی انتقاد باشد و به زعم بعضی دفاع کردن ، بنابراین فکر می کنم در صورت لزوم ایشان به خوبی می توانند از خودشان دفاع کنند . ولی من وقتی راجع به جشنواره ، دبیر آن ، روندی که طی کرده ، نتایج آن ، اختتامیه جشنواره و … صحبت می کنم ، اصلا در نظر نمی گیرم که دبیرش دوست یا همکار من است یا نیست ، قطعا این انتقادها هر کس دیگری هم که دبیر باشد ، قابل طرح است .
در همین راستا دکتر مسعود دلخواه در مورد ایراداتی که به جشنواره امسال وارد بود ، اظهار کرد : من انتظار داشتم جشنواره نظم بهتری داشته باشد و در اختتامیه از هنرمندان شاخص دعوت شود . به نظر من اختتامیه امسال یکی از ضعیف ترین اختتامیه هایی بود که تا امروز جشنواره تئاتر فجر به خودش دیده است . اصلا فضای خوبی نبود و در مورد آن تابلوی بزرگی که کنار میکروفون گذاشته بودند که روی آن نوشته بود ، جشن گفت و گو تئاتر ، باید بگویم که نه جشن بود و نه گفت و گو .
داور بخش بین الملل جشنواره ی تئاتر فجر در دوره سی و پنجم ، در رابطه با آثار بخش بین الملل این دوره از جشنواره گفت : نمی توانم بگویم که همه ی کارها ضعیف بودند ، من یکی ، دو تا از کارها را دوست داشتم که یکی از آن ها نمایش “هملت” بود . اثری عالی نبود ولی نسبتا نمایش مدرن و خوبی بود . ولی کارهای دیگر که من تعدادی از آن ها را ندیده ام ، نشان از این می داد که اتفاق مهمی در بخش بین الملل نیفتاده است . در حالی که دو سال پیش وقتی توماس اوستر مایر “هملت” را در جشنواره اجرا کرد ، برای تئاتر ما یک اتفاق بود و آن اتفاق به یاد همه مانده و تاثیرش را روی تئاتر ما گذاشته و خیلی باارزش بود .
وی با بیان اینکه علی رغم اینکه آوردن چنین نمایش هایی به جشنواره هزینه ی بالایی دارد ، ولی حقیقتا می ارزد ، در رابطه با اصلاح بخش بین الملل جشنواره گفت : من شخصا ترجیحم این است و فکر می کنم خیلی از هنرمندان دیگر هم با من هم عقیده باشند ، که به جای اینکه ما بخواهیم ۱۵۰ نمایش در جشنواره فجر داشته باشیم ، آن را تبدیل به ۵۰ یا ۶۰ نمایش کنیم و به جای اینکه ۱۵تا ۲۰ نمایش خارجی ضعیف و آماتور بیاوریم ، ۳ تا ۵ نمایش فوق العاده و عالی بیاوریم . به نظر من پرداختن به کیفیت به جای کمیت سیاست خیلی بهتری است .
دکتر دلخواه همچنین در مورد تقویت فرهنگ تماشاگران تئاتر ، اظهار کرد : ما نباید برای هر کاری بایستیم و دست بزنیم ، باید استثنا قائل شویم . ایستادن و دست زدن وجه ی دیگری به بازیگرها و آن نمایش می دهد که همه ی نمایش ها شایسته آن نیستند . از طرفی نمی شود وقتی همه بلند شدند ، شما بلند نشوید چون به نظر خیلی توهین آمیز می آید . این ها عادت های فرهنگی است که متاسفانه به خاطر پایین بودن سطح فرهنگِ هنری در سال های گذشته پیش آمده که هر کاری دیدیم ، بلند شویم و بایستیم . چرا باید بلند شویم و بایستیم ؟! حالا اگر نمایشی معمولی بود ، بلند می شویم و می ایستیم و اگر نمایشی عالی بود ، چه کار می کنیم ؟! به هوا بپریم ؟! به همین دلیل فرهنگ تئاتری ما نیاز به تقویت جدی دارد .
این بازیگر و کارگردان با سابقه ی تئاتر با بیان اینکه نباید از انتقاد کردن بترسیم ، در مورد مقوله ی انتقاد گفت : انتقاد کردن ما نباید به معنای حذف باشد ؛ اما در کارنامه ی هر کدام از ما باید مشخص باشد که آیا در مسئولیت هایی که پذیرفته ایم ، موفق بوده ایم یا نه . آن زمان است که می توانیم قدم های بعدی را با اشتباه کم تر ، با دقت بیشتر در انتخاب افراد و مسئولیت هایشان برداریم . انتقاد صرفا به خاطر انتقاد معنی نمی دهد . ما انتقاد می کنیم ، اعتراض می کنیم ، تحلیل می کنیم و همه چیز را به نقد و ارزیابی می کشیم تا بتوانیم بهتر راه برویم و بهتر به جلو گام برداریم و گرنه منظور تخطئه کردن کسی نیست . به نظر من خیلی خوب می شد که درباره تمامی مواردی که در جشنواره امسال به آن ها انتقاد شده ، بحث و گفت و گو شود . بهترین راه حل ها برای آینده می تواند از دل همین گفت و گو ها پیدا شود .
دکتر دلخواه با اشاره به اینکه جشنواره فجر امسال دارای حسن ها و ضعف هایی بوده ، بیان کرد : ضمن انتقاد از خیلی از موارد جشنواره ، باید بخش های مثبتش را هم ببینیم . اولین بار بود که نمایش های بخش مرور ، دچار بازبینی دوباره نشدند . فرض کنید نمایشی که ۳۰ شب اجرا شده را عینا به جشنواره می برید و شب قبل اجرای جشنواره بازبین هایی می آیند که با بازبین های اولیه که برای اجرای عموم آمده بودند ، فرق دارند و ممکن است نظرهایی بدهند که قبلا اصلا چنین ایرادهایی گرفته نشده است . متاسفانه در دوره های قبل چنین چیزی را داشتیم . به نظر من یکی از کارهای مثبتی که در جشنواره ی امسال اتفاق افتاد ، این بود که هیچکدام از نمایش های بخش مرور دوباره بازبینی نشدند و فکر می کنم این اتفاق از طریق دبیر جشنواره بود که اعلام کرد نباید نمایش ها بازبینی شوند . به هر حال این بخش مثبت بود ؛ اما به نظر من این که آیا حقیقتا جشنواره امسال ، اداره کنندگان و دبیر آن ؛ موفق بوده اند یا نه ، باید نشست پرسش و پاسخی گذاشته شود که آن ها هم حرف هایشان را بزنند ، مشکلات شان را بگویند و دوستانی هم که انتقاد دارند ، انتقادهایشان را مطرح کنند ، آنجا است که می شود قضاوت کرد . من فکر می کنم تا زمانی که یک جانبه به قاضی می رویم ، نمی توانیم نتیجه ی کاملی بگیریم .
وی در پاسخ به سوال خبرنگار تئاتر فستیوال مبنی بر اینکه اگر دبیر و مسئولین جشنواره حاضر به پاسخگویی نباشند ، تکلیف چیست ، گفت : مثل این می ماند که به دادگاه می روید و طرف تان غایب است ، آن وقت قاضی حکم به نفع شما می دهد . شکی در این نیست که ما باید نقاط ضعف و قوت هر رویداد فرهنگی و هنری را مطرح کنیم ، حالا چه مسئولین این رویدادها بخواهند پاسخگو باشند، چه نخواهند . جامعه ی هنری و فرهنگی ایحاب می کند ، رویدادهایی را که در آن ها شرکت می کنیم ، مورد نقد و بررسی قرار دهیم . این مصاحبه خودش یکی از کارهایی است که از طریق آن می توانید ارزیابی کنید ، نظر دیگران را می خواهید تا به قضاوت کامل تری برسید . من ایرادی در این گفت و گوها حتی اگر یک طرفه باشد ، نمی بینم ولی چه بهتر می بود اگر این گفت و گوها می توانست دو طرفه باشد .
رئیس هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر دچار کاستی هایی است که طی این سال ها برطرف نشده است ، در مورد مهم ترین مشکل جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد : یکی از مهم ترین مشکلات جشنواره تئاتر فجر و بسیاری دیگر از جشنواره های ما چه در حوزه ی تئاتر ، موسیقی و… نداشتن چشم انداز است . یعنی اگر از هنرمندان بپرسید که آیا می دانید چشم انداز جشنواره فجر چیست ، پاسخی نخواهید شنید . همچنین اگر از مسئولین هم بپرسید که چشم انداز جشنواره فجر چیست و به کجا می خواهید برسید ، مطمئن باشید آن ها هم پاسخی نخواهند داشت . در نتیجه ، ممکن است که در مصوبات شورای انقلاب فرهنگی ، برای فرهنگ و هنر چشم انداز تعریف شده باشد اما به طور خاص برای جشنواره ای مانند جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر نمی دانیم به کجا می خواهیم برسیم که برنامه ریزی مان در آن جهت باشد .
وی ادامه داد : وقتی هدف نهایی و چشم اندازتان معلوم نیست و مبهم است ، ممکن است بیراهه بروید چون نمی دانید به کجا می خواهید بروید و این اتفاقی است که با تغییر مدیریت ها تشدید می شود . من معتقدم اگر مدیری ، فرقی نمی کند چه در حوزه ی تئاتر و چه در حوزه های دیگر ، موفق بود ، حتی اگر دولت ها هم عوض شوند ، آن مدیر موفق باید حضور داشته باشد و از او استفاده شود و اگر مدیری در عمل نشان داد که ناموفق است ، باید خیلی راحت با یک فرد صلاحیت دارتر و شایسته تر جایگزین شود ؛ منتها نداشتن برنامه که علتش نداشتن چشم انداز و معلوم نبودن هدف نهایی جشنواره است ، باعث می شود که ما مدام هر سال درجا بزنیم .
این کارگردان و مدرس تئاتر با بیان اینکه اگر کمی از بالا به وضعیت تئاتر نگاه کنیم ، متوجه بسیاری از مشکلات و نابسامانی ها چه در تهران و چه در شهرستان ها می شویم ، گفت : ما مشکلاتی داریم در رابطه با تئاتر خصوصی و دولتی ، بودجه و کیفیت برخی آثار ، در رابطه با اینکه هر کسی می تواند بیاید و کارگردان شود ، در رابطه با اینکه هنوز یک آرشیو درست از پوسترها و فیلم های تئاترمان نداریم ، در رابطه با نداشتن آرشیو لباس و انبار دکور که در نتیجه اجرای هر نمایش ، ضرر مالی ای به وجود می آید ، اینکه مجبورید لباس های نمایش را بدهید برود یا دکورتان را هر چقدر برایش خرج شده باشد ، ممکن است ده ها ملیون برایش هزینه کرده باشید را به قیمت بسیار ارزان بدهید برود یا بگذارید تا نابود شود ؛ ما مشکلات مان کم نیست . در شهرستان ها داستان دردناک تر است . اما معتقدم که راه حل این مسائل به تنهایی از طریق یک کانون صنفی یا وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی یا هنرمندان مستقل و یا باندها و تیم هایی که برای خودشان تشکیل داده اند ، حل نمی شود .
وی در رابطه با حل مشکلات تئاتر کشور توضیح داد : به نظر من راه حل اساسی برای حل معضلات تئاترمان ، که بخواهیم به تدریج آن را درمان کنیم ، از هماهنگی و تقویت همکاری بین بخش دولتی و بخش خصوصی و بخش صنفی اتفاق می افتد یعنی هنرمندان و صنف تئاتر در کنار هماهنگی با بخش دولتی و بخش خصوصی شاید بتوانند به کمک هم به تدریج مسائلی را حل کنند . ضمن اینکه نهادهایی مثل شهرداری ها ، آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، صدا و سیما ( البته ما دیگر از خیر صدا و سیما گذشته ایم ، متاسفانه هیچ احساس مسئولیت جدی ای در رابطه با تئاتر از سوی صدا و سیما ندیده ایم در حالی که می تواند نقش زیادی در ارتقاء فرهنگ تئاتری داشته باشد ) می توانند همکاری کنند .
دکتر مسعود دلخواه در پایان گفت : من فکر می کنم اگر این خواست به طور جدی به وجود بیاید و این باور در مسئولین بالادستی شکل بگیرد که تئاتر چیز خوبی است ، تئاتر می تواند فرهنگ عمومی را ارتقا دهد ، تئاتر می تواند سرگرمی سالم برای بچه ها ، جوان ها و همه ی مردم باشد ، تئاتر می تواند آموزنده باشد ، تئاتر می تواند لذت بخش باشد ، تئاتر می تواند ذهن را نسبت به مشکلات اجتماعی ، مسائل تاریخی باز کند ، تئاتر می تواند آگاهی دهنده باشد ، آن وقت راه حل های حمایت از تئاتر هم خود به خود پیدا می شود . مسئله این است که به نظر من هنوز این باور ضعیف است . این اتفاق به تدریج می افتد و راه آن گفت و گو است . برای همین ما یک سری میزگردها و نشست هایی در کانون کارگردانان خانه تئاتر آغاز کرده ایم که از اواخر بهمن ماه شروع می شود و اولین نشست مان هم در رابطه با تئاتر دولتی و تئاتر خصوصی است که سعی کرده ایم سه ، چهار نفر با دیدگاه های مختلف دور هم بنشینند و نماینده های بخش های مختلف تئاتر نیز حضور داشته باشند . فکر می کنم اگر این گونه نشست ها و میزگردها ادامه پیدا کند و کسی نخواهد زیرآب کسی را بزند ، بلکه انتقاد کند و ایراد بگیرد (من می توانم از برادرم انتقاد کنم ، من می توانم از همکارم ، هم دانشگاهیم ، دوستم به خاطر بهتر شدنش و بهتر شدن اوضاع، انتقاد کنم ) می تواند اتفاق های خوبی بیفتد . بنابراین اگر از انتقاد کردن و انتقاد شدن نترسیم ، اگر از ابراز این که ما در جاهایی ، اشتباه داشته ایم ، وحشت نداشته باشیم ، آن وقت راه برای مسیر درست تر پیدا می شود .
از صمیم قلب امیدوارم فعالیت های صنفی در ایران به صورت جدی پیگیری بشه و همه خواسته هاشون رو از این طریق پیگیری کنند
چی شد پس …. این همه شلوغ کردین هم که نتیجه نداد !!! خخخخخخ
باید واقعا ظرفیت نقد رو بالا ببریم
خیلی حرف حسابی زدن
????
در هر صورت دادگاه در اذهان عمومی و اهالی تئاتر تشکیل شده و ایشون بازنده ی اول و آخر بودند … متاسفانه فقط در ایران اینجوریه که کسی پای مسئولیتش نمیمونه
خیلی باحاله که کسی به روی خودش نمیاره … سفره ای پهن بوده و خوردن و بردن و پاسخگو هم نیستند …
like
آقای دلخواه موقع جشنواره به نفع جشنواره حرف زدند حالا که جشنواره تموم شده یه جور دیگه حرف می زنن !!! واقعا که …
من کاملا با شما مخالفم …
آقای دکتر دلخواه و امثال ایشان دلسوزانه و کارشناسانه درباره جشنواره تئاتر صحبت می کنند
وقتی که بر جشنواره نقدهایی وارد هست چه انتظاری دارید ؟! انتظار دارید کسی حرفی نزنه و واقعیت رو نگه ! خب باید آقای دبیر پاسخگو باشند … حرف حساب زده شده
اره . من هم خوندم که به نفع جشنواره حرف زده …
اصلا از همون جمله اول حال کردم …… دم شما گرم آقای دکتر
” من معتقدم یک انسان صادق و شجاع نباید از انتقاد بترسد “
like be DR delkhahe aziiiiiz