مصاحبه اختصاصی با مریم کاظمی – نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر
چندی پیش خبری مبنی بر استعفای مرضیه برومند که به عنوان دبیر پانزدهمین دوره “جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک ” مشغول به کار بود، در رسانه ها منتشر شد. وی بوروکراسی، رخوت، بیتصمیمی و عدم خلاقیت در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی را از دلایل استعفایش اعلام کرده بود. از این رو مصاحبه ای ترتیب دادیم با مریم کاظمی که سالهاست در زمینه تئاتر کودک و عروسکی فعالیت می کند و نظر وی را در این رابطه جویا شدیم:
نظرتان راجع به اتفاقی که برای جشنواره تئاتر عروسکی افتاده و استعفای خانم برومند چیست؟
به هرحال خانم برومند، یک هنرمند حرفه ای هستند و همیشه در این سالها هنرمندان، رو در رو با مسائل اداری که به مدیریت سیستم تئاتر بر می گردد، قرار گرفتند. من فکر می کنم که شاید خانم برومند حق داشته باشند، بدون اینکه از ماجرا چیزی بدانم. چون واقعا سیستم اداری ما فلج کننده و نا امید کننده است.
وحالا فکر می کنید این اتفاق، به خصوص که نزدیک به شروع جشنواره هم هستیم، چقدر می تواند به تئاتر عروسکی ما که در مجموع توجه چندانی هم به آن نمی شود ، لطمه وارد کند؟
خوب این اصلا احتیاج به فکر کردن ندارد، طبیعی ست. دبیر جشنواره نبض تپنده ی یک جشنواره است و همه چیز حول تصمیمات و محوریت و در واقع شعور و گردانندگی دبیر می چرخد . وقتی که دبیر وجود نداشته باشد، شما انگار مغز و هسته یک رویداد را از دست داده اید. مطمئن باشید که جشنواره عروسکی ، اگر دبیر نداشته باشد تلو تلو می خورد و به هر حال سرگیجه می گیرد و به زمین می افتد.
به نظر شما برای آن که نسبت به تئاتر عروسکی ما بیشتر توجه شود، چه اتفاقی بایذ بیفتد؟
مهم ترین چیز این است که مدیرانِ دوره ای را کنار بگذارند و مدیران در تولید، دخالت نکنند. در واقع تولید و اجرای مستمر برای تئاتر عروسکی در نظر بگیرند و یک سالن یا دو سالن ، که حالا نه حتما سالن های پرت و دور افتاده یا سالن هایی که اختصاصا گفته اند برای نمایش عروسکی است ، یکی دو سالن را مثل کارهای دیگر در نظر بگیرند که همیشه کارهای عروسکی هم آنجا اجرا شود و مردم به حضور و تماشای تئاتر عروسکی عادت بکنند.
به عنوان آخرین سوال، شما خودتان در این جشنواره کاری دارید؟
نخیر. من شرکت نکردم.
خانم کاظمی کجایید شما … چن وقتی بود تو تصویر نبودید ….