مهران مرادی : ” این یک کنفرانس از شکست ماست” یک معضل جهانی را مطرح می کند


نمایش ” این یک کنفرانس از شکست ماست” به نویسندگی و کارگردانی مهران مرادی در خانه هنرمندان به روی صحنه می رود . به همین بهانه خبرنگار تئاترفستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

 

مهران مرادی ، نویسنده و کارگردان نمایش “ این یک کنفرانس از شکست ماست” در رابطه با ایده شکل گیری متن این نمایش توضیح دهید : ایده ی این نمایش از این جمله شروع شد که می گفت : «در زمان صلح ، پسر ها پدرها را دفن می کنند ، اما در زمان جنگ ، پدر ها پسرها را دفن می کنند . » فکر کردم این جمله می تواند به یک ایده داستانی برسد . چون من داستان هم می نویسم . روی آن کار کردم و در نهایت به یک چیدمانی رسیدم که شکل داستان به خود گرفت . ما حدود یک سال روی این نمایش تمرین کردیم و اتفاق های زیادی را اتود زدیم و چیدمان کردیم تا اینکه به این مجموعه رسیدیم .

مرادی درباره موضوع این نمایش توضیح داد : موضوع این نمایش مستند است و آنچه که من دیده یا شنیده ام این است که متاسفانه در بین جوانان اتفاق می افتد . آنها مسائل جدی و حیاتی زندگی شان ، حتی جانشان را بدون هیچ دلیلی به بازی می گیرند . فقط هیجان آن اتفاق برایشان بسیار مهم است که هر روز در یک جایی یک کاری را انجام دهند و خودشان را از بین ببرند ، اما هیچ وقت این اتفاق نمی افتد .

او همچنین در خصوص انتخاب بازیگران و شکل گیری گروه اضافه کرد : چون اتفاق این نمایش در جامعه بسیار مشهود است ، برای من مهم بود کاراکترهایی که می خواهم انتخاب کنم نزدیک به آدم های نمایش باشند . به خاطر همین وسواس بسیار زیادی برای این انتخاب داشتم . به این نتیجه رسیدم که حتی المقدور خودشان معضل هایی در اجتماع و زندگی شان داشته باشند تا بتوانند موضوع این نمایش را درک کنند و درنهایت هم همین شد . بازیگران این نمایش واقعا زحمت زیادی کشیده اند و در مدت این یک سال توانستیم به این اجرا برسیم .

کارگردان نمایش ” این یک کنفرانس از شکست ماست ” درباره تحقیقات انجام شده بر روی متن این نمایش توضیح داد : در قصه ی این نمایشنامه من دست روی موضوعی گذاشته ام که می توان گفت یک معضل جهانی است و فقط مختص به یک نقطه از جهان نیست ؛ گرفتن جان آدم ها به دست خودشان معضلی است که در همه جای جهان وجود دارد . البته من در این اثر ، کاری به دلایل آن نداشته ام .از طرفی تلخی ماجرای نمایش در کشتن شخصیت ها به دست خودشان نیست بلکه در تکرار این روند است که آنها هر روز این کار را تکرار می کنند . شاید اگر خودشان را می کشتند ، خوشحال کننده تر از این بود که هر روز به آن مکان بیایند و این کار را تکرار کنند .

مرادی در خصوص ارتباط مخاطب با این نمایش تضیح داد : تا جایی که شنیده ، دیده و خوانده ام ، بازخوردها خوب بود و همزادپنداری بین تماشاگر و گروه اجرایی شکل گرفته است . چون معضلی که در این نمایش نشان داده  می شود ، تخیل من نیست و کاملا مستند است و من روی این قضیه کار کرده ام .

در پایان کارگردان نمایش “ این یک کنفرانس از شکست ماست ”  گفت : از شما ممنون هستم که برای دیدن آثار وقت می گذارید . برای من طیف جامعه خبرنگاری بسیار عزیز هستند چون بخشی از کار ما ، حمایت شما است و این برای ما جنبه بسیار مثبتی دارد . چون گروه ما ، هم از لحاظ مالی و … کاملا مستقل است و برای آن که این اتفاق بار دیگر هم بیفتد ، نیاز به حمایت دارد و این را من همیشه از شما دیده ام و به فال نیک می گیرم . از شما تشکر می کنم. تشکر پایانی من هم از گروه بسیار خوبم است که واقعا در این یک سال پای کار بودند و زحمت زیادی کشیدند تا به این نقطه برسیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *