“آری” یا “نه” ؟ انتخاب با شماست


 گزارشی از نمایش “آنکه گفت آری، آنکه گفت نه”

آری و نه داخلی

نمایش “آنکه گفت آری، آنکه گفت نه”که اقتباسی از نمایشنامه ای به همین نام از برشت است به کارگردانی کیومرث حائری ۸ بهمن ماه در تالار هنر بر روی صحنه رفت.

دقایقی قبل از شروع نمایش بازیگران درون لابی سالن بین تماشاچیان برگه هایی که روی آن “آنکه گفت آری” و “آنکه گفت نه” نوشته شده بود را پخش کردند تا تماشاچیان به رای خود نمایش “آنکه گفت آری” و یا “آنکه گفت نه” را انتخاب کنند. همین کار باعث شد هیجان و انتظار مردم برای دیدن نمایش بیشتر شود.

پس از تحویل بلیط و نشستن بر روی صندلی ها، بازیگران بر روی صحنه حضور پیدا کردند و به سبک خودشان شروع به شمارش آرا کرده و اعلام کردند که ظرف حاوی آرای آری سنگین تر است.بدین ترتیب نمایش آغاز شد.

این نمایش موزیکال در باره ی انتخاب کردن و رضایت از انتخاب خود بود. پسر بچه ای به همراه معلمش باید از کوهستانی سخت عبور کند تا بتواند از پشت کوه برای مادر مریضش دارو تهیه کند، در وسط راه آسیب می بیند و باید انتخاب کند که بماند یا برود.

 این نمایش که با موسیقی ایرانی سعی در ایرانیزه شدن آن داشتند با تار و سازهای کوبه ای به روی صحنه رفت.

این نمایش موزیکال که بیشتر تکیه بر بازی بدن داشت تا دیالوگ، با ایجاد موقعیت های طنزآلود مخاطب را با خود همراه کرده تا ریتم کند داستان کمتر به چشم بیاید و این نقطه ی ضعف پوشش داده شود.

یکی دیگر از نقاط ضعف نمایش برخورد گاه و بی گاه بازیگران به هم بود که به دلیل حرکت فراوانشان بر روی صحنه این اتفاق چندین بار تکرار شد.

در این نمایش هومن پناهی ” معلم ” ، آوا درویشی “شاگرد”، مهدخت مولایی “مادر” و سیما شیبانی و فاطمه دهقان نسب نقش “همراه ” را بر عهده داشتند.

در پایان نمایش بازیگران و عوامل صحنه بر روی سن آمده و اجرای خود را به مهمان نمایش خود، خانواده ی استاد رشیدی تقدیم کردند.

نمایش ” آنکه گفت آری، آنکه گفت نه” در ۲ سانس در تالار هنر بر روی صحنه رفت.

آرزو شفق – تئاتر فستیوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *