یادداشتی بر نمایش "چریکه ی چیای هالوز" به کارگردانی بختیار پنجه ای

آوای پریشانی از گذشته های دور


مطلب زیر از سری نوشته های شما مخاطبین عزیز است و انتشار آن الزاما مبنی بر تایید تئاتر فستیوال نمی باشد . همچنین خوانندگان می توانند هر گونه یادداشتی در تائید یا تکذیب این مطلب را به تئاتر فستیوال ارسال نمایند تا در بخش “یادداشت های شما” انتشار داده شود.

تئاتر فستیوال

شهناز عربی – نمایش “آوای کوهساران پریشان” به کارگردانی بختیار پنجه ای نمایشی تاثیرگذار و ماندنی است . این نمایش براساس روایتی قدیمی که در بین عوام دهان به دهان گشته و از گذشته تا به امروز باقی مانده ،  شکل گرفته است.

مخاطب از همان ابتدای ورود به سالن چشمش به داخل خانه ای زیبا و دلنشین میافتد که طراحی دکوری ساده و متفاوت دارد و قصه ی نمایش در این فضا برای مخاطب روایت می شود . قصه ی خانواده ای که سه پسر به نام های ملکوان ، نچیروان ، سیدوان دارد و نام پدر خانواده عبدالعزیز خان است . نمایش در واقع به پدرسالاری اشاره دارد و اینکه در نهایت چگونه سلطه ی پدر خانواده می تواند به یک فاجعه ی دردناک بیانجامد .

احمد نقده (بازیگر نقش عبدالعزیز خان ) که او را در نقش مردی قدرتمند و مغرور می بینیم ، به خوبی توانسته است از عهده ی این نقش برآید و این شخصیت را برای مخاطب باورپذیر کند .

نمایش به طور کامل به زبان کردی اجرا می شود و با توجه به اینکه داستان نمایش برگرفته شده از یکی از داستان های قدیمی ماندگار در کردستان می باشد ، باعث شده نمایش اصالت خود را حفظ کند و در خلال داستان نیز مخاطب را با برخی از رسوم کوردها ، نحوه ی لباس عروس ، پوشش مردها در روز عروسی و شادی های آن منطقه و موسیقی مربوط به روز عروسی آشنا می کند .

موسیقی مرتبط با موضوع  و مضمون نمایش است و در هر لحظه باعث می شود تماشاگر به هیجان بیاید و از آن لذت ببرد .

در ابتدای نمایش متوجه می شویم که تنها مادر خانواده فرشته ای را می بیند که هیچ کس دیگری او را نمی بیند و در نهایت در انتهای داستان عروس نیز به مانند مادر شوهر خود دیوانه می شود و فرشته ای را که همیشه او می دید ، می بیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *