در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال:

ابوالفضل بولغندر : تئاتر شهرستان ، قسمت اعظم تئاتر بدنه کشور را شکل می دهد


ابوالفضل بلغندر؛ نویسنده و کارگردان تئاتر از شهر قم در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش “مهندس واشینگ کلوز” در بخش مسابقه صحنه ای حضور دارد . این نمایش دو روزپیاپی در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت . به بهانه اجرای این نمایش در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال گفتگویی با این کارگردان انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

در رابطه با ایده نمایشنامه “مهندس واشینگ کلوز” توضیح دهید . چه زمانی نگارش این متن را آغاز کردید ؟

نسخه اولیه “مهندس واشینگ کلوز” بر اساس یک اتفاق نیمه واقعی در سال ۱۳۹۱ نوشته شد . پس از هفت سال متن بازنویسی شد و به اجرا در آمد .  سپس در جشنواره استانی شرکت کردیم و اکنون در جشنواره تئاتر فجر حضور داریم .

“مهندس واشینگ کلوز” به چه سوژه ای اشاره دارد ؟ در رابطه با قصه نمایش کمی برای مخاطبین توضیح دهید .

من فکر می کنم دیالوگ آخر ، قصه نمایش است که می گوید انسان بودن سخت ترین رویایی است که یک حیوان می تواند داشته باشد .

بازخورد مخاطبان را چطور دیدید ؟

در اجرای عموم بازخورد خوبی دریافت کردیم . در اجرای جشنواره نیز از نمایش استقبال خوبی شد . در اجرای جشنواره ، شرمنده تماشاچیان شدیم . چون به دلیل شلوغی سالن ، برخی مجبور شدند بر روی پله بنشینند و اجرا را ببینند . اتفاق جالب و بسیار لذت بخش این اجرا در این بود که همزمان یک سری از تماشاچیان می خندیدند و در عین حال عده ای دیگر بغض کرده بودند و گریه می کردند . یعنی یک اتفاق گروتسک و دوگانه بوجود می آمد که مخاطبان به شیوه های مختلف آن را درک می کردند .سپس وارد ماجرا و شخصیت اصلی نمایش می شدند .

حضور در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، چندمین تجربه شما در این جشنواره است ؟

به گمانم هشتمین دوره ای است که در آن حضور دارم .

از اجرا در جشنواره راضی بودید ؟

بله . خدا را شکر . اجرای اول، اجرای داوری ما بود و به جرات می توانم بگویم که از بهترین اجراهای ما بود . اجرای دوم هم اجرای خوبی بود و اکنون برای اجرا در روز آینده آماده خواهیم شد .

از وضعیت تئاتر در شهر قم بگویید ؟ تئاتر در این شهر چه شرایطی را پشت سر می گذارد ؟ استقبال مخاطبان از آثار به روی صحنه به چه صورت است ؟

در قم مخاطب به شدت زیاد است ولی به همان نسبت بی اطلاع است . چون ما تبلیغات نداریم و هیچ ارگانی برای تبلیغات ما را همیاری نمی کند . به همین دلیل خیلی از مردم قم نمی دانند که قم تئاتر دارد یا ندارد . این یکی از معضل های بزرگ شهر ما است .

در رابطه با تمرینات نمایش “مهندس واشینگ کلوز” و گروه بازیگرانتان بگویید . چه مدت تمرینات این نمایش زمان برد ؟

برای اجرای عموم به مدت ۶ ماه هر روز ، روزی ۴ ساعت بسیار فشرده و تنگاتنگ تمرین می کردیم . به این دلیل که نقش ها به آرامی در وجود بازیگران ته نشین شود و بتوانند آن را درک کنند . پس از آن بیست شب اجرای عموم رفتیم و اکنون در جشنواره حضور داریم .

اگر نکته و یا حرف نگفته ای باقی مانده است ، بفرمایید . 

من می دانم که آقای برهانی مرند یکی از بهترین دبیرهای جشنواره تئاتر فجر هستند و به شدت حواس ایشان به این گروه های نمایشی حاضر در جشنواره است . اما از ایشان می خواهم که به تئاترهایی که از شهرستان می آیند، کمک کنند تا این آثار دیده شوند چون تئاتر شهرستان ، قسمت اعظم تئاتر بدنه کشور را شکل می دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *