افسانه ماهیان : تا زمانی که یک نمایش امکان جذب مخاطب دارد، باید امکان دیده شدن و اجرا داشته باشد.


کارگردان نمایش «هم‌هوایی» با اشاره به ارائه این نمایش به بخش مرور جشنواره تئاتر فجر از اجرای مجدد این اثر نمایشی با حضور باران کوثری به عنوان بایزگر جایگزین از ۱۱ اذرماه در تالار شمس خبر داد.
افسانه ماهیان
به گزارش تئاتر فستیوال، افسانه ماهیان کارگردان نمایش «هم‌هوایی» درباره اجرای مجدد این اثر نمایشی گفت: قرار است نمایش «هم‌هوایی» مجددا از ۱۱ آذر ماه به مدت ۳۰ شب در تالار شمس موسسه فارسی زبانان اکو به صحنه برود. قرار بود این نمایش از عید فطر اجرای خود را آغاز کند اما چون تالار شمس مدتی به دلیل تعمیرات تعطیل شد اجرای ما هم به تعویق افتاد.

وی درباره تغییری که در گروه بازیگران نمایش شکل گرفته است، توضیح داد: یک هفته قبل به ما اطلاع دادند که در صورت آمادگی می توانیم نمایش «هم‌هوایی» را در این تالار اجرا کنیم که من نیز به سرعت با بچه های گروه برای هماهنگی اجرا تماس گرفتم اما متاسفانه سارا بهرامی به دلیل اینکه همزمان با اجرا سر فیلمبرداری بود، نمی‌توانست با ما همراه باشد به همین دلیل باران کوثری جایگزین او در اجرای مجدد نمایش شد.
ماهیان ادامه داد: «هم هوایی» برای من جزو کارهایی است که واقعا دوستش دارم و تمام تلاشم را هم کردم که با همان گروه قبلی نمایش را به صحنه ببرم چون این کار از جمله آثاری است که به راحتی نمی توان بازیگری را جایگزینش کرد اما متاسفانه هماهنگ کردن گروه کار بسیار سختی است. حضور باران کوثری نیز با وجود ایده های تازه ای که وارد کار کرده جذابیت خودش را دارد چراکه او زاویه تازه ای به نقش نگاه می کند و ایده های جدیدی در مورد کار دارد که هم برای من و هم خودش جذاب است.
ماهیان درباره بازتولید این اثر نمایشی عنوان کرد: یکی از دلایلی که به اجرای مجدد این نمایش ترغیب شدیم، این بود که مخاطبان در اجرای قبلی نمایش که در تالار حافظ به صحنه رفت با کار ارتباط زیادی برقرار کرده بودند. در اجرای گذشته بسیاری از علاقمندان موفق به دیدن کار نشده بودند که با اجرای مجدد امکان دیدن نمایش برایشان فراهم می شود.
کارگردان «پالتوی پشمی قرمز» درباره انتقاد به بازتولید برخی نمایش‌ها که مدت زمان اندکی از اجرای قبلی شان گذشته است، گفت: معتقدم تا زمانی که یک نمایش امکان جذب مخاطب دارد، باید امکان دیده شدن و اجرا داشته باشد. در طول ۳۰ شب اجرای یک اثر نمایشی ممکن است بسیاری از مخاطبان به دلیل گرفتاری و یا موقعیت جغرافیایی یک اجرا از دیدن یک نمایش محروم شوند پس چرا عوامل یک اثر وقتی می توانند فرصت دیده شدن کارشان را در فضایی تازه فراهم کنند، از این کار بپرهیزند.
وی تصریح کرد: البته در مورد مساله بازتولید آثار نمایشی باید کمبود سالن های تئاتر را هم مد نظر قرار داد. به دلیل همین کمبود است که شاید برخی از همکاران ما به بازتولید یک نمایش در فاصله کمی از اجرای قبلی آن انتقاد داشته باشند. اگر سالن های زیادی داشته باشیم همه قادر هستند هر نمایشی را که مایلند به صحنه ببرند و دیگر اختلافی پیش نمی آید.
بازیگر «عروسک های سکوت» متذکر شد: متاسفانه یک تئاتر شهر است و گروه عظیمی متقاضی اجرا. شاید انتقاد برخی به بازتولید نمایش در سالنی دولتی مثل تئاتر شهر باشد اما وقتی نمایشی در تالارهای خصوصی با هزینه شخصی گروه ها اجرا رود دیگر جای نگرانی نیست چون جای کسی تنگ نمی شود. هنرمندان نباید وابسته به تئاتر شهر باشند چون به تازگی چندین تماشاخانه خصوصی راه افتاده که خودشان، خودشان را تغزیه می کنند.
این هنرمند تئاتر اضافه کرد: این همه سوله غیر کاربردی در شهر تهران وجود دارد که می شود به عنوان سالن تئاتر از آن استفاده کرد اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر گروه ها مشکل سالن نخواهند داشت بنابیران مشکل ما مدیریتی است و مسولان باید آن را بر طرف کنند. خود من حاضر بودم نمایشم را در پارکینگ منزلم به صحنه ببرم اما متاسفانه پارکینگ ما فضای کوچکی دارد و امکان اجرا در آن وجود ندارد.
ماهیان در پایان صحبت‌هایش درباره حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت: نمایش «هم‌هوایی» را برای حضور در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر ارائه خواهم کرد اما گروه ما نمایش تازه ای برای جشنواره تولید نخواهد کرد چون من همچنان منتظر مشخص شدن زمان اجرای نمایش «سه جلسه تراپی و یک مهمانی» در تئاتر شهر هستم که سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد اما هنوز امکان روی صحنه رفتن پیدا نکرده است.
نمایش «هم‌هوایی» در قالب تئاتر مستند به صحنه می‌رود و روایت‌گر داستان زندگی سه زن است که یکی از این زنان شهلا جاهد همسر غیررسمی ناصر محمدخانی با بازی ستاره اسکندری، دیگری همسر خلبان شهید عباس دوران با بازی الهام کردا و زن دیگر برگرفته از شخصیت لیلا اسفندیاری کوهنورد ایرانی است که این نقش را باران کوثری ایفا می‌کند.
این اثر نمایشی از تاریخ ۱۱ آذر هر شب ساعت ۲۰ به صحنه خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *