اجرای ۱۰۸ نمایش صحنه‌ای در آخرین ماه سال


طبق فهرستی که از طرف اداره‌کل هنرهای نمایشی منتشر شده است در اسفندماه ۱۰۸ اجرا در ۷۷ سالن حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای، سینماتئاتر و پلاتو در شهر تهران برای عموم علاقه‌مندان به صحنه می‌رود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، کلان شهر تهران با جمعیتی چند ده میلیونی در آخرین ماه سال ۱۳۹۴ شاهد اجرای ۱۰۸ نمایش صحنه ای در سالن های حرفه ای تئاتر، موسسات فرهنگی، هنری، ورزشی، سینماها، فرهنگسراها و … است. در بخش تئاتر دولتی ۱۸ سالن شامل ۴ سالن مجموعه تئاتر شهر، ۲ سالن محراب، دو سالن تماشاخانه ایرانشهر، سنگلج، هنر، خانه نمایش، حافظ، تالار گوشه نیاوران، خانه هنرمندان، برج آزادی، تئاتر مولوی و سالن ناصرخسرو، مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری ۲۹ نمایش در حال اجرا هستند.

از جمله سالن های خصوصی و نیمه خصوصی نیز ۲۴ سالن مشغول به فعالیت هستند که در مجموع ۳۶ نمایش را روی صحنه دارند. تالار شمس اقدسیه، تئاتر آفتاب، تئاتر باران، موسسه تئاتر باران، تماشاخانه های ارغنون، ایران، بازیگاه، تهران، دراما، سه نقطه، فانوس، مسعودیه، مشایخی، هامون، خانه موزه استاد انتظامی، مرکز آفرینش های منشور هنر (فنی زاده) و موسسه های فرهنگی هنری موج نو، هماس سعادت، نور و هلیا فیلم، مکتب تهران، خانه اندیشمندان علوم انسانی (سالن فردوسی) ، مجتمع آموزشی اسوه و تئاتر دماوند در این فهرست نام برده شده اند.

در تئاتر مناطق و محلات تهران نیز ۶ فرهنگسرای ابن سینا، ارسباران، بهمن، فردوس، گلستان و ملل، ۷ سرای محله اکباتان، ایوانک، تجریش، جنت آباد مرکزی، دارآباد، سعادت آباد، فردوس و مرزداران شرقی در مجموع  ۱۸ نمایش که اغلب آنها برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید شده اند در حال اجرا هستند.

یک نگاه به سینماها و پردیس های سینمایی نیز نشان می دهد که بخش عمده ای از اجراهای تئاتر آزاد و کمدی در این سالن ها روی صحنه رفته اند. ۱۵ سالن پردیس های سینمایی قلهک، کورش، زندگی و سلامت در کنار ۱۱ سینمای ایران، میلاد، آستارا، بلوار، پیام، حافظ، سروش، صحرا، کانون قدس، سینما گالری سمرقند و سینما تئاتر مدرن المپیک نوبت های اجرایی ویژه ای برای نمایش های کمدی دارند. که شامل ۲۱ اجرای صحنه ای می شود. علاوه بر این تعداد ۲ هتل فردوسی و ارم نیز ۲ نمایش کمدی را میزبانی می کنند.

این در حالی است که ۴ سالن مرکز همایش های اندیشه معلم ، کانون فرهنگی هنری امام خمینی (ره)، مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش و مجموعه ورزشی تفریحی شهید چمران نیز نمایش های کمدی را ترجیح داده و ۴ نمایش در این عرصه را روی صحنه دارند.

با مطالعه آماری در این فهرست می توان سهم تئاتر کودک و نوجوان از اجراهای صحنه ای را ۲۱ اثر، سهم اجراهای کمدی را ۴۳ اثر و سهم اجراهای حرفه ای تئاتر را که در انواع گونه های نمایشی تولید شده اند ۴۴ اثر استخراج کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *