در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

احمد دهقان : امیدوارم روزی برسد که مردم عزیز کشورم جز خندیدن کاری نداشته باشند


 

نمایش « به دنبال بخت » به کارگردانی احمد دهقان در دومین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در کارگاه نمایش به روی صحنه رفت . به بهانه این اجرا در جشنواره ، خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

نمایشنامه « قصه بخت » داوود فتحعلی بیگی چه ویژگی هایی دارد که آن را برای اجرا انتخاب کردید و در طول اجرا چه تغییراتی روی متن انجام دادید ؟

نمایش « قصه بخت » برگرفته از یک قصه قدیمی ایرانی است که پتانسیل امروزی شدن دارد اما کودکانه است . به همین خاطر من به کمک دوست خوبم خانم رعنا زرگرزاده ، آن را تبدیل به نمایشی برای بزرگسال کردیم . هر کدام از صحنه ها ، نماد و نشانه ای خاص و منحصر به فرد دارد که هوش و ذکاوت استاد فتحعلی بیگی را می رساند . از این ها گذشته ، بُعد روانشناسی و جامعه شناسی بالایی در  وجود خودش دارد که قابل تحسین و تفکر است . از طرف دیگر متنی که برای بزرگسال آماده شد ، به شدت معضلات و موارد ریزی از جامعه و وضع کنونی را به مخاطب انتقال می دهد که در این وقت کم مصاحبه ، باز کردن همه موارد کاری بسیار مشکل است .

در رابطه با فرم اجرایی و گونه نمایش ایرانی که در این نمایش بکار گرفتید توضیح دهید .

فرم اجرای این نمایش قرار بود به صورت کلاژ نمایشی به روی صحنه رود ، به طوری که هر صحنه ی آن به یکی از شیوه های نمایش ایرانی مثل نقالی ، سیاه بازی ، لال بازی ، پرده خوانی ، تعزیه و … بپردازد و همه ی این ها در بستر نمایش نقل زنانه اجرا شود ولی به دلیل گستردگی هر کدام از این شیوه ها و کم بود وقت مان ، در حد توان تمام تلاش خودمان را روی شیوه نمایش شادی آور زنانه یا همان نقل زنانه گذاشتیم که به شدت سخت و طاقت فرسا بود و از طرفی پیام ما برای انتقال به تماشاچی را آسان تر می کرد . لازم به ذکر است که خود این شیوه هم نقدی است بر مشکلات زنان ما در جامعه که از محدودیت های زیادی برخوردار هستند .

چه مدت روی متن و انتخاب بازیگران وقت گذاشتید و چه مدت با گروه تمرین کردید ؟

شروع کار روی این نمایش از فراخوان جشنواره بود ولی تمریناتمان را از ۱۵ اردیبهشت ماه شروع کردیم و حدود ۶۰ جلسه ، طی مدت سه ماه ، روی آن کار کردیم .

بازیگران این نمایش همگی دانشجو و اکثرا از شهر اصفهان هستند چون من هم اصفهانی هستم و قرار بود این نمایش در این شهر هم اجرا شود . سیاست انتخاب بازیگران برای پایین آوردن هزینه ی اجرا بود و در طی راه ، دانشجویان دیگری از شهرهای شمالی ، تبریز و شیراز نیز به ما اضافه شدند .

آیا برای اجرای عموم این نمایش برنامه ای دارید ؟

بله . با جدیت تمام و تلاش شبانه روزی سعی دارم که اجراهای زیادی در تهران و شهرستان های دیگر بروم . امیدوارم که مسئولین هم بیشتر هوادار ما دانشجویان باشند .

در رابطه با حضورتان در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و بازخورد مخاطبان بعد از دو اجرای جشنواره ای بگویید .

بسیار خوشحال هستم که اولین تجربه من به عنوان کارگردان در تهران ، مصادف شد با جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و اجرا در مجموعه تئاترشهر که مرا جزو آدم های خوش شانس می کند و احساس می کنم که تا حدودی نمایش مورد علاقه ام را پیدا کرده ام . بدون شک « قصه بخت » دقیقا قصه ی بخت احمد دهقان شد و اما تماشاگران هم تا جایی که من اطلاع دارم راضی بودند و امیدوارم که در ادامه هم همینطور باشد . ان شاالله .

صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید .

در آخر هم از تئاتر فستیوال و تیم فعال تان تشکر می کنم . می دانم که برای جشنوراه بسیار زحمت می کشید و اطلاع رسانی می کنید . امیدوارم که همکاریمان مداوم باشد . عاجزانه از مسئولین محترم خواهش می کنم که بیشتر هوای دانشجویان نمایش را داشته باشند که ما هم با قدرت بیشتری بتوانیم این رشته دوست داشتنی را ادامه دهیم . امیدوارم روزی برسد که مردم عزیز کشورم جز خندیدن کاری نداشته باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *