در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

احمد صمیمی : تئاتر خیابانی از دغدغه های روزمره شکل می گیرد.


نمایش خیابانی ” مستند پخش نشده میرزا ” به نویسندگی مشترک احمد صمیمی و هما پریسان و کارگردانی احمد صمیمی یکی از نمایش هایی بود که در ایام سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با احمد صمیمی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

احمد صمیمی با بیان اینکه به نظر او تئاتر خیابانی از دغدغه های روزمره ناشی می شود، گفت: هر روزه در زیرنویس خبرها می بینیم که جنگل آتش گرفت ،  محیط بان به شهادت رسید و… دیدم با این روند ایران تا چند سال دیگر به پایان می رسد و بر این اساس دغدغه ی روز من محیط زیست شد . در “مستند پخش نشده میرزا ” به محیط بانانی می پردازم که جانشان را برای حفظ طبیعت می گذارند ، بحث جان چیزی نیست که به راحتی بشود از آن گذشت . این نکته ارزشمند ی است و من سعی کردم دغدغه ام را راجع به محیط زیست ، محیط بانان ، جنگل بانان و … به نمایش بگذارم.

وی با بیان اینکه دغدغه ی او در نمایش قبلی اش راجع به آب و بی آبی بود ، در این باره  توضیح داد: در آن نمایش می دیدیم که از کل آب های روی زمین تنها سه قطره باقی مانده و در آینده آب تبدیل به افسانه شده و دیگر آبی وجود ندارد . سعی می کنم همیشه اتفاقات روز را در نمایش هایم نشان دهم چون تئاتر خیابانی از دغدغه های روزمره شکل می گیرد و اگر به روز نباشی مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی کند پس بهتر است به مسائل اجتماعی بپردازیم چون کار ما فرهنگ سازی است و باید بتوانیم تاثیر بگذاریم . اگر تاثیر بگذاریم ، کشورمان به سمتی می رود که فرهنگ آن درست می شود و این اتفاق بسیار زیبا است .

این کارگردان تئاتر با اشاره به استقبال مردم از تئاتر خیابانی گفت : استقبال مردم را خیلی خوب می بینیم و در این چند سال ، اولین بار نیست که علاقه مردم را به تئاتر دیده ام . تئاترِ صحنه‌ای ، خالی است ولی می بینیم برای تئاتر خیابانی جمعیت بسیاری می آید . پس مردم به تئاتر گرایش دارند ولی چون متاسفانه پولی ندارند یا با ساز و کار آن آشنایی ندارند و نمی دانند به چه صورت است ، کسی به سالن ها نمی رود پس وظیفه ی ما بسیار سنگین تر می شود که در درجه ی اول تئاتر را به مردم نشان دهیم و بعد اینکه تاثیر تئاتر چیست .

این بازیگر تئاتر با بیان اینکه آنگونه که شایسته است به تئاتر خیابانی اهمیت داده نمی شود ، گفت : جشنواره تئاتر فجر برگزار شد ، مردم از کجا فهمیدند که این جشنواره در حال برگزاری است ، از تئاتر خیابانی . در واقع به گونه ای تئاتر خیابانی بنر است ، پس به همان اندازه ای که سر و صدا ایجاد می کند ، باید به همان اندازه هم به آن اهمیت داده شود . آقای خلیلیان خیلی پیگیری می کنند و زحمت می کشند اما مشکلی که هست مسئولین بالاتر باید حمایت کند . چند سال پیش در تئاتر شهر ، تئاتر خیابانی اجرا می شد که الان قطع  شده و تماشاچی ثابت داشت و تاثیر می گذاشت . این خیلی مهم است ، تئاتر به صورت ناخودآگاه ذهن را باز می کند و در بین جمعیتی که برای تماشای تئاتر می آیند اگر حتی روی یک نفر هم تاثیر بگذارد ،  کار خودش را کرده است . پس اگر هر روز اجرا شود ، چقدر می تواند روی فرهنگ مملکت تاثیر گذار باشد .

صمیمی با اشاره به اضافه شدن تئاتر محیطی و آلترناتیو به بخش تئاتر خیابانی ، در مورد مدیریت و برنامه ریزی جشنواره امسال گفت : اضافه شدن این بخش ها و گسترده تر شدن بخش تئاتر خیابانی خوب است ولی حمایت ها باید بهتر شود . در بین کسانی که تئاتر خیابانی کار می کنند ، بچه های بااستعدادی وجود دارند که هم کار صحنه‌ای می کنند و هم خیابانی . من خودم در کار آقای یعقوبی که الان در حال اجرا است ، بازی می کنم . یا افرادی مثل هادی عطایی فر بچه هایی هستند که هم کار تصویر می کنند و هم تئاتر حرفه‌ای . پس به اندازه ی وقتی که برای تئاتر خیابانی می گذارند ، باید به همان اندازه هم برای آن ها ارزش قائل شد چون حیف است و اگر این آدم ها هم دور شوند دیگر چیزی باقی نمی ماند . نگه داشتن این افراد مهم است که آن هم به مدیران باز می گردد که باید بیشتر حمایت کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *