ادوارد آلبی ، نمایشنامه‌نویس آمریکایی درگذشت


ادوارد آلبی نمایشنامه‌نویس برنده جایزه پولیتزر و خالق نمایشنامه ˝چه کسی از ویرجینا ولف می‌ترسد؟˝ از دنیا رفت.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، ادوارد آلبی که نگاه بحث‌برانگیز و اغلب خشن او به زندگی آمریکایی در آثاری چون “چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟” باعث شد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان آمریکا شهرت پیدا کند، جمعه عصر (بامداد شنبه به وقت ایران) درگذشت. او ۸۸ ساله بود.

او در پی یک بیماری کوتاه در خانه تابستانی خود در آبادی ساحلی مونتاک در شرق لانگ آیلند از دنیا رفت.

ادوارد آلبی متولد ۱۲ مارس ۱۹۲۸ در ویرجینیا در آمریکا بود. او را بیش از همه به خاطر نمایشنامه‌هایی که مایه‌های از تئاتر پوچی در آن هست، می‌شناسند.

پدر و مادر اصلیش در کودکی او را به خانواده بزرگ آلبی سپردند و او در ناز و نعمت بزرگ شد و در بهترین مدارس تحصیل کرد. هنگامی که در سن ۲۰ سالگی به هویت اصلی خود پی برد خانه را ترک کرد و به کارهای سطح پایینی چون دستفروشی و پادویی پرداخت و ۱۰ سال زندگی با مشقت را تجربه کرد.
در همین سال‌ها بود که با تولنتون وایلدر آشنا شد. او که خود از نمایشنامه‌نویسان مشهور آن دوران بود، آلبی را تشویق به نوشتن نمایشنامه کرد که نتیجه آن “داستان باغ وحش” (۱۹۵۸) شد و آلبی آن را به عنوان هدیه تولد ۳۰ سالگی به خودش تقدیم کرد.

“مرگ بسی اسمیت”، “رویای آمریکایی” و “چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟” از دیگر آثار اوست.
“چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟” در ۱۹۶۶ مبنای فیلمی به همین نام به کارگردانی مایک نیکولز با بازی الیزابت تیلور، ریچارد برتن، جرج سیگال و سندی دنیس شد. این فیلم در ۱۳ بخش نامزد اسکار شد و پنج جایزه اسکار از جمله بهترین بازیگر زن (برای تیلور) و اسکار بهترین بازیگر زن مکمل (برای دنیس) را دریافت کرد.

آلبی، برنده جایزه‌های پولیتزر، تونی و نشان ملی هنر بود. کارهای اولیه او به شکلی گونه آمریکایی تئاتر پوچی و تأثیرپذیرفته از افرادی چون ژان ژنه، ساموئل بکت و اوژن یونسکو بود، اما در واقع نمایش‌های او نقد جامعه آمریکا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *