در گفتگو اصغر نوری مطرح شد؛

دلایل استقبال تماشاگران از نمایش «ستاره شناس»


مترجم و کارگردان نمایش «ستاره شناس» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر با استقبال مخاطبان مواجه شده از دغدغه های خود برای به صحنه بردن یک تئاتر بدون سلبریتی های دنیای تصویر سخن گفت.

به گزارش تئاترفستیوال به نقل از واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، اصغر نوری مترجم و کارگردان نمایش «ستاره شناس» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر با استقبال تماشاگران روبه رو شده با اشاره به رضایت مخاطبان از محتوای این اثر نمایشی بیان کرد: به طور کلی از بازتاب و واکنشی که تماشاگران پس از پایان اجرای نمایش نشان می دهند راضی ام و اعتراف می کنم استقبال مردم بیشتر از تصور ذهنی ام بود که خوشبختانه این موضوع برایم ارزش به صحنه بردن نمایش را دو چندان کرده است.

وی ادامه داد: در این چند روزی که از اجرای نمایش «ستاره شناس» در تالار سایه تئاتر شهر می گذرد هنرمندان زیادی هم از نمایش ما دیدن کردند که خوشبختانه نظر تعداد زیادی از آنها هم پس از تماشای اجرا دربرگیرنده واکنش های مثبتی بود. اما برای من غیر از تماشاگران تئاتری که اغلب همکاران و دوستان ما هستند، تماشاگران غیرتئاتری هم دارای اهمیت بسیار ویژه ای هستند که هرشب تلاش می کنم با آنها گفتگو کرده و نظرات مثبت و منفی شان را دریافت کنم. جالب است بدانید برخی از این نظرات فارغ از نکات مثبت و منفی که دارند به قدری برایم ارزشمند و جالب توجه هستند که خودم هم به آن فکر نمی کردم.

نوری بیان کرد: این برای من بسیار مهم است تماشاگری که رابطه چندان عمیقی با تئاتر ندارد می آید و با دقت به تماشای نمایشی می نشیند که برایش دربرگیرنده نکات جالب توجهی است. آنها در اغلب موارد تفسیرهای جالب و ظریفی از نمایش «ستاره شناس» دارند که قطعا تا مدت ها روی این نظرات فکر می کنم. البته که نزدیک به دو سوم این آرا و نظرات طی روزهای گذشته نشان از رضایتی دارد که به من و گروه اجرایی انرژی مضاعفی را منتقل کرده است.

این مترجم و پژوهشگر شناخته شده تئاتر کشورمان که طی سال های اخیر آثار متعددی را در حوزه تئاتر منتشر کرده در بخش دیگری از صحبت های خود به انگیزه ها و دغدغه های خود در حوزه انتخاب بازیگر که طی سال های اخیر معطوف به حضور بازیگران ستاره سینما در آثار نمایشی شده ، توضیح داد: من اولین بار سال ۷۸ در تبریز وارد تئاتر شدم و اولین اجرای عمومی ام را سال ۸۴ در تهران ادامه دادم. پس از آن بین سال های ۸۴ تا ۹۵ در کشورهای فرانسه و آلمان به تحصیل در حوزه تئاتر پرداختم و در آنجا بود که با تجربیات بسیار زیادی رو به رو شدم که شاید سلیقه من را شکل داد و باعث شد تا با جریانی از این حوزه آشنا شوم که بسیار برایم دارای اهمیت است. همین تجربه حضور به من ثابت کرد که به هیچ عنوان علاقه نداشته باشم که در بین اهالی تئاتر تبدیل به یک غول شوم و همواره به دنبال درآمدزایی در این عرصه به هر قیمتی باشم. من فقط هدفم این است که در این راه با آدم هایی کار کنم که با یکدیگر همدل هستند . فضایی که به اعتقاد من در کنار سلبریتی ها به دست نمی آید.

کارگردان نمایش «ستاره شناس» تصریح کرد: ای کاش شرایطی فراهم می شد تا نهادی چون اداره کل هنرهای نمایشی به جای کمک هزینه از گروه های تئاتری مانند سابق حمایت مالی بیشتری کند تا گروه های نمایشی برای کسب درآمد محتاج سلبریتی ها نشوند. به اعتقاد من بسیاری از تماشاگران امروزی تئاتر که در آمارها به افزایش آنها اشاره می کنیم برای دیدن از نزدیک ستاره های مورد علاقه خودشان به تماشاخانه ها مراجعه می کنند. دیدگاهی که قطعا نمی توان بر اساس آن به تولید مناسب و موثر تئاتر خوب امیدوار بود.  ما زمانی می توانیم در تئاتر به یک نگاه تازه ای برسیم که با هنرمندانی کار کنیم که تئاتر را بلدند و همواره سبکی از تولید تئاتر هستند که در ان اندیشه ورزی و تولید هنری یکی از مهم ترین وجوه است. شرایطی که من در نمایش «ستاره شناس» با هنرمندانی چون احمد ساعتچیان، سهیلا صالحی و غزاله رشیدی به آن رسیدم و بسیار هم خوشحالم که تلاش نکردم با روی آوردن به طنزسخیف و بیهوده تماشاگر جذب کنم.

نمایش «ستاره شناس» به نویسندگی دیدیه ون کولارت، کارگردانی اصغر نوری و بازی احمد ساعتچیان، سهیلا صالحی و غزاله رشیدی هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه مندان تئاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *