افتتاح نمایشگاه «نمایش ادامه دارد…» همزمان با سالروز تولد داود رشیدی


همزمان با سالروز تولد زنده یاد داود رشیدی بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان نمایشگاه «نمایش ادامه دارد…» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر،  همزمان با سالروز تولد زنده یاد داود رشیدی بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان نمایشگاه «نمایش ادامه دارد…» یکشنبه شب ۲۵ شهریور ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هنرمندان صاحب نام  در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.

پیمان شریعتی مدیر مجموعه تئاتر شهر در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از خانواده زنده یاد رشیدی از امیر اثباتی طراح نمایشگاه ویژه آثار زنده یاد داود رشیدی که با عنوان « نمایش ادامه دارد…» در تئاتر شهر برپا شده، تشکر کرد.

احترام برومند همسر مرحوم داود رشیدی نیز در این مراسم با قرائت یادداشتی از خود پیرامون این نمایشگاه توضیحاتی را ارائه داد:

در متن نوشته احترام برومند آمده است:

« سلام عرض میکنم خدمت همه عزیزانی که لطف کردند و به یاد داود رشیدی در روز تولد او اینجا حاضر هستند. خیر مقدم می گویم خدمت جناب آقای صالحی امیری وزیر محترم ارشاد اسلامی و جناب اقای احمد مسجد جامعی دوست عزیز و عضو محترم شورای شهر تهران ، تشکر می کنم از هنرمند گرامی آقای امیر اثباتی که به پیشنهاد و با ذوق و ابتکار و زحمات ایشان و پشتیبانی و همراهی و همدلی جناب مهندس مهدی شفیعی مدیر کل محترم مرکز هنرهای نمایشی و جناب آقای پیمان شریعتی مدیریت محترم مجموعه تئاتر شهر این نمایشگاه برگزار گردید ، جا دارد از گروه نمایش «اعتراف» به ویژه جناب استاد علی نصیریان ، دوست عزیز و همکار قدیمی داود رشیدی و هنرمند خوب کشورمان آقای شهاب حسینی برای حسن نیت و همراهیشان تشکر می کنم .

تقارن تولد داود رشیدی و برپایی این نمایشگاه با اجرای نمایش اعتراف برایمان بسیار ارزنده است ، برای اینکه از این تلاقی بیشترین بهره را ببریم چند شب قبل پشت صحنه خدمت آقای علی نصیریان رسیدم و از ایشان تقاضا کردم در این مراسم صحبت کنند ایشان مثل همیشه با علاقه مندی و سعه صدر پذیرفتند.»

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان نیز در این برنامه گفت: مرحوم داود رشیدی اوایل دهه ۴۰ بود که از اروپا به ایران آمد و از همان دوران به ما در اداره هنرهای دراماتیک پیوست و ما با هم کار را شروع کردیم. به هر حال یکی از امتیازات وی معلومات و دانشی بود که او از اروپا به ایران آورده بود که از آن جمله می توان به آشنایی کامل وی به ادبیات اروپا، مبانی کارگردانی و بازیگری و سلیقه اش در انتخاب نمایشنامه ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: مهم ترین کاری که می توانم از داود رشیدی در تئاتر یاد کنم تسلط کامل او در حوزه کارگردانی بود که واقعا برای همه مثال زدنی بود. در کنار اینها وی در نهایت دقت و ارزش نسبت به انتخاب نمایشنامه ها اقدام می کرد که این نشان دهنده تسلط علمی این هنرمند در حوزه تئاتر بود. داود رشیدی علاوه بر اینها بازیگر بسیار خوبی هم بود و من افتخار این را داشتم که کنار او روی صحنه های تئاتر و آثار سینمایی و تلویزیونی زیادی حضور پیدا کنم.  داود رشیدی یکی از هنرمندانی بود که علاوه بر هنرش در حوزه مدیریت تئاتر و آموزش نیز ویژگی های زیادی داشت اما با تمام احوال بازهم می گویم که مهم ترین خدمت زنده یاد رشیدی به تئاتر این مملکت حوزه کارگردانی بود.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در سخنانی بیان کرد: به اعتقاد من برگزاری چنین نمایشگاه هایی نام این دانشمند حوزه هنر را همچنان حفط می کند و من بر این باورم که این نمایشگاه و یادداشت هایی که مرحوم رشیدی در آن دیده می شود برای همه عبرت آموز است. به اعتقاد من اولین چیزی که برای ما از شخصیت داود رشیدی جذاب است شخصیت درونی است که به او روی صحنه تئاتر نیز کمک کرد و ما می توانیم این شخصیت و هوش ذاتی را در همین یادداشت های نمایشگاه مشاهده کنیم که برای همه ما ارزشمند است.

وی بیان کرد: امیدوارم بعد از برپایی این نمایشگاه شرایط فراهم شود که بتوانیم شاهد انتشار کتابی از همین آثار برای معرفی بیشتر و بهتر به اقشار گسترده مخاطب باشیم. این آثار واقعا ارزش این را دارد که بیشتر و بهتر از اینها به مردم معرفی شود.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در تایید صحبت های مسجد جامعی تصریح کرد: مدتی است با اتفاقات خوبی که افتاده موفق به خریداری مکانی برای ساخت موزه تئاتر شدیم و امیدوارم با حمایت دوستان شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران شاهد افتتاح این موزه باشیم که به طور حتم آثار ویژه زنده یاد داود رشیدی در آن جایگاه ویژه ای دارد.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، حجت الاسلام مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علی مراد خانی معاون محترم هنری وزارت ارشاد اسلامی ، محسن مهرعلیزاده، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، مهرداد آگاهی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، سیروس ابراهیم زاده، مرضیه برومند، لیلی رشیدی، عادل بزدوده، بهرام شاه محمدلو، علی دهکردی، امیر اثباتی، مریم معترف، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان، روح الله جعفری، اسماعیل داورفر، شهرام کرمی، افسانه زمانی، وحید موسائیان، شبنم فرشادجو، صالح میرزا آقایی، رسول صادقی از جمله مهمانان ویژه مراسم افتتاح نمایشگاه آثار زنده یاد داود رشیدی بودند.

نمایشگاه آثار زنده یاد داود رشیدی « نمایش ادامه دارد…» از روز یکشنبه ۲۵ تیر مصادف با سالروز تولد این هنرمند تا روز یکشنبه ۵ شهریور همزمان با سالروز درگذشت وی از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *