هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

افق ایرجی : “خاطرات یک دلقک” هجوی از لیرشاه در قالب نمایشی ایرانی است .


نمایش “خاطرات یک دلقک” به نویسندگی و کارگردانی افق ایرجی یکی از نمایش هایی که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در تالار چهارسو در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت . به همین بهانه تئاتر فستیوال گفت و گویی با افق ایرجی داشته است که در می توانید آن را بخوانید .

تئاتر فستیوال

نمایش «خاطرات یک دلقک»، اثری از شهر اراک، در روز سوم اجراهای جشنواره و در سالن چهارسو در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت و توانست نظر مخاطبان را به خود جلب نماید. افق ایرجی، صاحب این اثر، در گفت و گو با تئاتر فستیوال ، آن را اثری کمدی و در عین حال تراژیک دانست ، چرا که تراژدی لیرشاه تبدیل به کمدی شده اما سعی شده در نهایت این کمدی به سمت تراژدی نیل نماید و تأثیری را که مد نظر شکسپیر بوده بر مخاطب بگذارد. ایرجی ادامه داد : در قید و بند اینکه از چه سبک یا تکنیک‌هایی در اجراهای خود استفاده نماید نیست و به دنبال آن است که در نهایت اثری یک دست و قابل قبول ارائه نماید.

این نمایش از اثری انگلیسی اقتباس شده است ، پس چگونه در قالب جشنواره آیین ایرانی به نمایش در آمد؟

ایرجی در پاسخ به این سوال به دراماتورژی صورت گرفته در “خاطرات یک دلقک” اشاره کرد و افزود : فضا، موسیقی، لباس و حرکات به شکلی کاملاً ایرانی در آمده است.

کارگردان این اثر، قبلاً نیز به اقتباس از آثار شکسیپر دست زده و اجراهایی مانند هملتک و مکبث را در دوره‌هایی از جشنواره تئاتر فجر به صحنه برده است.

وی افزود : امید به اینکه امکان اجرای عمومی نمایش‌هایی که از تهران و مخصوصاً از شهرستان‌ها در جشنواره حضور یافته‌اند، عملی شود و فقط محدود به یک یا دو اجرا در جشنواره نگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *