در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

الهام رضایی : استقبال از “برای خرید که نباید پول داد” نشان از به ثمر رسیدن تلاش گروه دارد


نمایش “برای خرید که نباید پول داد” نوشته داریوفو و کارگردانی مهدی ارجمند در خانه نمایش مهرگان در حال اجراست . الهام رضایی در کنار مهدی ارجمند ، علی کشوری ، امید دادوند و شیما زادپور در این نمایش بازی می کند . به همین بهانه خبرنگارتئاتر فستیوال ، گفت و گویی با بازیگر این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

در رابطه با تازه ترین همکاریتان با مهدی ارجمند بگویید . از ابتدا ، این نقش برای شما در نظر گرفته شده بود ؟

بعد از اجرا خوانی “مرده فروشی” و نمایش “همه دزدها که دزد نیستند” که از قضا هر دو متن از آثار پر طرفدار داریوفو است ، این سومین همکاری من با آقای ارجمند و با همراهی ، حمایت و نظارت استاد میکائیل شهرستانی است. معمولا روش کار استاد شهرستانی به این صورت است که متناسب با کاراکترها چند نفر انتخاب می شوند و بعد از جلسه دورخوانی ، شخصیت ها با توجه به توانایی و قابلیت افراد برای آن شخصیت تعیین و تمرینات اصلی گروه شروع می شود .

در رابطه با ویژگی های نقش ” آنتونیا ” بگویید .

“آنتونیا” زنی آگاه ، جسور است و گاهی شخصیتی خودخواه و فرصت طلب از خود نشان می دهد که برخلاف اطرافیانش چشمش را به روی واقعیت ها نمی بندد و با جسارت و غلبه بر ترس خود ، سعی در مطلوب تر کردن شرایط خانواده اش دارد . “آنتونیا” به نوعی “پیش رو” است و اطرافیانش را مدیریت می کند و آنها هم به تصمیمات او اعتماد می کنند .

به نظر شما این پرسوناژ چه شباهت هایی با زن های جامعه ما دارد ؟

شخصیت “آنتونیا” خیلی دور از زنان جامعه ما نیست . در واقع روحیه مقاومی دارد .
در شرایط سخت سازنده و عملگرا است ، تا متحمل . با یک نگاه اجمالی به اطرافمان زنانی با نوع نگاه و نگرش و قدرت “آنتونیا” را زیاد می بینیم .

چه مدت با گروه تمرین کردید ؟ چه تمریناتی برای رسیدن به این پرسوناژ انجام دادید ؟

حدودا شش ماه تمرینات مداوم داشتیم . که طبق روال با دورخوانی و شخصیت پردازی و تحلیل متن و پرسوناژها شروع شد . در کنار تمرینات ، زیر نظر استاد شهرستانی پرورش یافتیم و تمرینات مستمر صدا ، بیان و بدن داشتیم تا به تجسمات و تحلیل مان از نقش عینیت دهیم . مرحله بعد طراحی میزانسن های نمایش بود که با نظرات و پیشنهادات کارگردان و تایید و اصلاح استادم آقای شهرستانی انجام شد . با طی این مراحل تمرینات ما شکل جدی تری گرفت و کار برای صحنه و اجرا آماده شد .

بازخوردهای اجرای تان چگونه بود ؟

تاکنون که تقریبا به نیمی از زمان اجرا رسیدیم بازخوردها کاملا مثبت بوده و تماشاچیان هر شب با رضایت مندی از سالن خارج می شوند . مخاطبان نمایش هم به صورت حضوری و هم در فضای مجازی از نمایش استقبال کردند .  حتی برخی چند بار به تماشای نمایش نشستند و یا پیشنهاد دادند که دیگران دیدن این کار را از دست ندهند . این نشان از به ثمر رسیدن تلاش های گروه ، حمایت ها ، نکته بینی ها و وقت گذاشتن های استادمان دارد و قطعا برای ما ارزشمند است .

اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید .

در ابتدا تشکر می کنم از آقای مهدی ارجمند که با توجه به درس هایی که در مکتب استادمان گرفتیم ، برای متن انتخاب شایسته و قابل تحسینی داشتند . همچنین از استاد گرانقدر آقای میکاییل شهرستانی بی نهایت سپاسگزار هستم که با وجود اینکه تمرینات و اجرای این نمایش همزمان با نمایش “داستانهای پزشک محبوب من” که کاری ارزشمند از فارغ التحصیلان آکادمی ژیوار بود ، لحظه به لحظه از ابتدا تاکنون ، حتی در تک تک اجراهای هر شب ما حضور داشتند و ما را حمایت کردند  و با جان و دل هر آنچه بر حسب تجربه و سال ها تلاش به دست آوردند ، با بلند نظری و بزرگ منشی ، داشته های ارزشمندشان را در اختیار ما قرار دادند .
در آخر نیز خوشحالم که عضوی از گروهی هستم که خروجی کارمان قابل تامل ، وقت گذاشتن و دیدن است و امیدوار هستم از سمت همکارانمان بیشتر حمایت شویم و استقبال از نمایشی که پیوسته رضایت تماشاچی را تا به امروز در هر شب اجرا داشته ، بیشتر از این باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *