امید اسدی : ” اول کتاب بخوانید ، بعد نقد کنید “


اشاره : گفت و گو یک کوشش مشترک برای یافتن حقیقت است . گفت و گو در حوزه اندیشه، عاملی مهم و تعیین کننده است و به رشد و بالندگی اندیشه می انجامد . ما در وبسایت تئاتر فستیوال همیشه اعلام کرده ایم که پذیرای نظرات و آرای مخاطبین محترم چه در زمینه ی نقدهای منتشر شده  و چه در زمینه ی تئاتر و حواشی آن هستیم و هر دیدگاه و مطلبی که به دستمان برسد منتشر کرده و از هر مطلبی در تایید یا رد مطالب منتشر شده در وبسایت تئاتر فستیوال استقبال می کنیم .

چندی پیش نقدی را با عنوان ” شصت دقیقه توهین ، به بهانه ی تئاتر ” بر نمایش ” پری باد ” به کارگردانی امید اسدی منتشر کردیم . کارگردان محترم این نمایش ، آقای امید اسدی جوابیه ای بر نقد منتشر شده نوشته اند و در اختیار وبسایت تئاتر فستیوال قرار داده اند که در زیر مشاهده می کنید .

بدیهی است که انتشار این مطلب الزاما مبنی بر تایید یا رد نظرات نویسنده توسط تئاتر فستیوال نمی باشد و خوانندگان می توانند هر گونه یادداشتی در تائید یا تکذیب این مطلب و یا نقد منتشر شده را به تئاتر فستیوال ارسال نمایند تا در بخش “یادداشت های شما” انتشار داده شود.

تحریریه وبسایت تئاتر فستیوال 

paribad-javabiye

هنر وظیفه است بر دوش هنرمند و هنر تکه اى از خداست ، پس هنر مقدس است .

وقتى زبان به گفتار در حوزه ى هنر باز مى کنیم شایسته نیست کلام را به سمت توهین و افترا باز کنیم.

امروز صبح متنى به دستم رسید که به ظاهر نقدنامه اى بود براى نمایش پرى باد که بر خود لازم دانستم جوابى براى دوستان به ظاهر منتقد بدهم و از آنان عاجزانه خواهش کنم که در حوزه نقد  اصول تکنیکى و فنى یک اثر را مورد بررسى قرار دهید نه اینکه سلیقه شخصى را در اولویت بناى قلم خود بکار گیرید.

اصول نقد را فرا گیرید ، کمى  هنر بدیع نمایش را تجربه کنید ، ببینید و مطالعه کنید سپس به شرح و تفسیر ماجرایى بپردازید.

وقتى منتقد به جاى بررسى اثر ، براى فرار از نقد نمایش اساطیرى  را مضحک قلمداد مى کند و در ابتداى شروع نقد  از مطالبى که در سایت هاى اینترنتى یافته است عنوان مى کند و سپس در اولین جمله خود بجاى بررسى و معرفى اثر انتقاد از این امر مى کند که کارگردان ( حساب جیب تهیه کننده را مى کند) استفاده مى کند ، مخاطب متوجه غرایض شخصى و موضع گیرى بدون منطق و دلیل و بدون پشتوانه علمى ، تجربى منتقد مى شود.

سپس قلم خود را به حاشیه مى برد و مى گوید که کارگردان در رورانس اعلام مى کند که ما براى حضور در جشنواره فجر اجرا رفته ایم.

دوست عزیزم ، برادر محترم یکى از فاکتور هاى پذیرش اثار در بخش مرور جشنواره فجر اجراى عموم نمایش حداقل در ١۵ اجراست.

(لطفا فراخوان ها را مطالعه بفرمایید.)

در داستان و شیوه اى که هیچ منطقى وجود ندارد و از المان و نشانه استفاده مى شود و در هیچ یک از صحنه ها هیچ نشان رئالیستى وجود ندارد ایا تغییر کاراکتر بازیگران مضحک است و فاجعه ؟؟؟؟؟؟

چگونه متنى ضعیف ، بازى هایى ( حتى ) ضعیف و بدون هیچ گونه ابزارى در تماشاخانه اى پنجاه نفره ظرف مدت ١۵ روز ١٢٠٠ مخاطب را با رضایت از درب سالن بیرون مى فرستد.

اگر به گفته شما اجراى چنین اثارى که برگرفته ازخون و نژاد و پیشینه ما توهین به مخاطب است چرا مخاطبى زبان به اعتراض نمى گشاید و کار اجراى این نمایش به سانس هاى دوم کشیده مى شود.

دوست عزیز در جواب به انتقادات شما از شما خواهشمندم کتب زیر را مطالعه فرمایید.

در پاسخ به سوال حضور زنى در نقش پهلوان و یا سرباز لطفا١- درباره تئاتر برشت را مطالعه کنید.

( در اثار اپیک و روایى با احساس مخاطب کار نداریم و در واقع شبیه خوانى مى کنیم پس وقتى ما در روایت داستانى را نشان مى دهیم که فقط روایت ان است و اشخاص بازیگرانى هستند که نقش بازى مى کنند حضور زنى در نقش مرد یا پهلوان و… نقیصه ى مضحک نمایشى به حساب مى اید؟؟؟

٢-تئاتر بى چیز یرژى گروتفسکى

نمایشى که زوائد ان حذف مى شود و بازیگر مى ماند و قصه با بدون هیچ گونه تجملانى انتقام مفهوم مى کند و مخاطب را تا دقیقه اخر مجذوب حوادث و اتفاقات با تصاویرى ساده مى کند توهین است؟؟؟؟

ایا اگر اثرى بدون استفاده از ابزار توانست مخاطبى را جذب کند و با خود همراه کند تمسخر امیز است؟؟؟؟؟

دوست ارجمند نمایش پرى باد داستانى حماسى اسطوره اى است که ادبیات نوشتارى ان ادبیات کهن است که کمتر متونى در حال حاضر با این نوع شیوه نوشتار در ایران به قلم تحریر در مى ایند.

اساطیر بسیار مقدس هستند و هیچ کس اجازه ى توهین به متون اساطیرى ، تاریخى را ندارد که شما اینگونه قلم به سوى توهین و افترا باز مى کنید.

دوست گرانقدر از شما خواهش مى کنم قبل از انتشار یاداشت یا نقد براى هر اثرى ابتدا دایره مطالعه و تحقیقات خود را ارتقا دهید و به جاى غرض ورزى به اثار ایرانى ، اساطیرى پس از کسب تجربه ها و علم به ساختار هاى نمایشى سپس زبان به سوى انتقادات فنى بگشایید.

وقتى انتقادات شما را خواندم شک کردم و پیش خودم گفتم شاید شما نمایش دیگرى را دیده باشید!!!!!!!

                                    

يک نظر ثبت شده است .

  1. مهرداد گفت:

    من این تئاتر رو دیدم، معتقدم که بعد ده دقیقه اول فقط منتظر بودم که تئاتر تموم بشه. بازیها بی نهایت ضعیف و روایت داستان بی نهایت سخیف بود.
    اینکه به اسم یه اثر حماسی از اسطوره های ایران زمین خواسته شده کار ضعیف رو معاف از نقد دانست اشتباه مطلق هست.
    شاید بهتر بود که بهتر بود که این نمایش هرگز اجرا نمی رفت تا لااقل دیدگاه بدی نسبت به تئاترهای حماسی در جامعه به وجود نیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *