هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

امیرحسین انصافی : متاسفانه نسل ما نمایش های ایرانی را نمی شناسد


پس از اجراهای موفق جواد انصافی در زمینه نمایش های آیینی و سنتی ، این روزها شاهد درخشش فرزندان او بر روی صحنه تئاتر هستیم . در اولین روز از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ، امیرحسین انصافی در نمایش “بله دیگ، بله چغندر” به کارگردانی منیژه داوری در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر به عنوان بازیگر به روی صحنه رفت . به بهانه پرکار بودن این بازیگر جوان در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال با وی در رابطه با اهمیت جشنواره و توجه نسل جوان به نمایش های آیینی و سنتی به گفتگو نشست که ماحصل آن را در ادامه می توانید بخوانید :

تئاتر فستیوال

امیرحسین انصافی با اشاره به اینکه در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در سه نمایش به عنوان بازیگر حضور دارد ، گفت : من بسیار خوشحال هستم که در این دوره از جشنواره در سه نمایش ، “بله دیگ، بله چغندر” به کارگردانی منیژه داوری ، “شال انگشتر” به کارگردانی عبدالرضا اکبری و  در نمایش خیمه شب بازی “هفت خوان مبارک” به کارگردانی علی جباری به عنوان بازیگر حضور دارم . امسال هم طبق معمول کارهایی انتخاب شدند و به جشنواره آمدند و ما هم سعادت حضور در این کارها را داریم . امیدوارم این کارها بیش از پیش مورد استقبال قرار بگیرد .
وی با اشاره به فراموشی سپرده شدن نمایش های آیینی و سنتی گفت : مشکل و معضلی که در رابطه با نمایش های آیینی و سنتی وجود دارد ، این است که متاسفانه سیستم نمایش های سنتی ما به روز نمی شود . به خصوص جوان ها وقتی می خواهند کار کنند ، مجبور به الگوبرداری و یا حتی تقلید هستند و این اتفاق منجر به تکراری شدن کارها می شود و کارها به سمت کلیشه سوق پیدا می کند و مخاطب از این نمایش ها زده می شود . کارهای غالب این جشنواره و حتی شاید کار خود ما نیز از این قاعده مستثنی نیست .

تئاتر فستیوال

انصافی با بیان اینکه باید با شناخت کافی از نمایش های ایرانی نوآوری داشته باشیم ، گفت : شاید اگر جوانی ، امروز به دیدن نمایش های ایرانی بیاید و بگوید بهتر است که جای این نمایش دیگر در موزه باشد و روی این صحنه نباشد بیراه نگفته باشد . زیرا بهتر است که ما به دنبال راه هایی با اجرای غالب این نمایش ها برویم و شناخت کافی از این نمایش ها بدست آوریم و علی الخصوص لازم است ، نوآوری داشته باشیم . نوآوری نه به این معنی که تابوهایی را بشکنیم و ارزش هایی را زیر سوال ببریم ، بلکه ارزش ها ، قاعده و قرار و اصول باید سر جای خود باشد ، اما نباید به تکرار بیفتیم ، طوری که مخاطب از کار زده شود . این نوآوری ها نیازمند شناخت کافی در این نوع نمایش است .

وی در ادامه افزود : وقتی فردی می خواهد در یک رشته ای از موسیقی نوآوری کند و یا کار تلفیقی اجرا کند ، باید اول خود آن رشته را تا انتها بخواند و در رابطه با آن بداند و بعد به دنیال نوآوری برود . متاسفانه من و هم نسلانم این کار را آنطور که باید نمی شناسیم که بخواهیم کار جدیدی ارائه دهیم . امیدوارم این جشنواره از این حیث مفید باشد که پیشکسوتان این عرصه بیایند و آنطور که باید کار ارائه دهند و مهم تر از ارائه کار در جشنواره ، آموزش بدهند تا بچه های ما صفر تا صد این غالب نمایش را یاد بگیرند و بعد با اصول و قواعد حساب شده نوآوری کنند . مطمئنم آن موقع این جشنواره از جشنواره های درخشان نمایشی در ایران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *