امیرحسین طاهری : با ثبات مدیریت و کمک اسپانسرهای قوی جشنواره فجر می تواند شکل ایده آل خود را پیدا کند .


نمایش “خانم” به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین طاهری که برداشتی از نمایشنامه “کلفت ها” اثر ژان ژنه است ، یکی از نمایش هایی است که از سیرجان در بخش مرور تئاتر ایران سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر شرکت داشته است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

الناز امیرخانی – تئاتر فستیوال : امیرحسین طاهری در مورد روند شکل گیری نمایش “خانم” و سوژه ای که به آن پرداخته می شود ، گفت : این کار حاصل کارگاهی یک ساله است که ما در طول تمرینات متعدد این کار را جلو بردیم و با گروه های اجرایی مختلف این کار را تمرین کردیم . در طول کار به خاطر این که ایده به پختگی برسد ، بعضی از بازیگرها خسته شدند و آنها را عوض کردیم . ما در حقیقت به دنبال فضایی بودیم که توهم حاصل از مبارزه با قدرت را نشان دهیم و اینکه آیا مبارزه با قدرت امکان پذیر است یا فقط یک وهم در ذهن ماست و وقتی که بخواهد این موضوع واقعی شود منجر به مرگ ما خواهد شد .

وی در مورد بازنویسی و تغییرات انجام شده روی متن اصلی نمایشنامه “کلفت ها” توضیح داد : تغییرات شامل یک سری تغییرات بنیادین در جهت تغییر خط روایی داستان ، شخصیت های موجود در داستان و تغییر بن اندیشه حاکم بر نمایشنامه است . همه این ها به این خاطر انجام شده که گفتگویی با متن  ژان ژنه در زمانه و جغرافیای ما انجام شود .

این کارگردان تئاتر در مورد وضعیت تئاتر در سیرجان و گرایش جوان ها به سمت تئاتر به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : سویه های مختلف دارد ، یک سمت آن جوان هایی هستند که می آیند ، پرانرژی هستند اما به لحاظ سواد آکادمیک و تجربه نقصان هایی دارند . وضعیت سخت افزاری ساختارها و امکانات در سیرجان زیر صفر است و ما در آن شرایط این کار را آماده کردیم . ولی نقطه مثبت سیرجان که حاصل کار مستمر ما در طول سالیان بوده ، تماشاچی بسیار خوب است . ما شاید جزو معدود شهرستان های کشور باشیم که بر اساس ارتباط با تماشاگر کارهایمان را تنظیم می کنیم و هم از جهت اقتصادی روی تماشاگر حساب می کنیم ، چون برگشت مالی دارد در صورتی که این اتفاق در خیلی از شهرستان های ایران نمی افتد . کارهایی هستند که در سیرجان با بیش از دو ، سه هزار تماشاگر بسته می شوند و این اتفاق باعث می شود در شرایطی که ما هیچ قراردادی نداریم و هیچ اتفاق حمایتی از سمت ادارات کل و مرکز هنرهای نمایشی نمی افتد ، بتوانیم روی کمک تماشاگر حساب کنیم .

وی در ادامه راجع به تاسیس سالن های خصوصی در سیرجان ، گفت : هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است . من خودم پیگیر تاسیس چنین مکانی هستم ولی مشکلات متعددی وجود دارد ، از جمله اینکه از جهت قانونی و واگذاری این زمین های که کاربری فرهنگی دارند ، باید توجیه اقصادی داشته باشند . این که شهرداری ها و نظام مهندسی هیچ قانون مدونی در جهت  حمایت از این بناها ندارند و لازم است یک نفر با تکیه بر سرمایه شخصی خود  این کار را دنبال کند و در جامعه ای که ما در آن زندگی می کینم اینگونه افراد خیلی  کم هستند . ولی به تدریج فکر می کنم این اتفاق رشد پیدا کند .

امیرحسین طاهری در مورد کیفیت برگزاری سی و چهارمین جشنوار تئاتر فجر به از لحاظ مدیریت و برنامه ریزی های انجام شده ، گفت :  جشنواره فجر یک ساختار است و یک فرد نیست . سعید اسدی عزیز یکی از باسوادترین ، آکادمیک ترین  و مورد اعتماد ترین و دوست داشتنی ترین آدم های تئاتر است . اما می بینیم که در یک ساختاری که میراث معیوب چند ده ساله است ، از یک فرد کاری به تنهایی ساخته نیست . من می دانم که آقای دکتر اسدی و تیمش همه تلاشش را کرده ولی واقعیت این است که گروه ها و جشنواره با مشکلاتی روبرو هستند که از عهده یک فرد خارج است و باید ساختار اصلاح شود . باید یک تفکر سیستماتیک حاکم شود و با کمک اسپانسرهای قوی و ثبات مدیریت در جشنواره ، ( یعنی جشنواره باید بتواند ده تا پانزده سال یک دبیر ثابت داشته باشد و آن فرد امکان برنامه ریزی داشته باشد .) با این آیتم ها شاید روزی جشنواره فجر شکل ایده آل خود را پیدا کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *