در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

امین ابراهیمی : امیدوارم دیدن تئاتر در کشور به یک فرهنگِ عمومی تبدیل شود


امین ابراهیمی ، نویسنده ، بازیگر و کارگردان تئاتر با اجرای نمایش ” گم گور” از شهر کوهدشت در تماشاخانه استاد انتظامی ، در  سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر  ، حضور داشت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ، گفت و گویی با این کارگردان انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

در رابطه با موضوعی که در نمایشنامه ” گم گور” به آن پرداخته اید ، بگویید . چه دغدغه ای داشتید که به دنبال نوشتن این متن رفتید ؟

این متن تلاشی برای بازگو کردن یک درد و بازتاب و جلوه ای از مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی جامعه است . همچنین واکاوی و بازنمایی رخدادهای پیرامونی ما است . در این متن به شخصیت هایی که بی نام و نشان و گوشه گیر و افسرده هستند پرداخته می شود .

این نمایش در سه پرده ی مستقل اجرا می شود . در رابطه با ارتباط این سه پرده با یکدیگر توضیح دهید .

این سه اپیزود از نظر ساختار کلی ، شکلی پازل گونه دارد و از نظر تماتیک و موضوعی دارای اشتراکاتی هستند که در عین حال هر یک داستان جداگانه ای را روایت می کنند و در پایان ، نمایش به وحدت فرمی و موضوعی می رسد .

بار اصلی اجرای این نمایش در دو پرده ، بر دوش خودتان است . در رابطه با نقش هایتان در این نمایش توضیح دهید .

این دو نقش از لحاظ روانی و شخصیتی کاملا دو کاراکتر متفاوت از یکدیگر هستند با رویاها و آرزوها و اهداف گوناگون ولی نقطه ی مشترک این دو شخصیت مفهومی به نام فقدان است . همین تفاوت سبب سختی و چالش برانگیز بودن ایفای نقش این دو شخصیت برای من شده است . تلاش کردم این تفاوت میان کاراکتر ها در بازی برای مخاطب کاملا قابل لمس و قابل درک باشد . امیدوارم که این گونه باشد .

چه مدت با گروه و بازیگران تمرین داشتید ؟

دو ماه با گروه تمرین کردیم .

بازخوردهای مخاطبان در اجرای این نمایش در شهر کوهدشت چه بود ؟ 

علی رغم تمام مشکلات از جمله مشکلات سخت افزاری مانند سالن مناسب ، نور ، کمبود منابع مالی برای تامین هزینه های نمایش و از سوی دیگر مشکلات معیشتی مردم برای هزینه فرهنگی ، هنری ، اجرای این نمایش با استقبال گسترده ی مخاطبین همراه بود . امیدوارم که امکانات و شرایط به گونه ای باشد که دیدن تئاتر در سراسر کشور به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و شامل تمام مردم ایران باشد نه فقط مختص تهران و مردم برخوردار از تمکن مالی .

در اجراهای جشنواره ای تان چه بازخورد هایی داشتید ؟

در هر دو اجرا با استقبال خوب مخاطبین و یادداشت ها و نقد های مثبت از سوی منتقدین روبرو شدیم که این باعث دلگرمی افراد جوان گروه است که با آینده ای سخت اما پر امید رو به رو هستند .

چندمین حضور شما در جشنواره تئاتر فجر است ؟

این ششمین حضور بنده در بخش های بین الملل و بخش مسابقه ی ایران بود .

چرا این نمایش در بخش میهمان جشنواره تئاتر فجر اجرا شده است و در بخش رقابتی نیست ؟

صادقانه جواب این سوال را نمی دانم اما به سلیقه و مقررات جشنواره تئاتر فجر احترام می گذارم .

صحبت پایانی اگر دارید .

امید که فردای روشنی در انتظار فرهنگ و هنر این مرز و بوم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *