بازیگران “فوت کردن در گوش کرگدن” درباره این نمایش چه گفتند ؟


نمایش ” فوت کردن در گوش کرگدن ” به نویسندگی و کارگردانی امیرعلی ابراهیمی از ۶ آذر به روی صحنه رفته است . در این نمایش  عدنان فراهانی ، امیر علی ابراهیمی ، شایسته زمانی و بیتا عالمی به ایفای نقش می پردازند . خبرنگار تئاتر فستیوال به منظور آشنایی بیشتر این نمایش گفتگویی با بازیگران این نمایش ترتیب داده است که متن این گفتگو به شرح زیر است.

 تئاتر فستیوال

در ابتدای این گزارش بازیگران نمایش ” فوت کردن در گوش کرگدن ” به ترتیب در رابطه با ویژگی های نقش خود به ارائه توضیحاتی پرداختند ،  امیرعلی ابراهیمی رویدادهای داستان و همچنین کاراکتر شخصیت محمدصادق را ریشه در درونیات خود دانست و گفت : ” من زمانی که نمایشنامه ” فوت کردن در گوش کرگدن ”  را نوشتم ، سعی کردم از خودِ درونی ام در نقش محمدصادق فاصله نگیرم و علت اینکه این نقش را برای بازی انتخاب کردم ، این بود که این کاراکتر با خود من خیلی فاصله نداشت ، اما تفاوت آنچه از محمدصادق روی صحنه می بینیم با آن انسانی که در جامعه به عنوان منِ حقیقی با آن روبرو می شویم ، این است که آن پرده ها و فیلترهایی که گاهی به علت ترس ، به علت همگام شدن با عرف اجتماع ، به علت تغییرات واجبی که برای هم راستا شدن با اجتماع لازم است را از این شخصیت حذف کردم و این شخصیت هر آنچه که هست را نشان می دهد ، هر آنچه می خواهد ، می گوید ،این شخصیت واهمه ای از نشان دادن دیوانگی ای که در درونش هست ، ندارد . با این حال از لفظ دیوانگی و دیوانه بودن خودش می هراسد ، اما هر آنچه که ذات پریشانش می خواهد نشان دهد را به تصویر می کشد . محمدصادق را در واقع می توانیم نمادی از شکست یا حتی شاید تلاش بدانیم . در این چند شبی که ما اجرا داشتیم ، آدم هایی را دیدیم که با محمدصادق همزاد پنداری می کردند و حتی تا چند دقیقه بعد از پایان اجرا هنوز گریه می کردند ، مخاطبی تا نیم ساعت بعد از نمایش همچنان گریه می کرد . همزاد پنداری با این شخصیت در میان مخاطبانی که داشتیم ، خیلی خوب انجام شد . فکر می کنم علت آن هم به خاطر صداقت این شخصیت بوده باشد یعنی من در هیچ جای این نمایش سعی نکردم ، چه به بهای دراماتیک شدن ، چه به بهای درگیر شدن در سطح و یا به بهای زیبا کردن و حتی نا زیبا کردن متن ، در این شخصیت دروغ بگویم. “

 تئاتر فستیوال

در ادامه عدنان فراهانی بازیگر نمایش ” فوت کردن در گوش کرگدن “ در رابطه با ویژگی نقش احسان به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : ” شخصیت احسان ، یک انسان سادیستی است که میل به آزار و اذیت کردن شخصیت محمدصادق دارد .او همچنین یک سری قدرت هایی دارد . “

فراهانی در ادامه شخصیت احسان را از قشر بورژوا جامعه دانست و توضیح داد : ” این شخصیت هدفش برایش خیلی مهم است ، یعنی آن لذت کارهایی که می کند ، برایش خیلی مهم تر است از اینکه بخواهد به مسائل اخلاقی پایبند باشد . “

تئاتر فستیوال

فرشته زمانی بازیگر نقش پروانه ، در رابطه نقش خود توضیح داد : “ در حقیقت پروانه یک شخصیت واقعی نیست . توهم محمدصادق است . از وقتی که بیماری اش شدیدتر می شود ، احساس می کند دختری است که تمام ایده آل هایش در آن جمع شده ، در اصل کسی است که به حرف هایش گوش می دهد و از او حمایت می کند و کنارش حضور دارد . “

وی ویژگی های نقش پروانه چنین بیان کرد :  پروانه در واقع حامی محمدصادق است . اگر کسی بخواهد او را اذیت کند و یا اگر به فرد دیگری ابراز احساسات کند ، او ناراحت می شود . پروانه شخصیت آرامی و نقش مثبتی دارد و این گونه نیست که خشم یا ناراحتی شدید داشته باشد .

تئاتر فستیوال

بیتا عالمی به عنوان آخرین بازیگر این نمایش در نقش یاسی ، خود را پارتنر احسان معرفی کرد و گفت : ” احسان بر اساس شخصیتی که دارد ، به این دختر که با او آشناست می گوید ، با هم به فضایی بروند که او از آنجا خیلی لذت می برد ، و حس خوبی به او دست می دهد و چون دختر نمی داند ، با این پسر همراه می شود و وارد آن محیط می شود و وقتی آن محیط را می بیند ، تحت تاثیر آن شرایط و اتفاقاتی که در آنجا می افتد ، قرار می گیرد . “

عالمی در رابطه با شخصیت یاسی اذعان داشت : ” شخصیت این دختر دوگانه است ، یعنی زمانی که با این پسر همراه می شود ممکن است این حالت را داشته باشند که بخواهند آن آدم را اذیت کنند و خوش بگذرانند ولی در جایی دیگر وقتی با داستان روبرو می شود و متوجه می شود که فضا به چه صورت است و آدمی که در آنجاست ، مورد آزار قرار می گیرد ، حس بدی به او دست می دهد و سعی می کند از شخصیتی که در قالب احسان بوده ، بیرون بیاید و بتواند شخصیت اصلی خودش را نشان دهد . به این دلیل که او کاملا تحت تاثیر کارهای احسان قرار می گیرد و بد می شود ، در صورتی که این دختر اصلا شخصیت بدی ندارد و تاثیری که از آن پسر می گیرد باعث شده که بد شود وی وقتی که در آن فضا قرار می گیرد ، به خاطر شرایط محمدصادق تازه متوجه می شود که این پسر مریض است و سعی می کند به او کمک کند و با احسان دشمن می شود . “

تئاتر فستیوال

در ادامه این گفتگو بازیگران نمایش ” فوت کردن در گوش کرگدن “ با توجه به اخبار منتشر شده از این نمایش و بیان ابزورد بودن نمایشنامه ، در رابطه با شرایطی که بازی در یک نمایش ابزود می طلبد ، به ارائه توضیحاتی پرداختند .

 در ابتدا امیر علی ابراهیمی بازیگر نقش محمد صادق در رابطه با بازی در نمایش ابزورگفت : ” این نمایش به فضای ابزورد نزدیک و از آن تاثیر پذیرفته است اما نمی توان از آن به عنوان ابزورد مطلق نام برد . همانطور که در مصاحبه ای که با بنده داشتید ، گفتم این نمایش در هیچ سبکی به طور مطلق قرار نمی گیرد . “

ابراهیمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا سعی کرده در فضای ابزورد ، نمایش را پرورش دهد گفت : ” در فضای ابزورد آن پوچی و بی معنایی در عین معنا و آن جهان بینی ای که متون ابزورد به ما می دهد ، برای من دلنشین بود ، بالاخص ابزورد بکتی ، که نزدیک به آن تصویری است که من با چشمانم دنیا را می بینم ، به همین دلیل من تصمیم گرفتم فضای متن را به این سبک نزدیک کنم و به نظرم عمده ترین تفاوتی که این سبک با رئال دارد ، این است که در فضای رئال شما مثال و نمود بیرونی زیادی برای رفتارهایی که می خواهید روی صحنه انجام دهید دارید یعنی وقتی قرار باشد شما یک متن رئال از یک آدمی که ناراحت است ، کار کنید ، می توانید بروید در پارک چند ساعت قدم بزنید ، یک آدم ناراحت پیدا کنید ، به او نگاه کنید ، از او تقلید کنید اما در متون ابزورد شما باید به ذات شخصیت پی ببرید ، به ذات حقیقی و واقعی احساسات کاراکتر رجوع کنید در حالی که ما احساسات را به آن جلوه ای که در رئال نشان داده می شود ، نشان نمی دهیم . اما آن حقیقت امر از فیلتر نگاهی این جهان بینی رد می شود و به یک نمو می رسد که شاید افرادی که دوست داشته باشند از دیدی ببینند که چشم های بدون سلاح نمی بینند ، به سراغ دیدن و خواندن شاید حتی شنیدن این گونه نمایش ها بیایند . “

تئاتر فستیوال

عدنان فراهانی نیز در رابطه با شرایطی که بازی در یک نمایش ابزود می طلبد گفت : ” نمایشنامه ی ابزورد فاصله بسیار زیادی با متن های رئال و کلاسیک دارد و بازی در شرایط نمایشنامه های ابزورد مقداری تلخ تر است . طنزگونگی خاصی دارد اما خیلی تلخ تر است و فضای بسیار تاریکی را می طلبد که ما کمتر در متن های دیگر این را مشاهده می کنیم . “

فرشته زمانی بازیگر نقش پروانه افزود : ” در نمایش های ابزورد ، فضا کمی تاریکتر است و از رئال فاصله دارد ولی خیلی سخت نیست و جذاب است . “

آخرین بازیگر نمایش ” فوت کردن در گوش کرگدن ” بیتا عالمی بود که رابطه با شرایط بازی در یک نمایش ابزود گفت : ” فضای تیره و تاریکی که در این داستان وجود دارد از سبک ابزورد است و داستان در پوچی به سر می برد به این دلیل که هیچ کدام از اتفاقات این داستان منطق ندارد . “

۲ نظر ثبت شده است .

  1. محسن گفت:

    من هنوز وقت نکردم این تئاتر رو ببینم آیا تمدید می شه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *