برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان معرفی شدند


چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با معرفی برگزیدگان و تقدیر از دو چهره‌ فعال تئاتر خیابانی، شامگاه سه‌شنبه پنجم شهریور ماه به کار خود پایان داد.

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، آیین پایانی این جشنواره در سالن نیرو و نشاط شهر مریوان برپا شد.

در این مراسم که کارگردانی آن را مهدی حبیبی بر عهده داشت، مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور مرادی، نماینده مریوان و سروآباد استان کردستان در مجلس شورای اسلامی، ماموستا شیرزادی، امام جمعه مریوان، دکتر اقبال فرماندار مریوان، بهرام نصراللهی‌زاده، مدیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان ، بهمن مرادنیا، استاندار کردستان و … حضور داشتند. هیات داوران جشنواره نیز با لباس کردی در آیین پایانی حضور یافتند.

در ادامه، با پخش یک تیزر، سخنانی از ماموستا شیرزادی، امام جمعه مریوان، حسین خوش اقبال، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان و آرتیکاس اقبال، فرماندار مریوان، پخش شد که نکاتی را درباره جشنواره و شهر مریوان بیان کردند.

سپس فاتح بادپروا، دبیر جشنواره با خوشامدگویی به همه مهمانان افزود: قدم شما بر چشم ماست اما متاسفیم اگر نتوانستیم آنچنانکه شایسته مریوانی‌هاست، از شما پذیرایی کنیم.

او که موسس این جشنواره است، یادآور شد : این جشنواره حاصل خون دل همه مردم و هنرمندان کردستان است و خوشحالیم که امروز به رویدادی شناخته شده، تبدیل شده است.

بادپروا در ادامه خطاب به معاون هنری درخواست کرد ردیف بودجه مستقلی برای این جشنواره تعریف شود تا جشنواره دچار مشکلاتی همانند مشکلات این دوره نشود.

او  همچنین خواستار شکل‌گیری دبیرخانه دایمی این جشنواره شد تا از فردا، کار جشنواره پانزدهم آغاز شود.

بادپروا در پایان سخنانش اعلام کرد که دیگر دبیری جشنواره را بر عهده نمی‌گیرد اما تا زنده است، مشاور خوبی برای این جشنواره و نیز خادم خوبی برای تئاتر کردستان خواهد ماند.

در ادامه این مراسم، سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان را میزبان مهربان و مردمان آزاده و آبرومند نامیده و به آنان با جملات “به مریوان، میزبانِ مهربان سلام. به آزاده مردمانی که چون “چهل چشمه” سربلند و چون “زریوار” آبرومند، سلام!” درود فرستاده و در ادامه گفت: نمی‌توانم شادمانیِ خود را از برگزاری این رویدادِ بین‌المللی و نامدار، در این گوشه از ایرانِ عزیز، پنهان کنم که نشانه‌ی اعتماد و اطمینان به پویش هنرِ در دور و نزدیک این سرزمین، همین استمرارِ تئاترِ خیابانی مریوان است که سال‌هاست در ادامه‌ی ذکر همه مناقبِ مریوان، تئاتر هم افزوده شده و این پیوستی مبارک، ممکن نشده مکر به غیرتِ جان به جان هر کدام از مردمان و مسئولان این دیار کریم…

وی ادامه داد: تئاتر خیابانی – در روزگار ما – نه فقط یک گونه تئاتری، که دانشگاهی است که سایه به سایه مردمانِ کوچه و بازار، بساط پهن می کند و آگاهی و اندیشه تعارف.

معاون هنری افزود: این غنیمت است که به خردمندی و هوشیاری و بنا به مسئولیت شهروندی، تئاتر بی دغدغه‌ی نور و صدا و صحنه، مردم را انتخاب می‌کند و فروتنانه، دقیقه‌های مخاطبانِ خود را به درک و دانش می‌آمیزد.

حسینی در ادامه اضافه کرد: اگر به نابخردی به این طبل می‌کوبیدند که تئاتر هنر اغنیاست و تحلیلی از دردمندی انسانِ معاصر ندارد، اکنون می‌توانیم به گواه آثار تئاتر امروز، فاصله نمایش‌های محیطی که به صراحتِ بیشتری، مؤید انتقاد و اعتراضِ انسان ِ معاصر در مواجهه با رویدادهای اجتماعی اند، به اصالتِ “تئاتر برای همه” ایمان بیاوریم.

معاون هنری وزیر در بخش دیگر سخنانش گفت: در این روزها که نامِ “مریوان” به تدارک جشنواره تئاتر خیابانی بیشتر به چشم می‌آید و به گوش می‌نشیند، آرزو می‌کردم که ای کاش این همت و حمیّت که در شادمانیِ مردمانی که گرداگرد هر صحنه‌ی تئاتر تکرار می‌شود و به نعمت دوراندیش مسئولان، جاودانه می‌گردد. آینه‌ی تمام نمای دیگر بلاد سرزمینم باشد.

وی با یادآوری دشواری‌های مردمان نجیب این خاکِ پاک گفت: مغتنم است خاضعانه از هنرمندان تئاتر خیابانی بخواهم چنان بیافرینند که سنگی از پیش ِ پایی برخیزد و عصایی در دست از پا افتاده‌ای باشند که هنر به راحت و رعایتِ مردم مکلف است و نوشدارویی اگر به صلاح و مصلحتِ وقت باشد “هنر” است که نه می‌میرد و نه می‌میراند.

حسینی ادامه داد: معیار ارجحیت هر دوره‌ای از برگزاری این جشنواره‌ی شریف، نه صرف شکوه و شمایل اجرایی که در نوبت خود مغتنم است، بلکه سطح تولید محتوای متنفّذ و میزان اثرگذاری اجتماعی و اصلاح سهوهای شهر و شهروندی است که براساس اقوال و آمار، تعالی و ترقی ادوار جشنواره مریوان مشهود و محسوس است.

او افزود: اکنون می‌توانیم با افتخار بگوییم که مرزِ مریوان نه به دیوار و قلعه و بارو که به “صلح و صَلاحی”  که تئاتر در دل و جان دارد، مستحکم است. و اگر چه گاه دریغاگوی کم توجهی و کم اعتمادی به عالَم هنر و هنرمندانِ عالم بوده ایم، خوشا امروز که شکرگزار این حسن اتفاق هستیم.

معاون هنری در پایان گفت: سپاس قلبی خود را به هنرمندان و دست اندرکاران دلسوز نیاز می‌کنم و بهروزی این سلسله را از خداوندگار حُسن و هنر مسئلت دارم و ختام سخن را این بیت مشکین “خواجه راز” می‌دانم که فرمود:”حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت”

سپس منصور مرادی نماینده مریوان و سروآباد استان کردستان در مجلس شورای اسلامی، ضمن خیرمقدم گفتن به حاضران و تقدیر از دبیر جشنواره و عوامل برگزاری این رویداد، تاکید کرد: لازم است مدیران و مسئولان کمک کنند تا این جشنواره هر ساله پربارتر برگزار شود.

او از توسعه همه جانبه گفت و ادامه داد: یکی از مباحث توسعه به مسئله فرهنگی و هنری بازمی‌گردد که در سطح جامعه تاثیرگذار است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیش‌تر هزینه‌های تئاتر خیابانی مریوان توسط افرادی که وضع مالی خوبی داشتند تامین می‌شد. پس از حضورم در مجلس، جلسه‌ای با حضور وزیر، استاندار وقت و امام جمعه، فرماندار، مدیرکل ارشاد، دبیر جشنواره و تعدادی از افراد برگزار شد تا بودجه‌ای به این رویداد اختصاص پیدا کند و این روند از سال ۹۵-۹۶ ادامه دارد اما این جشنواره برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن در سطح بین‌المللی به اعتبارات بیشتری نیازمند است.

وی برگزاری هر ساله جشنواره در منطقه صفر مرزی را نشان امنیت و پایداری مریوان دانست.

مهندس بهمن مرادی‌نیا استاندار کردستان، نیز با تاکید بر این که فرهنگ و هنر با روح و جسم مردم با فرهنگ این استان تنیده شده، اظهارداشت: اگر در این استان رویدادها و جشنواره‌های متعددی برپا می‌شود نشان از علاقه مردم به فرهنگ و هنر است که پیشینه قدیمی دارد.

او حضور هنرمندان از سراسر کشور در شهر مریوان را نشان صمیمیت و فرهنگ دوستی مردمان مریوان و استان کردستان دانست و افزود: پیام مردمان این خطه صلح، دوستی، صفا و صمیمیت است. انشاالله در سال‌های آتی زمینه‌ای فراهم شود تا میزبان کشورهای بیشتری باشیم.

استاندار کردستان ضمن یاد کردن از بانیان رویدادهای هنری طی سالیان گذشته با اشاره به صحبت دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان درباره بودجه، قول داد بودجه بهتری به این رویداد اختصاص پیدا کند تا جشنواره هر چه بهتر و پربارتر برگزار شود.

سپس با حضور استاندار، قلعه شاخانی، مدیرکل ارشاد کردستان، اسماعیل پاشایی و شهرام زرگر از برگزیدگان دو بخش پژوهش و مسابقه طرح و ایده برای نمایشنامه‌ فضاهای بیرونی تقدیر شد.

در بخش پژوهش، مریم منصوری برای نگارش مقاله “تبیین پدیدار شناسی مکان وقوع شر در قصص کتب مقدس (قرآن، عهد قدیم و عهد جدید) برای مکان‌یابی همسان در تئاتر محیطی” و  “مرگ تئاتر: بررسی نسبت مفهوم(همکاری) با انسان منفرد معاصر در فرایند تولید خلاقه تئاتر” از محمد اوحدی حائری تقدیر شدند.

همچنین در بخش “ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی” بدون ترتیب اولویت، سید محمد امین آل یاسین، طراح و ایده‌پرداز نمایش “زیرزمین پلاک آخر” ، تریفه کریمیان طراح و ایده‌پرداز نمایش “نویز”، علی اصغر خطیب‌زاده ،طراح و ایده‌پرداز نمایش “شیر سرکش” و سید سروش پیامبری طراح و ایده پرداز نمایش “مستر دیفال”تقدیر شدند.

پس از پخش کلیپی درباره نعمت ایزدی و سعید خیرالهی، بزرگداشت این دو هنرمند فعال تاتر خیابانی، با حضور مجتبی حسینی، شهرام کرمی و فاتح بادپروا برگزار شد.

سعید خیرالهی هنرمند دهلران با اشاره به این که از نخستین دوره این جشنواره در آن شرکت داشته از فاتح بادپروا خواست به عنوان دبیر این رویداد در سال بعد نیز حضور داشته باشد.

پخش یک کلیپ و اجرای یک قطعه کوتاه نمایش عروسکی همراه با موسیقی کردی، از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در ادامه مراسم با پخش تیزری ، جلال قلعه‌شاخانی، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان درباره جایگاه تئاتر خیابانی مریوان سخن گفت و آرزو کرد این رویداد در بحث گردشگری تاثیر بیشتری داشته باشد.

همچنین شهرام کرمی نیز در این کلیپ با تشکر از مردم مریوان از‌ آن‌ها به عنوان یگانه حامی فرهنگ دوست یاد کرد و این رویداد را میراث گرانبها و پر ارزش دانست.

برگزیدگان چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به این شرح اعلام شد:

نمایش برگزیده بخش مردمی:

“شکست غول بیکاری” به کارگردانی شیرین شاهوردی از بروجرد

بخش بین الملل:

موسیقی:

در این بخش دیوید پریوریان با نمایش “مایم تئاتر_ وای وای” از ارمنستان برگزیده شد.

طراحی فضا:

در این بخش از الکساندر اس ویت لیاخوف برای نمایش “رژه نمایشی” از اکراین تقدیر شد.

برگزیده این بخش یاسر میرحمیدی برای نمایش “خون عروسک” از ایران اعلام شد.

بازیگری زن:

در این بخش از آناهیت نیوکیان با نمایش “مایم تئاتر_ وای وای” از ارمنستان تقدیر شد.

برگزیده این بخش نسرین بابایی بازیگر نمایش “خون سرخ” از ایران است.

بازیگری مرد:

در این بخش امیرمحمد انصافی برای نمایش “ایستگاه” از ایران تقدیر شد.

برگزیده این بخش هایک اسرافیلیان برای نمایش “مایم تئاتر_ وای وای” از ارمنستان است.

طرح و ایده:

در این بخش از هایک اسرافیلیان با نمایش “مایم تئاتر_ وای وای” از کشور ارمنستان تقدیر شد.

برگزیده این بخش مختار محمدی برای نمایش “ساعت ۹” از ایران و عراق است.

کارگردانی:

در این بخش هایک اسرافیلیان با نمایش “مایم تئاتر_ وای وای” از کشور ارمنستان تقدیر شد.

برگزیده این بخش مختار محمدی و آسو اکرم احمد برای نمایش “ساعت ۹” از ایران و عراق هستند.

بخش منتخب جشنواره‌ها:

در این بخش مهدی ضیائیان‌پور با نمایش “دست … کاری” از تهران تقدیر شد.

پژمان شاهوردی با نمایش “این کجا آن کجا” از بروجرد برگزیده شد.

بخش دیگرگونه‌های اجرایی:

برگزیده این بخش نیما ایمان‌زاده با نمایش “بریدگی” از سنندج است.

معرفی برای اجرای عمومی در تهران:

دو نمایش” این کجا آن کجا” کار پژمان شاهوردی از بروجرد

“دست … کاری” مهدی ضیائیان پور از تهران بدون اولویت برای اجرای عمومی معرفی شدند.

همچنین برگزیدگان بخش مسابقه آزاد ایران، آیینی سنتی و کودک و نوجوان به شرح زیر اعلام شد:

بخش کودک و نوجوان

لوح افتخار، جایزه نقدی به نمایش “شکست غول بیکاری” به کارگردانی شیرین شاهوردی از بروجرد اهداد شد.

 آیینی سنتی

بخش پژوهش:

جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به کریم خاوری و نامق خدایار برای پژوهش نمایش آیینی میرنوروزی از شهر مریوان اهدا شد.

بخش کارگردانی:

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به علیرضا اسماعیلی کارگردان نمایش “باربو” از سقز اهدا شد.

بخش طراحی فضا و صحنه:

دیپلم افتخار این بخش به صورت مشترک به آرزو علی‌پور و امیر امینی برای نمایش “شال برون” از لاهیجان اهدا شد.

بخش موسیقی:

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به گروه موسیقی نمایش “باسنک” به سرپرستی روح انگیز نوایی از بندر خمیر استان هرمزگان اهدا شد.

مسابقه آزاد ایران

بخش موسیقی:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی حاجی صادقی و مجید رهبری آزاد برای نمایش “محورهای مورد تایید فراخوان جشنواره” اهدا شد.

جایزه برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به گروه موسیقی نمایش “سانتی متر” به علی حاتمی، آرش معروفی و هوزان کریمی از مریوان

بخش طراحی فضا و صحنه و لباس

هیات داوران از طراحی فضا و صحنه و لباس نمایش “زنی اینجا نمانده” کار سرژین عبدالله‌زاده و مهران مکاری تقدیر کرد.

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سید سوران حسینی برای طراحی فضای نمایش “سانتی‌متر” از مریوان اهدا شد.

بخش طرح و ایده:

در این بخش هیات داوران به صورت مشترک از محمدرضا جعفری و میلاد حسن‌زاده برای نمایش “محورهای مورد تایید فراخوان جشنواره”، بهنام کاوه برای طرح و ایده “یک وال برای خدا نامه نوشت” تقدیر کرد.

برگزیده:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سید سوران حسینی برای طرح و ایده نمایش “سانتی‌متر” از مریوان اهدا شد.

بازیگری زن:

ساغر کیخا برای نمایش “گل‌پری” و مهسا افتحی برای نمایش “بی‌‌پیش بی‌اجاره” تقدیر شدند.

جایزه برگزیده این بخش شامل تدیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به الهه پورجمشید برای بازی در نمایش”هادی و هدی” اهدا شد.

بازیگری مرد:

در این بخش از بازیگران نمایش “هادی و هدی” و “محورهای مورد تایید فراخوان جشنواره” هادی عطایی و امیر کفشدار جلال به طور مشترک تقدیر شد.

جایزه برگزیده شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار به صورت مشترک به میثم سرآبادانی برای نمایش “بی‌پیش بی‌اجاره” و مختار محمدی برای نمایش “سانتی‌متر” از مریوان اهدا شد.

کارگردانی:

هیات داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از کارگردان‌های نمایش “گل پری” کار سعید بادینی و نمایش “محورهای مورد تایید فراخوان جشنواره” به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و سوران حسینی کارگردان نمایش”سانتی‌متر” تقدیر کرد.

جایزه برگزیده این بخش شامل لوح تقدیر، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار به نمایش “زنی اینجا نمانده” به کارگردانی افشین خدری از سنندج اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *