بزرگداشت سه پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی در آیین اختتامیه


در بخش بزرگداشت هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از عباسعلی جلینی،‌ حسین مداح‌نیا و داود داداشی تجلیل به عمل خواهد آمد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال  به نقل از ستاد هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی وسنتی، در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از سه پیشکسوت این عرصه تجلیل به عمل خواهد شد. قرار است در بخش بزرگداشت این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از اساتیدی همچون عباسعلی جلینی ،‌ حسین مداح‌نیا و داود داداشی برگزار شود.

عباسعلی جلینی متولد ۱۳۰۹ سبزوار _روستا جله است. او تحصیلالتش را با خواندن قرآن در مکتب آغاز می‌کند. بعدها علاقه گسترده‌ای برای مطالعه در او بوجود می‌آید، کتاب‌ها و روزنامه‌ها دریچه‌ای برای علاقه بالایش به مطالعه می‌شوند. جلینی از همان ابتدای طفولیت نیز با دیدن تعزیه،‌ عاشقان به سمت این هنر می‌رود و اوان نوجوانی با زینب‌خوانی،‌ شاه‌چراغ خوانی و … تلاش خود را در این زمینه به کار می‌برد. از او به عنوان یکی از اساتید و پیکشوتان تعزیه استان خراسان نام برده می‌شود.

حسین مداح‌نیا معروف به عارف، متولد ۱۳۲۰ فرزند مرحوم کربلایی رمضان است. او از سن ۱۴ سالگی با پای پیاده عازم عتبات عالیات شد و بعدها هم چهار بار با پای پیاده به کربلای معلا رفت. او که ۶۰ سال سابقه پرده‌خوانی دارد، در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۲ به عنوان چهره ماندگار شهر شضیروان و خراسان در پرده‌خوانی شد. وی پرده‌خوانی قهار است و پرده‌اش را در اختیار مخاطبان قرار می ‌هد تا برای پرده‌خوانی انتخاب کنند. گفته می‌شود پرده او از ۳۰۰ سال پیش باقی مانده است.

داود داداشی متولد ۱۳۴۰ زنجان است. او اولین سیاه از کانون نمایشگران آیینی و سنتی بعد از انقلاب است. او بازی در نمایش‌های «سلطان مبدل»، «میرزاعبدالطمع و جنگ جهانی»، «شمشیر سحرآمیز» و ….. در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی وسنتی سه‌شنبه ۱۰ شهریورماه ساعت ۲۰:۳۰ در فضای باز مجموعه تالار وحدت برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *