بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر


مراسم بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران در افتتاحیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در شهر یزد برگزار می‌شود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، (به ترتیب حروف الفبا) علیرضا انصاف‌جو، محمدرضا شجریان، محمدعلی صادق‌حسنی، محمدعلی لطفی‌مقدم و کاظم هژیرآزاد پنج هنرمند پیشکسوتی هستند که در آیین افتتاحیه این رویداد، از سال‌ها تلاش‌شان برای هنر تئاتر، تجلیل به عمل می‌آید.

 

علی اصغر انصاف‌جو، متولد ۱۳۳۷در استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان زاهدان است. او از ۱۵سالگی و در سال ۱۳۵۴در دانش‌سرای هنر وارد تئاتر شد و فعالیت خود را در عرصه بازیگری ادامه داد . علی اصغر انصاف‌جو در سال ۱۳۶۶ عنوان بهترین بازیگرِ مرد جشنواره تئاتر فجر را با بازی در نمایش «آب، باد، خاک» به دست آورد و همچنین در ۱۳۶۵بهترین بازیگر مرد در اولین جشنواره منطقه‌ای با نمایش« عکس یادگاری» شد. او هم اکنون در شواری نظارت و داوری جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای فعالیت دارد.

 

محمدرضا شجریان، متولد ۱۳۳۴ در یزد و پیشکسوت هنر‌های نمایشی این استان، فعالیت هنری خود را با نویسندگی و کارگردانی نمایش «پلیس» در ۱۲ سالگی آغاز کرد. شجریان پیش از انقلاب در بیش از ۵۰ نمایش صحنه‌ای به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشت و پس از انقلاب نیز نمایش‌هایی مانند «چشم در برابر چشم»، «نهضت حروفیه»، «انتحار»، «سوء‌ظن»، «ستاره سهیل»، «پنجره»، «شهرک» و… را روی صحنه برد.

 

محمدعلی صادق‌حسنی، متولد ۱۳۴۱ و پیشکسوت هنر‌های نمایشی استان گیلان است. این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون از سال ۱۳۷۲ به عنوان رییس انجمن هنرهای نمایشی این استان فعالیت می‌کند و در ۱۵ دوره برگزاری جشنواره تئاتر فجر آثاری را در بخش صحنه‌ای و خیابانی در مقام کارگردان روی صحنه برده است. «آفرینش از نوع دیگر»، «عزیز و نگار»، «آبادی هفتم»، «نوروز بل»، «دعای آفتاب» و… نام تعدادی از آثار اجرا شده به کارگردانی اوست.

 

محمدعلی لطفی‌مقدم، متولد ١٣١۵ در سبزوار و پیشکسوت تئاتر خراسان، جزو اولین فارغ‌التحصیلان دانش‌سرای دراماتیک تهران و بنیان‌گذاران مرکز آفرینش‌های تئاتر استان خراسان است. او سال‌ها مدرس تئاتر بوده ‌و در بیش از چهار دهه فعالیت گسترده‌‌‌اش، مسئولیت‌های بسیاری برعهده‌ داشته‌ است‌ که از ‌جمله آن‌ها می‌توان به تدریس تئاتر در دانشگاه فردوسی مشهد و داوری در جشنواره‌های گوناگون اشاره کرد.

 

کاظم هژیرآزاد، متولد ۱۳۲۹ تهران، در سال ۱۳۴۸ برای فراگرفتن هنر بازیگری، شیوه استانیسلاوسکی را زیر نظر مصطفی اسکویی آموزش دید. او در طول ۵۲ سال گذشته در نمایش‌های بسیار و همچنین سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی متعددی بازی کرده است که از جمله آن‌ها بر صحنه تئاتر می‌توان به «پیروزی در شیکاگو» به کارگردانی داوود رشیدی، «یادگار سال‌های شن» به کارگردانی علی رفیعی و «مرغ دریایی» به کارگردانی اکبر زنجانپور اشاره کرد. 

مراسم بزرگداشت این هنرمندان همزمان با افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در شهر یزد برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *