هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

بهزاد فراهانی : باید تفکر و اندیشه ی مدیریت دولتی نسبت به هنر تغییر کند .


بهزاد فراهانی که به تازگی اجرای نمایش “مطرب” را در پردیس تئاتر تهران به پایان رسانده است ، با اجرایی از این نمایش در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور دارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ، گفت و گویی با وی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

بهزاد فراهانی در رابطه با اجرای نمایش “مطرب” در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت : اگه خود ستایی نباشد ، باید بگویم که اجرای امشب خیلی خوب بود ، همه چیز خوب پیش رفت . ” مطرب ” تلفیقی است از برشت و تئاتر آیینی و سنتی ما همچون تعزیه ، تخت حوضی ، رقص و … در واقع همه چیز در این نمایش ، بیشتر یک اپرت است .

کارگردان نمایش “مطرب” در خصوص تمرینات این نمایش و حضور در این جشنواره گفت : من حدود سه ماه با اعضای گروه کار کردم و چون داور این جشنواره بودم ، نمی خواستم نمایشم در جشنواره شرکت کند ولی آقای فتحعلی بیگی گفتند این کار نشانه های زیبایی از بهره گیری از تکنیک های تئاتر آیینی و سنتی دارد و باید به عنوان نمونه در جشنواره حضور داشته باشد .
وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان اقشار مختلف مخاطبان را به سمت تئاتر آیینی و سنتی جذب کرد ، گفت : متاسفانه در ایران تفکر و اندیشه ی بزرگ راجع به تئاتر ، غلط ، دروغ و تزویرگرا است . این اندیشه باید تغییر کند و تا تغییر نکند ما بازنده ایم . اگر شیوه ی تغییرش را خواستند ، ما می تونیم بگوییم که چگونه می شود آن را تغییر داد . تئاتر دارد به طرف کاسبی و اینگونه مسائل می رود . ما متاسفیم . این هم علتش تفکر حاکم بر مدیریت هنری تئاتر است .
فراهانی در پاسخ به سوال خبرنگار تئاتر فستیوال مبنی بر اینکه شما به عنوان هنرمند چگونه می توانید نسل جوان را به سمت نمایش های آیینی و سنتی که از آن فاصله گرفته اند ، بکشانید نیز گفت : وقتی اندیشه ی حاکم تغییر کند و بودجه ی این پدیده تامین شود ، آنوقت کارهای راهبردی شروع می شود . تا آن زمان کاری نمی توان کرد . باید تفکر و اندیشه ی مدیریت دولتی نسبت به هنر تغییر کند . این ها چیزهایی است که دست ما نیست .

يک نظر ثبت شده است .

  1. ناناز گفت:

    خیلی کارش خوب بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *