بهنام کاوه : امیدوارم به گروه های خیابانی آزادی عمل بیشتری بدهند .


 بهنام کاوه ، با نویسندگی و کارگردانی نمایش خیابانی “موضوع انشا : تابستان جنگ کجا بودید؟” در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت . او در یک گفتگوی کوتاه به خبرنگار تئاتر فستوال درباره ی اجرای این نمایش و مشکلات پیش رویش گفت که می توانید در ادامه بخوانید :

بهنام کاوه نمایش خیابانی - فجر 34

بهنام کاوه در توضیح مضمون نمایش ” موضوع انشا : تابستان جنگ کجا بودید؟ ” گفت : این نمایش دغدغه ی معلمی است که در تهران مقام معلمی اش را گرفته و به آبادان برگشته و می خواهد شروع به کار کند که جنگ می شود و عده ای از دانش آموزانش در جنگ شهید می شوند . این معلم در ۴ زنگ انشا این اتفاقات را توضیح می دهد .

وی در رابطه با ایده ی شکل گیری کار توضیح داد : همیشه دغدغه ی ما آبادانی ها ، یک روز قبل از جنگ است . این که یک روز قبل از جنگ ما کجا بودیم ؟ چه کار می کردیم ؟ و مردم در چه حالی بودند ؟ من سعی کردم از این دغدغه وارد قصه ی نمایش شوم . قصه ای که از قبل از جنگ شروع می شود و تا اتفاقات بعد از جنگ ادامه پیدا می کند .

کاوه که اولین بار است در جشنوازه تئاتر فجر حضور یافته درباره ی اجراهای پیشین این نمایش در جشنواره های مختلف گفت : این نمایش پیش از این در جشنواره فتح خرمشهر اجرا شده و همچنین برگزیده جشنواره مقاومت در تهران است .

کاوه از اجرای این نمایش ” موضوع انشا : تابستان جنگ کجا بودید؟ ” بر روی حوض محوطه تئاتر شهر گله مند بود . او در این باره اذعان داشت : در اغلب کارها سعی ام بر این است که تک محور کار کنم و تماشاچی وارد کار شود و جزء اکسسوار نمایش باشد .  ولی  متاسفانه برای اجرای این نمایش در جشنواره باید روی سن اجرا می کردم و به همین خاطر دستم بسته بود . با وجود آن که تماشاچی برای دیدن نمایش آمده بود و دیالوگ هم می گفت و هر دیالوگ تماشاچی را هم پاساژ میدادم . سعی کردم هر چقدر که می توانم با پخش آهنگ و شوخی با مخاطب خودمانی اجرا کنم . این فضای خودمانی باعث شد کار ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کند . خود من هم بیشتر دنبال این اتفاق هستم .

بهنام کاوه برنامه ریزی و مدیریت جشنواره امسال را عالی دانست و در پایان درخواست خود را از برنامه ریزان جشنواره این گونه مطرح کرد : کاش به کسانی که نمایش خیابانی کار می کنند بیشتر بها دهند و اجازه دهند با شیوه های خودشان اجرا کنند . این که جای ثابت و مشخصی را برای اجرای خیابانی در نظر بگیرید که تماشاچی بیاید ، اشتباه است . ما باید کارهایمان را طوری طراحی کنیم که سراغ تماشاچی در خیابان ست برویم ، نه برعکس . امیدوارم اجازه دهند گروه های خیابانی کار خودشان را انجام دهند .

يک نظر ثبت شده است .

  1. آبادانی گفت:

    خوشم میاد هر سال بچه های جنوبی جشنواره رو داغ داغ می کنند مثل مردم جنوب که خونگرم هستند .
    واقعا اگه بخش خیابانی حذف بشه جشنواره تئاتر فجر عمرا دیده بشه و مردم بفهمند اصلن که جشنواره ای هم هست !!
    هواشون رو بیشتر داشته باشین خب دیگه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *