به یاد مرحوم استادمحمد در اولین سالروز نبودنش


ترنابازان قدیمی تهران در سالروز درگذشت محمود استادمحمد نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر گرد هم می‌آیند و به یاد او برنامه اجرا می‌کنند.

استاد- محمد

به گزارش تئاترفستیوال به نقل از ایسنا، محمود استادمحمد نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر از جمله طلایه‌داران تئاتر اجتماعی ایران است که در نمایشنامه «آ سید کاظم» خود به ترنابازی اشاره کرده است.

ترنا بازان قدیمی تهران روز جمعه ۳ مردادماه هزمان با اولین سالوز درگذشت استادمحمد، با اجرای برنامه ترنابازی یاد و خاطره این هنرمند را گرامی می‌دارند.

ترنا وسیله‌ای است که با پارچه درست می‌کنند و کف دست مردم می‌گذارند. ترنابازی هم شیوه‌ای از نمایش‌های سنتی ایران است که در ماه رمضان در فاصله میان افطار تا سحر در قهوه خانه‌های قدیمی اجرا می‌شده است به این صورت که ترنا نوازان در قهوه‌خانه‌های قدیمی گرد هم می‌آمدند و در حین یک بازی نمایشی که کاراکترهایی همچون شاه، وزیر، جلاد و… دارد، به امور خیریه می‌پرداختند.

از جمله اتفاقاتی که در حین اجرای ترنابازی می‌افتد، جمع کردن کمک برای فقرا، آشتی دادن کسانی که با یکدیگر قهر هستند، دعا برای آرامش روح درگذشتگان، دعا برای سلامتی بیماران، تهیه جهیزیه برای دختران و… است.

برنامه ترنا بازی به یاد استادمحمد، روز جمعه سوم مردادماه در تالار قصر پردیس به نشانی جاده آبعلی، بعد از پل پردیس به سمت بومهن برگزار می‌شود.

محمود استاد محمد

محمود استادمحمد نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر متولد سوم آبان ماه ۱۳۲۹ است که سوم مرداد سال ۹۲ بعد از چندین سال مبارزه با سرطان کبد درگذشت.

وی فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و عضویت در آتیله تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ با بازی در نمایش «شهر قصه» (در نقش خر خراط) به شهرت رسید.

استادمحمد همچنین در سال ۱۳۴۸ در نمایش «نظارت عالیه» به کارگردانی ایرج انور به ایفای نقش پرداخت. وی پس از انحلال آتیله تئاتر، در سال ۱۳۵۰ به بندر عباس سفر کرد و در آنجا گروه نمایشی «پتوروک» را تشکیل داد. وی در سال ۱۳۵۱ دوباره به تهران مراجعت کرد.

محمود استاد محمد پس از نوشتن نمایشنامه‌های متعدد، در سال ۱۳۶۴ به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال ۱۳۷۷ دوباره به ایران باز گشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت.

او با نگارش نمایش‌نامه‌هایی چون «دقیانوس امپراتور شهر اقیانوس»، «سیری محتوم» ، «چهل پله تا مرگ» و «شب بیست و یکم»، «قصص القصر»، «آنها مأمور اعدام خود هستند»، «خونیان و خوزیان» ،«گل یاس»، «خانه سالمندان» و «هم عکس»، «آخرین بازی»،«دیوان تئاتر ال»، «سپنج رنج و شکنج»، «عکس خانوادگی»،«تهرن» و …یکی از ماندگارترین نمایش‌نامه‌نویسان ایران است.

نگارش و کارگردانی نمایش«کافه مک ادم» در تئاتر شهر، آخرین فعالیت او در زمینه اجرای نمایش است.

مجموعه نمایش‌نامه‌های او در کتابی با نام«ای کاش که جای آرمیدن بودی» از سوی نشر قطره منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *