تئاترشهر پاتوق جشنواره نمایش عروسکی می شود


همزمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک، پاتوق تئاتر عروسکی ویژه کودکان در محوطه باز تئاتر شهر برپاست.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، «افسانه زمانی» مدیر این پاتوق درباره برنامه‌های آن به ستاد خبری جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک گفت: پیشینه برپایی چنین پاتوق‌هایی به جشنواره تئاتر آیینی سنتی برمی‌گردد که همزمان با برگزاری جشنواره، فضایی را برای آشنایی بچه‌ها با نمایش‌های سنتی ایران تعریف کردیم و خوشبختانه با استقبال خانواده‌ها روبرو شد.

وی ادامه داد: از آنجاکه یکی از دغدغه‌های دبیر جشنواره تئاتر عروسکی، کار عروسکی ویژه کودکان است، قرار شد در جشنواره تئاتر عروسکی هم فضایی را برای بچه‌ها و خانواده‌هایشان تعریف کنیم تا بتوانند ضمن تماشای نمایش‌های عروسکی ویژه کودکان، در شکل‌گیری یک اثر نمایشی مشارکت کنند.

زمانی با اشاره به برنامه‌های مختلفی که رد این پاتوق برگزار می‌شود، گفت: بخشی از برنامه‌های این پاتوق به اجرای نمایش مربوط می‌شود و بخش دیگری هم ویژه برگزاری کارگاه‌های هدف‌مندی است که هر روز در کنار اجرای نمایش‌ها، برپا خواهند بود.

به گفته این کارگردان تئاتر، در این کارگاه‌ها ساخت و ساز عروسک، اوریگامی،قصه‌گویی، نمایش خلاق و … توسط مربیانی که در این زمینه‌ها مهارت و سابقه کار دارند، آموزش داده می‌شود.

زمانی اضافه کرد: بر اساس صحبتی که با مربیان داشته‌ایم، هر روز فرمتی از قصه‌گویی را تعریف می‌کنیم و بچه‌ها بر اساس همان قصه، شروع به کار می‌کنند تا به اجرای یک نمایش برسیم و بچه‌ها به درک کارکرد عروسک برسند و عروسک‌هایی بسازند که بتوانند با آن کار کنند.

کارگردان نمایش‌های «ملی» و «سه بچه خوک» اضافه کرد: در این بخش داستان‌های شاهنامه، افسانه‌ها و متل‌های ایرانی، قصه‌های پریان، قصه‌های تاریخی، مذهبی و …برای اجرای نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند . با این شیوه بچه‌‌هاهم با داستان‌ها و متل‌های ایرانی آشنا می‌شوند و هم اینکه کار ما از تنوع لازم برخوردار می‌شود و به هدف‌مند تر شدن کارمان کمک می‌کند.

وی افزود: علاوه بر کارگاه‌ها، استیجی برای اجرای هر روزه نمایش‌های عروسکی مشارکتی  طراحی کرده‌ا یم که بچه‌ها  در ان فضا در اجرای نمایش‌هایی با موضوعات همچون «محیط زیست»، «هوای پاک» و …، مشارکت می‌کنند.

افسانه زمانی در پایان از همه خانواده‌ها دعوت کرد تا کودکان خود را برای شرکت در برنامه‌های این پاتوق به همراه بیاورند.

پاتوق تئاتر کودک و نوجوان از روز یکم تا ششم شهریورماه از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه در محوطه پارک دانشجو روبروی تئاتر شهر برپاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *