تشریح برنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در آخرین ماه سال ۹۶


برنامه‌های آموزشی و اجرایی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در اسفندماه ۱۳۹۶ تشریح شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، اسفندماه روزهای شلوغی برای فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی استان تهران است به طوریکه برنامه‌های تئاتری با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و انجمن هنرهای نمایشی ایران در شهرستان‌ها تا روزهای پایانی سال برگزار می‌شود.
در حوزه جشنواره‌هایی که در شهرستان‌های استان تهران داریم از ۷ تا ۱۰ اسفندماه در شهرستان بهارستان، دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود که ۱۲ اثر در قالب آن به اجرای آثار می‌پردازند.

رقابت ۱۲ گروه نمایشنامه خوانی در ملارد

همچنین از ۱۶ تا ۱۸ اسفندماه دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی ملارد ۱۲ گروه نمایشی به رقابت می‌پردازند. این همایش که باهدف آشنایی هنرمندان شهرستان ملارد با نمایشنامه‌های شاخص و نویسندگان نام آشنا برگزار خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده آثار برگزیده از سوی هیئت انتخاب، برای اجرای نمایشنامه خوانی طی یک برنامه مدون و مداوم، انتخاب می‌شوند و در سال ۹۷ هرهفته یک اثر در سالن آمفی تئاتر شهرستان ملارد خوانده خواهند شد.

جشنواره مهاجرین تئاتر افغانستانی مقیم ایران

این روزها نخستین جشنواره مهاجرین تئاتر افغانستانی مقیم ایران به میزبانی شهرستان پاکدشت در حال برگزاری است که با حضور ۵ گروه نمایشی که همه عوامل آن (نویسنده، کارگردان، بازیگر و …) از هنرمندان مهاجر هستند در سالن حنیفه فرهنگسرای امام خمینی شهرستان پاکدشت به اجرای آثار نمایشی خود خواهند پرداخت.

در این جشنواره پنج نمایش «کافه ژاکلین» به نویسندگی و کارگردانی عاطفه حیدری، «انابل» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا حسنی، «نقاشی خدا» به نویسندگی و کارگردانی زهرا عظیمی، «دختران من» به نویسندگی و کارگردانی هاشم غلامی، «انسانیت» به نویسندگی و کارگردانی بشیر احمدی در ۸ اسفند ماه در سالن استاد حنیفه فرهنگسرای امام خمینی (ره) از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به رقابت پرداختند و در پایان به برگزیدگان بازیگری زن و مرد، کارگردانی، دکور، طراحی لباس و گریم جوایزی اهدا شد.

برنامه های مجمع عمومی اعضای انجمن هنرهای نمایشی استان تهران

مجمع عمومی اعضای انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در ۱۵ اسفند ماه با حضور فعالان تئاتر، سرپرست و هیئت مدیره گروه‌های ثبت شده، روسای انجمن‌های نمایش و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع ابولفتوح رازی شهرستان ری برپا خواهد شد.
در نوبت صبح این مجمع مسئولان شعب شهرستانی، گزارش عملکرد یکساله انجمن‌ها را ارائه می‌کنند و علاوه بر اینکه برنامه‌های سال ۱۳۹۷ به شور گذاشته می‌شود، درباره اهداف پیش‌روی انجمن هنرهای نمایش استان و توسعه تئاتر استان تهران نیز صحبت خواهد شد.

در ساعت ۱۵ مجمع با حضور همه اعضای فعال استان تهران تمامی نمایندگان و سرپرست‌های گروه‌ها، فعالان تئاتر این فرصت را می‌یابند تا عملکرد انجمن هنرهای نمایشی استان و پیشنهادات و انتقادات خود را ارائه کنند. گزارش این مجمع با هدف تصمیم گیری و کمک به اهداف استان تهران به مدیر کل ارشاد استان تهران و اداره کل هنرهای نمایشی ارسال خواهد شد.

آشنایی با فعالیت یکساله انجمن در قالب تصویر

همچنین برپایی نمایشگاه عکس محمد اسدی با هدف آشنایی فعالان استان با فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی استان از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در اسفندماه ۱۳۹۶ خواهد بود.

این نمایشگاه که پیش از این در دماوند برپا شده است، شامل مجموعه ای از عکس‌های محمد علی اسدی راد است که در طول پنج سال عکاسی از ده تئاتر جمع‌آوری شده و به نمایش گذاشته می‌شود. بالغ بر یکصد و پنجاه قطعه عکس در این نمایشگاه در معرض تماشا قرار خواهد گرفت و از نکات قابل توجه این است که اغلب تئاترهای عکاسی شده توسط این هنرمند جوان از مجموعه‌ تولیدات انجمن هنرهای نمایشی استان تهران است.

از آموزش آخرین متدهای تئاتر تا نمایشنامه نویسی شهرام کرمی

از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در سال ۱۳۹۶ برپایی کارگاه آموزشی است که بر همین اساس کارگاه کارگردانی و بازیگری علیرضا کوشک جلالی در شهرستان ورامین امروز ۹ اسفند ماه تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت. در این کارگاه آخرین متدهای تئاتر مدرن دنیا زیر نظر علیرضا کوشک جلالی نمایشنامه نویس و کارگردان بنام و مطرح بین المللی و دارنده جایزه ویژه نمایشنامه نویسی کشور آلمان برگزار خواهد شد.

بابک برزویه کارگاه عکاسی تئاتر را برای عکاسان شهرستان‌های استان تهران در مجتمع فرهنگی هنری کوثر شهرستان دماوند برگزار می‌کند. این ورکشاپ عکاسی سینما و تئاتر به همت انجمن هنرهای نمایشی دماوند و حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در مجتمع فرهنگی و هنری کوثر این شهرستان برای علاقه مندان برگزار خواهد شد.

کارگاه های منجر به اجرا نیز ادامه دارد و مریم کاظمی کارگاه آموزشی را برای رسیدن به اجرای «رویای نیمه شب تابستان» برپا می‌کند.

در شهرستان شهریار هومن رهنمون با همکاری هنرجویانش نیز بر روی «آن که گفت آری ، آن که گفت نه» کار می‌کند .

کارگاه نمایشنامه‌نویسی شهرام کرمی  با حضور نمایشنامه‌نویسان استان تهران در شهرستان ری برگزار می‌شود و کانون منتقدان و نویسندگان انجمن هنرهای نمایشی استان تهران نیز در دوشنبه هر هفته به بررسی نمایشنامه‌های نمایشنامه‌نویسان استان تهران و آثار بر روی صحنه را نقد و بررسی می‌کند.

انجمن هنرهای نمایشی استان تهران ضمن برنامه ریزی برای روز جهانی تئاتر در ۷ فروردین در حال برنامه ریزی است که به زودی اعلام می‌شود.

اجرای عمومی ۴ نمایش کودک و ۳ اثر ویژه بزرگسال

در حوزه اجرای عمومی نیز انجمن هنرهای نمایشی استان تهران روزهای پرنمایشی را پشت سر گذاشته است. به طوریکه  ۶ نمایش در ایام فاطمیه اجرا شد و پس از آن ۷ اثر نمایشی در استان تهران به اجرای عمومی در آمدند که از این میان نمایش «اسب» کاری از آرش دادگر با تهیه‌کنندگی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، با اجرا در کارگاه دکور رودکی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آموزشی انجمن است.

در این ایام نمایش «خرس و چشمه» به کارگردانی علیرضا امینی در کانون هدایت شهرستان ورامین اجرا می‌شود و نمایش «غول جنگل سبز» به کارگردانی محمد آخوندی در سالن آمفی‌تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان قدس روی صحنه است.

همچنین در شهرستان رباط کریم دو اثر نمایشی با عنوان «خرس» و «تو با سقف کاشانه من چه کردی» روی صحنه هستند. نمایش «سه ناقلا» به کارگردانی  سامان قلیچ‌خانی در شهرستان اسلامشهر روی صحنه است و «قصه پری و رویای پسرک» کار بهرام امیدعلی در مجتمع ابوالفتوح رازی شهرستان رازی به مدت ۱۵ شب روی صحنه هستند.

از میان  ۷ نمایشی که در شهرستان‌های استان تهران روی صحنه هستند ، نمایش‌های «اسب»،  «خرس» و «تو با سقف کاشانه من چه کردی» ویژه مخاطب بزرگسال و چهار نمایش «غول جنگل سبز»، «خرس و چشمه»، نمایش «سه ناقلا» و «قصه پری و رویای پسرک» ویژه مخاطب کودک و نوجوان به اجرا در می‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *