هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

توحید حاجی بابایی: “آتیشما ، یاللی” ترکیبی از ۸ آیین آذری است.


در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، توحید حاجی بابایی، نمایش آذری «آلیشما، یاللی آیین توولاما» را در محوطه تئاتر شهر به اجرا برد. این نمایش از لحاظ مراحل اجرا، تعداد بازیگران و تنوع مراسم‌ها و رقص‌ها و بازی‌های به‌کار‌ رفته، در نوع خود خاص بود. از این نمایش استقبال چشمگیری توسط تمام رده‌های مختلف سنی به عمل آمد. در همین راستا تئاتر فستیوال گفتگویی با حاجی بابایی، سرپرست، نویسنده و کارگردان گروه آیلان داشت که می توانید آن را در ادامه بخوانید.

تئاتر فستیوال

توحید حاجی بابایی در توضیح نمایش خیابانی “آتیشما یاللی ، آیین توولاما” که آیین مخصوص آذربایجان است ، گفت : در این آیین مجموعا ۸ مرحله را اجرا کردیم که ۴ مرحله را کودکان و ۴ مرحله را بزرگسالان بر عهده داشتند و همه نمایش‌گر امور آیینی و سنتی مردم آذربایجان بود . یکی از آیین ها بازی ای به نام آرادان است که در روستاهای آذربایجان انجام می‌شود . در این بازی گروهی می آید و دستمالی را به نشانه قلعه‌شان در وسط دایره می گذارد ، بعد نفرات از بیرون می آیند و آن را فتح می کنند که قواعد خاص خود را دارد .

وی افزود : یکی دیگر از آیین ها ، توولاما نام داشت که توسط افراد بزرگسال به انجام رسید . به این صورت که دست هم را می‌گیرند که این حالت یاللی نامیده می‌شود . کودکان نیز نمایش آتیشما را اجرا کردند که آیین جنگ پهلوانی با یک دست بود . همچنین کودکان در یک مرحله به رقص چوپانی و حرکات طنز پرداختند.

حاجی بابایی در مورد لباس ها و ادوات مخصوص این نمایش نیز اظهار کرد : در طول نیم ساعت ، ۸ مرحله را با لباس‌های مخصوص آن و ادواتی مانند چوب اجرا کردیم که بسیار سخت و نفس‌گیر بود.

کارگردان نمایش آیینی “آتیشما ، یاللی ، آیین توولاما” در پاسخ به این سوال که با توجه به اجرای آیینی مخصوص مردمان آذربایجان ،  به چه دلیل از تهران در جشنواره شرکت کرده است ، گفت : من دارای اصلیت آذربایجانی هستیم اما چون ساکن تهران هستم به همین دلیل از تهران در جشنواره شرکت کردم .

يک نظر ثبت شده است .

  1. آیسین گفت:

    یاشاسین آذربایجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *