توقف اجرای یک تعزیه ۵ ساله به دلیل شیوع کرونا


عرفان پورمحمدی که ۵ سال است تعزیه حضرت اباعبدالله حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس(ع) را در ایام محرم اجرا می‌کند از برگزار نشدن این تعزیه به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

تئاتر فستیوال
به گزارش تئاتر فستیوال، عرفان پورمحمدی که پنج سال است تعزیه حضرت اباعبدالله حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع) را در ایام محرم در میدان ولیعصر (عج) تهران اجرا می‌کند به دلیل شیوع کرونا و تعداد بالای تماشاگران تعزیه و فراهم نبودن شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محرم امسال این تعزیه را برگزار نمی‌کند.

وی در این زمینه عنوان کرد: اجرای این تعزیه را از سال ۹۴ شروع کردیم و هر سال با حدود سه تا چهار هزار تماشاگر در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر (عج) آن را برگزار می‌کردیم. سال اول آن را بر اساس بحر طویل اجرا کردیم اما در سال‌های بعد متن آن را خودم نوشتم.

وی این اثر را یک نمایش-تعزیه خواند و گفت: کمتر در تهران اتفاق افتاده بود که اثری روی صحنه برود که تلفیق نمایش و تعزیه باشد. ما در این نمایش تمام اصول تعزیه را رعایت می‌کنیم اما در کنارش نمایشی بودن کار را هم حفظ می‌کنیم یعنی فقط اولیاخوان و اشقیاخوان نداریم بلکه در جاهایی از موسیقی و نماهنگ هم استفاده می‌کنیم تا بتوانیم فضاسازی کنیم.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه سال ۹۸ این تعزیه را در ۲۲ منطقه تهران اجرا کرده و کتابی هم به نام «مسیر سرخ» منتشر کرده است، یادآور شد: تصنیف شعر «مسیر سرخ» چندین روایت در قالب تعزیه است که داستان‌هایی را از یاران امام حسین (ع) بازگو می‌کند و آن را بر اساس تعدادی از کتب قدیمی که بیش از صد سال از عمرشان می‌گذرد و به‌طور خاص از روی «مقتل الحسین» نوشته موفق بن احمد خوارزمی نوشته‌ام.

پورمحمدی با اشاره به اینکه از نهادهای دولتی و خصوصی با او تماس گرفته بودند تا امسال هم این تعزیه را اجرا کند، گفت: به دلیل اینکه ۳ تا ۴ هزار بیننده داریم نمی‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد و میسر هم نیست مخاطبان را با فاصله از هم قرار دهیم. ضمن اینکه ۱۵ بازیگر داریم که مسئول حفظ سلامتی آنها هم هستیم.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: هر سال تعزیه نسبت به سال قبلش دچار تغییرهایی می‌شود و برای اجرای امسال هم چه در متن و چه در شیوه اجرایی ویرایش و تغییراتی داده بودم اما ترجیح دادم به دلیل شرایط بیماری آن را به‌ شکل خیابانی و محیطی اجرا نکنم.

پورمحمدی ادامه داد: البته این نمایش با کمی ویرایش در میزانسن و متن می‌تواند به‌طور صحنه‌ای هم اجرا شود و اگر سالنی در اختیار قرار بگیرد امکان آن فراهم است اما به من پیشنهاد اجرای تعزیه به‌شکل آنلاین را هم داده‌اند که باید ببینیم چطور می‌توان این هماهنگی را انجام داد.

پورمحمدی در پایان با تاکید بر اینکه ضروری است چراغ تئاتر روشن بماند و هنرمندان بتوانند به کارشان ادامه دهند، عنوان کرد: متاسفانه کسی کمکی به هنرمندان تئاتری نمی‌کند درحالی‌که نان شب بسیاری از هنرمندان به همین اجراهای تئاتری وابسته است. چراغ تئاتر نباید خاموش شود چون محروم از هر نوع حمایتی است.

ابوالفضل وزیری، آرمان شهبازی، اصغر شیرزاد، همایون ظفرپور، محمد طاهری و امیرحسین امیدی بازیگرانی هستند که هر سال در این تعزیه ایفای نقش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *