در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

توماس مونکتون : از اجرای « فقط استخوان ها » در ایران خیلی خوشحال هستم


نمایش ” فقط استخوان ها ” به کارگردانی توماس مونکتون از کشور فنلاند یکی از نمایش هایی است که در بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفته است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ، گفت و گویی با کارگردان این اثر که اصالتا نیوزلندی است و سال ها است که در فنلاند فعالیت می کند ، داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

توماس مونکتون با بیان اینکه کانسپت پروژه ” فقط استخوان ها ” را چهار سال پیش طراحی کرده است ، گفت : قصدم این بود که نمایشی مینیمال اجرا کنم . سعی کردم فضای بزرگی نداشته باشد و در نورپردازی فقط یک نور وجود داشته باشد و برای قصه گفتن ( البته قصدم قصه گفتن به معنی رایج آن نبود ) ، فقط از بدن استفاده کرده ام . نمی خواستم از آکسسوار و دکور استفاده کنم ، بلکه می خواستم ساده و مینیمال باشد و ایبته مردم را سرگرم کند .

او در پاسخ به اینکه آیا قصه نگفتن در نمایش سبک همه آثار او است ، گفت : در این اجرا هدفم این بود که به طرزی مینیمال ، مخاطب را بدون قصه مشغول کنم . ولی نمایش های دیگری هم اجرا کرده ام که قصه و متن داشته اند .

کارگردان نمایش “فقط استخوان ها” در مورد شروع کار خود در تئاتر توضیح داد : من از ۱۷ سالگی به مدرسه ای رفتم که در آن به ما کارهای سیرک یاد می دادند . از سیرک شروع کردم و پس از آن به سراغ تئاتر رفتم و از آن سال همچنان در تئاتر مشغول فعالیت هستم .

او در مورد اجرای ” فقط استخوان ها ” در کشورهای مختلف و بازخورد مخاطبان گفت : این نمایش را در شانزده کشور جهان اجرا کرده ام . مردم معمولا عکس العمل های مشابه ای نشان می دهند ؛ البته در بعضی کشورها ، واکنش شان بیشتر است و در برخی کشورها ، کمتر .

مونکتون در مورد زبان مشترک تئاتر در کشورهای مختلف گفت : تئاتر فیزیکال زبان مشترک در همه جهان است و به همین دلیل توانستم این نمایش را در شانزده کشور مختلف اجرا کنم .

او در پایان در مورد حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت : اولین حضورم در جشنواره تئاتر فجر است و از اینکه جشنواره تئاتر فجر من را دعوت کرده است و در این جشنواره حضور دارم ، خیلی خوشبخت هستم و از اجرا در ایران خیلی خوشحال هستم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *