از تولد تئاتـر شهر تا ۵۰ دقیقه تـــاخیــر ! / حاشیه های روز هشتم فجر سی و چهارم


سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مثل هر رخداد هنری و اجتماعی دیگری با حاشیه هایی همراه است ، حاشیه هایی که خواندن آنها هم برای مسئولین و هم برای مخـــــاطبین تئاتر و صد البته برای رصد کنندگان رخدادها و امور فرهنـــــگی و هنری خــــالی از لطف نیست .

حاشیه ها همیشه برای مخاطبین جذاب تر از متن هستند .

تئاتر فستیوال

  • هشتمین روز از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر میزبان از نمایش هایی از کشور آلمان ، بلژیک و لهستان و شهرهایی چون لنگرود ، تهران ، کوهدشت ، خرم آباد ، آمل ، رشت ، ورامین و بروجرد بود .

 

  • علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتمین روز جشنواره به تماشای نمایش “عامدانه، عاشقانه، قاتلانه”  به کارگردانی ساناز بیان در تالار چهارسو نشستند .

 

  • نمایش” انقلاب بدن / انتظار ” کاری از کشور بلژیک در هشتمین روز از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت . این نمایش ویدئو آرت بود و در حقیقت دو اجرای نمایش بود که بعد از نمایش اول و تشویق هنرمندان ، اعلام شد که کسی سالن را ترک نکند تا اجرای دوم به زودی شروع شود اما با این حال عده زیادی ترجیح دادند سالن را ترک کنند. در این اجرا حمیدرضا نعیمی و جواد انصافی حضور داشتند البته حمیدرضا نعیمی حدودا ده دقیقه بعد از آغاز نمایش ترجیح داد سالن را ترک کند .

 

  • نمایش “ترانه ای برای تو” به نویسندگی و کارگردانی امین ابراهیمی از شهرستان کوهدشت در تالار سایه میزبان جواد انصافی ، سیامک حلمی و فرشید صمدی پور بود . این نمایش که موضوع دفاع مقدس داشت با استقبال خوب تماشاگران روبه رو شد . بعد از اجرا یکی از تماشاگران که بی نهایت تحت تأثیر نمایش قرار گرفته بود تا مدت ها پس از نمایش در حال گریه کردن بود . وقتی کارگردان این اثر متوجه این اتفاق شد بعد از اجرا سریعا با حالی بسیار نگران به سمت مخاطب خود رفت .

 

  • سالن اصلی تئاتر شهر در روز هشتم جشنواره تئاتر فجر در دو نوبت میزبان نمایش “رعنا” به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی بود ، بعد از اجرای اول این نمایش ، جشن تولد چهل و سه سالگی تئاتر شهر در سالن اصلی این مجموعه با حضور داریوش فرهنگ برگزار شد ، این کارگردان تئاتر و تلویزیون کسی بود که چهل و سه سال پیش برای اولین بار در نمایش (باغ آلبالو) که در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شد ، بازی کرده بود .بعد از اینکه کیک جشن تولد را به روی سن آوردند شهرام مسعودی با صدای بلند گفت :” کیک تولد تئاتر شهر هم مثل بودجه تئاتر کوچک است و به هیچکس نمی رسد !! “علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد  ، پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئاتر شهر ، حسین مسافر آستانه ، خسرو احمدی و جواد عزتی از جمله میهمانان حاضر در مراسم سالگرد تولد تئاتر شهر بودند . همچنین اصغر کاشی تراش اصفهانی کسی که سال‌ها قبل کاشی‌های محوطه تئاتر شهر را طراحی کرده بود در این مراسم حضور داشت .

 

  • پس از این مراسم اجرای دوم نمایش “رعنا” با ۵۰ دقیقه تاخیر همراه شد و دلیل این تاخیر فراوان را دیر رسیدن داوران اعلام کردند .در نهایت وقتی بعد از ۵۰ دقیقه همه در سالن نشستند ، قطب الدین صادقی یکی از داوران جشنواره از جایش بلند شد و رو به تماشاگران گفت که تاخیر امشب مقصر داوران نیست ! بلکه مقصر این تاخیر برنامه ریزی جشنواره است ، چرا که این داوران به محض تمام شدن اجرای قبلی ، حتی فرصت خوردن آب و چای هم نداشته اند و سریعا به این اجرا آمده اند.  البته لازم به ذکر است از سالن قبلی که داوران محترم در آن حضور داشتند تا سالن اصلی تئاتر شهر تنها کمتر از سی ثانیه زمان نیاز است !!! این تاخیر ۵۰ دقیقه ای برای بسیاری از تماشاچیان طاقت فرسا بود و مدام از مسئولین ورود به سالن می خواستند هر چه سریعتر اجازه دهند تا مردم بر روی صندلی هایشان بنشینند و بعد منتظر حاضر شدن داوران جشنواره شوند . جمعیت برای  اجرای دوم نمایش “رعنا” به حدی زیاد بود که علاوه بر بالکن صندلی هایی را نیز در کنار سالن گذاشتند . اجرای دوم این نمایش ، به فاطمه معتمد آریا تقدیم شد !!! البته وی در سالن حضور نداشت !

 

  • نمایش “هملت” کاری از کشور آلمان اولین اجرایش را در تالار وحدت به روی صحنه برد این نمایش در اولین شب اجرا با استقبال فوق العاده مخاطبان مواجه شد به طوری که تالار وحدت کاملا پر شده بود . ستاره اسکندری ، آناهیتا همتی ، محمد نادری و وحید نفر از میهمانان این نمایش بودند .

يک نظر ثبت شده است .

  1. تئاتری عشق تولد گفت:

    خیلی با حال بود . یهو نمایش تمام شد دیدیدم عکاسا و مسئولین ریختن تو سالن . هی زرت زرت عکس می گیرن ! ما رو می گی تعجب !!
    بعدش یه آقا کچله شروع کرد به حرف زدن …!!!

    یعنی نکردن یه آب نبات چوبی بدن دستمون اومدیم تولد …
    واقعا این چه وضعشه ….

    مسئولین رسیدگی کنن واقعا !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *