از اخراج مادر و فرزندی از سالن نمایش تا حضور کودکی بر روی سن / حاشیه های روز دوم جشنواره عروسکی


شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک همانند هر رخداد دیگر هنری و اجتماعی با حاشیه هایی همراه است ، حاشیه هایی که همیشه برای مخاطبین جذاب تر از متن هستند زیرا خواندن آن ها هم برای مسئولین و هم برای مخـــــاطبین تئاتر و صد البته برای رصد کنندگان رخدادها و امور فرهنـــــگی و هنری خــــالی از لطف نیست .

تئاتر فستیوال

  • نمایش “چه کسی گربه را جابجا کرد” به کارگردانی محمد لقمانیان که روز گذشته در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت ، همچون نخستین اجرای خود در روز اول جشنواره ، مورد استقبال بسیاری از سوی مخاطبان قرار گرفت ، به گونه ای که مخاطبان برای دیدن این نمایش روی پله ها نیز نشستند .

 

  • عوامل گروه نمایش خیابانی “ترانه خورشید و ماه” به کارگردانی ویکتور ویکتورفسکی از کشور لهستان که اجرای آن ساعت ۲۰:۳۰ در محوطه تئاتر شهر بود ، از ساعت ۱۷ در محوطه تئاتر شهر مشغول آماده سازی و سرهم کردن عروسک هایشان و نجاری بودند .

 

  • در انتهای اجرای نمایش خیابانی “آسمان آبی ربات ها” به کارگردانی امیرحسین شفیعی که در محوطه تئاتر شهر اجرا شد ، مرضیه برومند به همراه سازنده عروسک به محل اجرا آمد و با بچه هایی که به تماشای این نمایش نشسته بودند ، عکس یادگاری گرفت .

 

  • زمانی که نمایش خیابانی “پسماندگان” به کارگردانی کیوان نخعی در محوطه تئاتر شهر در حال اجرا بود ، کودکی حدودا ۵ ساله به روی سن اجرا آمد و تا پایان اجرا روی سن می ماند و جزئی از نمایش می شود . هر چقدر هم عوامل نمایش تقاضا کردند که پدر و مادر این کودک بیایند و فرزند خود را ببرند ، اما کسی برای بردن این کود ک نیامد . حضور این کودک در وسط نمایش “پسماندگان” نزدیک بود منجر به برهم خوردن این نمایش شود .

 

  • نمایش خیابانی “دایناسورهای رنگی” به کارگردانی میکل ستو و جوسف ماریا لای از کشور اسپانیا که قرار بود در محوطه تئاتر شهر اجرا شود ، به دلیل تاخیر در پرواز گروه و نرسیدن به ایران اجرا نشد . قرار است این نمایش در روز سوم جشنواره در محوطه تئاتر شهر اجرا شود .

 

  • محمدحسین ناصربخت نویسنده نمایش “قصه گرگ گرسنه” به تماشای این نمایش که توسط هادی افتخارزاده از مراغه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت ، نشست . باید دید که آیا محمد حسین ناصر بخت از چگونگی اجرای نمایشنامه اش راضی بوده است یا نه ؟!
  • در اجرای دوم این نمایش خانمی را که همراه با کودک ۲ ساله خود به دیدن این نمایش آمده بود ، در همان دقایق اولیه و به دلیل همراه داشتن کودک ( در نمایشی که برای مخاطب کودک معرفی شده است ) به شکلی زننده و با بی احترامی از سالن چهارسو اخراج کردند . رفتاری که به احتمال زیاد باعث قهر او و فرزندش برای سال های طولانی با تئاتر می شود .

 

  • نمایش “بنیامین و بن تن” به کارگردانی سید آرش شریف زاده که در تالار هنر به روی صحنه  رفت ، در سانس اول با ۲۰ دقیقه تاخیر و در سانس دوم با ۳۰ دقیقه تاخیر اجرا شد .
  • یکی از هنرمندانی که به تماشای این نمایش نشست عمو فیضی زمان کودکی ما بود که همیشه با ساختن کاردستی های زیبا هم ما را سرگرم می کرد و هم ساخت این کاردستی های را به آموزش می داد .
  • عرفان فیضی پسر عمو فیضی ، یکی از بازیگران این نمایش بود .

 

  • نمایش “سفر شگفت انگیز” به نویسندگی و کارگردانی دیمتری نوموکنف از کشور آلمان که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد ، مورد استقبال بسیاری از سوی خانواده ها قرار گرفت . علاوه بر اینکه عده ای روی پله ها و زمین نشستند ، تعداد از تماشاچیان نیز به صورت ایستاده این نمایش را تماشا کردند .
  • پس از اجرای نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال مشغول گفت وگو با کارگردان این اثر شد و از او تقاضا کرد که اگر تمایل دارد مصاحبه ای با وی داشته باشد که با بیان این درخواست گفت وگوی جالبی میان آن ها شکل گرفت :

نوموکنف : “من عروسک ها را می سازم و همکارم در مورد آن ها صحبت می کند و سخنگوی ماست .”

خبرنگار تئاتر فستیوال :”خب شما هم می توانید در مورد چگونگی ساخت این عروسک ها برای ما توضیح دهید .”

نوموکنف : “ساخت عروسک ها بسیار کسل کننده و خسته کننده است به همین خاطب نمی خواهم راجع به آن صحبت کنم .”

خبرنگار تئاتر فستیوال :”اگر این کار کسل کننده است ، پس چرا اصلا انجامش می دهید .”

نوموکنف : ” ساخت آن ها کسل کننده است اما زمانی که آن ها را به روی صحنه می آوری جالب و جذاب است .”

خبرنگار تئاتر فستیوال با خنده :”پس شما نمایش دادن (Showing) را دوست دارید ؟”

نوموکنف با خنده : “بله ، درست است .”

۷ نظر ثبت شده است .

  1. جواد گفت:

    خوشم میاد این خارجی ها همیشه رک و راست هستند و از هیچی نمی ترسند . حالا اگه از یه ایرونی می پرسیدی می خواست سه ساعت توضیح بده و بپیچونه و بگه من خیلی خوبم !

  2. سپیده حسینی گفت:

    ااا بادش بخیر عمو فیضی ?????

  3. ملوسک گفت:

    ماشاالله چه جمعیتی هر روز جلو تئاترشهر جمع میشه ??

  4. دوستدار گفت:

    کیوان نخعی این نمایشو تو جشنواره قبلی اجرا نکرده بود ؟؟

    کیوان نخعی این ور کیوان نخعی اونور کیوان نخعی همه ور ?

  5. الهه گفت:

    الهییییییییییی خیلیییی خانم برومند رو دوست دارم? ایشالله همیشه سلامت باشن

  6. آرش شریف زاده گفت:

    سلام دوستان،من کارگردان نمایش بنیامین و بن تن هستم،متاسفانه هیچ نقطه نظری راجع به کار خودم از سوی شما ندیدم،در صورتیکه در مورد کارهای دیگر دوستان حداقل نوشته بودید مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت، و منه خواننده رو مجاب میکنه به اینکار فکر کنم حداقل،….البته درسته شما حاشیه ها رو میگید ولی نظری هم از تماشاگران نیز نوشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *