از جناب خان تا سلفی با دایناسورهای رنگی/ حاشیه های روز سوم شانزدهمین جشنواره عروسکی


شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک همانند هر رخداد دیگر هنری و اجتماعی با حاشیه هایی همراه است ، حاشیه هایی که همیشه برای مخاطبین جذاب تر از متن هستند زیرا خواندن آن ها هم برای مسئولین و هم برای مخـــــاطبین تئاتر و صد البته برای رصد کنندگان رخدادها و امور فرهنـــــگی و هنری خــــالی از لطف نیست .

تئاتر فستیوال

  • این روزها ، منظور تنها روزهای برگزار ی جشنواره عروسکی نیست ، به موقع به روی صحنه رفتن نمایشی و تاخیر نداشتن آن حسن محسوب می شود ! در روز سوم جشنواره ، اول از همه باید به اجرای به موقع نمایش “سفر شگفت انگیز” از آلمان اشاره کرد که در تالار هنر به روی صحنه رفت . البته از اجرای روز قبل این نمایش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر رسیده بود که کار این گروه بدون تاخیر به روی صحنه می رود .
  • در این روز نمایش هایی که در تئاتر شهر هم به روی صحنه رفت خوشبختانه تاخیر چندانی نداشتند و لازم دیدیم که به آن اشاره کنیم .

 

  • مرضیه برومند به تماشای نمایش “بازتاب حقیقت” به کارگردانی ددی بودامجی ، دئیس یونیمای جهانی نشست و در پایان اجرا با دادن گل به بودامجی از او تشکر کرد .
  • از هنرمندانی که به تماشای این نمایش نشستند می توان به مریم کاظمی ، کارگردان و بازیگر باسابقه ی عرصه ی تئاتر کودک اشاره کرد .

 

  • از نمایش “سولوی باغچه” به کارگردانی علی اعتصامی فر که در سالن چهارسو به روی صحنه رفت ، به شدت استقبال شد به گونه ای که علاوه بر اینکه عده ای روی پله ها و زمین نشستند ، عده ای هم در گوشه ی سالن نمایش را به صورت ایستاده دنبال کردند . حتی افرادی بودند که در ورودی ابتدایی سالن به دنبال این بودند که بتوانند بلیت این نمایش را بخرند .
  • یوسف صدیق از جمله هنرمندان و اساتید تئاتری بود که به تماشای این نمایش نشست و کارگردان در پایان اجرا گفت : این اجرا و تمام اجراهایی که از این نمایش به روی صحنه رود را به استاد صدیق تقدیم می کنم .

 

  • استقبال از نمایش “دایره” به کارگردانی الکا هدایت نیز زیاد بود . الکا هدایت پیش از شروع نمایش به روی سن آمد و خطاب به مخاطبان کودک خود گفت : “بچه ها در طول این نمایش هر چقدر دلتان می خواهد بخندید و بلند بخندید ولی اگر می خواهید با هم صحبت کنید با صدای بلند با هم حرف نزنید . ما باید به بزرگترهایمان قواعد تئاتر دیدن را یاد بدهیم .” صحبت های الکا هدایت باعث شد با آنکه تعداد بچه های حاضر در سالن زیاد بود اما برخلاف کارهای دیگر که حضور بچه ها معمولا باعث پچ پچه و همهمه می شود ، در این کار شاهد بی نظمی نبودیم .

 

  • در نمایش “بغلم کن تا دمپایی نیومده” با آنکه در جدول به عنوان نمایش گروه سنی بزرگسال تعریف شده است اما کودکان حضوری فعال داشتند و چون بسیاری از قسمت های نمایش را متوجه نمی شدند ، مدام از والدین خود در حال سوال کردن بودند که این اتفاق موجب همهمه در سالن شده بود .

 

  • در نمایش “کوزه ی عسل نیست” به کارگردانی عادل بزدوده ، یکی از بچه ها آنقدر تحت تاثیر نمایش قرار گرفته بود که جایی که خرس داستان می خواست برای همیشه از آن جنگل برود ، شروع به گریه کرد .

 

  • محمد بحرانی صداپیشه ی عروسک محبوب جناب خان از کسانی بود که در روز سوم جشنواره به تماشای نمایش های “بغلم کن تا دمپایی نیومده” به کارگردانی طلیعه طریقی و “سفر شگفت انگیز به کارگردانی دمیتری نوموکنف نشست .

 

  • یکی از اقدامات پسندیده ی روز سوم مربوط به زمانی بود که نمایش های فضای باز در محوطه خانه هنرمندان اجرا می شدند و به دلیل استقبال بسیار زیاد بچه ها از این اتفاق که همگی آن ها جلوی محل اجرای نمایش جمع شده بودند ، مسئولان خانه هنرمندان فرشی را پهن کردند که بچه ها بتوانند در آسایش به تماشای نمایش خیمه شب بازی بنشینند .

 

  • در روز سوم استقبال از اجراهای فضای باز در تئاتر شهر بیشتر از روزهای گذشته بود و حضور دایناسورهای غول پیکر رنگی در محوطه تئاتر شهر بازار سلفی گرفتن را داغ کرده بود .
  • این دایناسورهای رنگی که از اسپانیا برای حضور در جشنواره به ایران آمده اند و گمان می کردیم که در محوطه تئاتر شهر نمایشی را اجرا خواهند کرد ، تنها کاری که کردند این بود که در محوطه برای خود می چرخیدند !

 

  • گویا کارکرد عروسک های غول پیکری که در این ایام دیده ایم ، تنها مربوط به زمانی می شود که میان اجراهای خیابانی زمانی خالی وجود دارد و آنوقت این عروسک ها از لابی سالن اصلی خارج می شوند و خودنمایی می کنند .

۶ نظر ثبت شده است .

  1. ترانه گفت:

    آفرین به الکا هدایت

  2. مریم گفت:

    خلاصه چن روز با این سلفی ها مردم سرگرم ان !

  3. کیمیا گفت:

    راستی چرا خود مریم کاظمی کار نداره تو جشنواره ؟

    • ربابی گفت:

      داره عزیزم . غول بزرگ مهربون که قبلا تو تالار هنر اجرا شده بود .و نمایش بسیار عالی هم برای بچه است.

  4. آبادانی گفت:

    جناب خان عاشقتم . دوست دارم هییییییییی

  5. تئاتری گفت:

    …..تنها کاری که کردند این بود که در محوطه برای خود می چرخیدند !…..

    چقدر ما خوبیییم (با صدای فردوسی پور بخوانید ?)
    فکر کن !! این همه هزینه کنی و گروه از خارج دعوت کنی که ۴ تا عروسک رو دور بدن … خب مگه خودمون اینجووووریییم ! والله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *