حاشیه هایی از یازدهمین روز جشنواره تئاتر فجر


سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مثل هر رخداد هنری و اجتماعی با حاشیه هایی همراه است ، حاشیه هایی که خواندن آنها هم برای مسئولین و هم برای مخاطبین و  رصد کنندگان فرهنگی و هنری خالی از لطف نیست .

حاشیه نگاری های اختصاصی خبرنگاران تئاتر فستیوال را هر روز دنبال کنید .

حاشیه های روز یازدهم

تئاتر فستیوال

– اجرای اول نمایش “چند روایت نامعتبر ، ندیدنی ” با اتفاقات جالبی همراه بود . در بخشی از این نمایش یک مرغ که جزو اجزای صحنه بود ، پس از ایفای نقش خود فرار کرده و به وسط صحنه آمد و شروع به سر و صدا کرد . بازی بداهه بازیگران کار نیز نتوانست مرغ فراری را به پشت صحنه بازگرداند . مرغ فراری هم پس از چند دقیقه تماشای نمایش ، به ناگهان بر روی عده ای از تماشاگران پرید تا ابراز وجود کرده باشد . این مرغ توانست برای چند ثانیه حواس بازیگر ها را پرت کند تا اینکه خانم جوانی از بین تماشاگران دو بال مرغ مذکور را گرفته و آن را به درون قفس برگرداند . البته چند دقیقه بعد دوباره فرار کرد و در زیر صندلی های سالن حافظ پناه گرفت و تا پایان اجرا صداهای مختلف توجه تماشاچیان را به خود جلب کرد .

 – نمایش ” واپسین رقص برگ با باد ” با ۱۵ دقیقه تاخیر آغاز شد . این درحالی بود که پس از استقرار تماشاچیان در سالن یکی از عوامل گروه به روی سن آمده و از تماشاگران عذرخواهی کرده و گفت : متاسفانه کار با ده دقیقه تاخیر آغاز می شود چون بازیگر کار هنوز به سالن اجرای نمایش نرسیده است .

– قبل از شروع نمایش “آقای قاضی صدای مرا می شنوید ؟” در لابی سالن استاد انتظامی خانه ی هنرمندان ، دو نفر از عوامل گروه نمایش کف دست هر یک از تماشاچیان را به مقداری رنگ قرمز به نشانه ی خون آغشته کرده و مقداری هم عطر به لباس آنها زدند . این افراد در توضیح کار خود عنوان کردند که این کار علاوه بر قرار گرفتن در محیط نمایش ، یک مراسم آئینی میناب  است و روند خاص خود را دارد .

– همچنین گروه نمایش ” آقای قاضی ….” اجرای اول خود را به ” کوروش زارعی ” و ” حسین احمدی نسب ” از پیشکسوتان تئاتر میناب تقدیم کردند .

– اجرای اول ” در اعماق ” با استقبال زیادی روبرو شد . در پایان نمایش تماشاچیان “مصطفی عبداللهی” و گروه نمایشش را به مدت پنج دقیقه تشویق کردند . این تشویق تا خروج گروه از سالن به طول انجامید .

– گفتنی ست ، اجرای این نمایش ، در بورشور به میکائیل شهرستانی که از وی با عنوان آقای تئاتر ایران !! نام برده شده بود ، تقدیم شد !!

– مسئولین تئاتر فجر در روز آخر تاره به این فکر افتادند که سیستم بلیط و کارت های خبرنگاری را سامان دهند . به طوری که خبرنگار تئاتر فستیوال برای ورود به تالار ناظر زاده ایرانشهر با ارائه ی بلیط به سختی توانسته در ردیف خبرنگاران که از قضا بلیط هم ، همان ردیف بوده است ، بنشیند و مسئولین علی رغم داشتن بلیط از او کارت خبرنگاری خواسته بودند . در صورتی که در سالن اصلی تئاتر شهر خبرنگار تئاتر فستیوال با ارائه ی کارت خبرنگاری صادره ی جشنواره به سختی توانسته وارد سالن شود و از وی بلیط خواستند !!! دلیل این بازی ها هم به گفته ی خودشان پیدا شدن کارت و بلیط جعلی در بین تماشاگران بوده است .

– گروه لهستان امشب پس از اتمام نمایش خود بروشوری برای معرفی گروه بین تماشاگران پخش کردند . آن هم پس از سه شب اجرا !

– مریم کاظمی ، کاظم هژیر آزاد ، حسین محب اهری ، پرویز پور حسینی ، فرهاد تجویدی ، خسرو احمدی و گروه نمایش کشور عمان امشب تئاتر لهستان را تماشا کردند .

 – امروز تماشاخانه ی ایرانشهر لقب “بی نظم ترین سالن روز ” را به خود اختصاص داد . دو اجرای “در اعماق” و “یک صبح ناگهان ” تداخل زمانی داشت و عدم ناهماهنگی بین مسئولین و حراست تماشاخانه باعث ایجاد بی نظمی های فراوان شد . تماشاگران اجرای دوم نمایش ” در اعماق ” با ۲۰ دقیقه تاخیر وارد سالن شدند . از سوی دیگر نمایش ” یک صبح ناگهان ” که باید ساعت ۲۰ شروع می شد به دلیل شلوغی ایجاد شده و تداخل تماشاچیان دو نمایش با هم با ۵۰ دقیقه تاخیر آغاز شد . آن هم با بی احترامی بسیار زیاد به مخاطبینی که ۵۰ دقیقه منتظر مانده بودند . حراست ایرانشهر که گویی حوصله شان از جشنواره و شلوغی های آن به تنگ آمده بود ، با بی ادبی تمام و حتی تهدید به راه ندادن تماشاگران به درون سالن مردم را در سرما منتظر نگه داشتند تا بتوانند اوضاع را سامان دهند .

– شنیده ها حاکی از آن است که در شب گذشته در لابی تماشاخانه ایرانشهر در حین ورود تماشاگران به سالن های نمایش ، مانیتور لابی ایرانشهر در بین فیلم های تبلیغاتی خود آهنگی از یکی از خوانندگان لس آنجلسی پخش کرده است که این آهنگ با هجوم مسئولین سالن به سمت مانیتور و جدا کردن آن از برق قطع شد .

– در آخرین شب جشنواره ی تئاتر فجر پس از اتمام نمایش ” کتاب ها ” لهستان ، گروهی که به خود لقب گروه ” underground ” داده اند در پشت تئاتر شهر به اجرای قطعه ای غربی به همراه حرکات موزون پرداختند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *