حبیبی :فلسفه کلی “خر قلندر” ، رسیدن به مهم ترین مفهوم انسانی یعنی عشق است


نمایش “خر قلندر” به نویسندگی و کارگردانی محمد جواد حبیبی و کاری از گروه تئاتر “رائد” از ۲۱ مهرماه در پلاتو دژاوو به روی صحنه رفته است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی را با محمد جواد حبیبی ، انجام داده است که می توانید در ادامه آن را مشاهده نمایید .

محمد جواد حبیبی

بیوگرافی مختصری از خودتان برای ما بگویید .

گروه تئاتر “رائد” از سال ۸۶ شروع به کار کرد و تا امروز حدود ۱۲ کار از جمله اجرا و نمایشنامه خوانی ارائه داده است . در جاهای مختلف مانند فرهنگسراها ، تالار محراب ، ایرانشهر ، کاووسیه و الان کافه دژاوو نمایش به روی صحنه برده است . نمایش “خر قلندر” دوازدهمین کار من است . اولین کارم “خواستگاری چخوف” و آخرین کارم ، قبل از “خر قلندر” ، “نوای اسرارآمیز  اشمیت” بود . نمایشنامه خوانی ها و اجراهای زیادی داشتیم . “سودای بیداری” ، “عقل دهم” که خودم هم در آن بازی می کردم و همچنین در بخش نمایشنامه خوانی ، نمایشنامه “افرا” ، نمایشنامه های اسپانیایی ، “همه ی دزدها که دزد نیستند” از داریو فو را اجرا کردیم .

نویسنده “خر قلندر” نیز خودتان هستید . ایده ی این نمایشنامه از کجا شکل گرفت ؟

 ما در “خر قلندر” می آییم این حرف را می زنیم که مادر “خر قلندر” با استفاده از شاخصه جوزدگی خودش یک سری کارهایی را انجام می دهد که در نهایت منجر به یک اتفاق خوب می شود و برای کمک به این ماجرا از یک مسئله فرهنگی دیگر استفاده می کنیم و آن هم واژه ی خر در فرهنگ فولکلور است که ما هر صفت خوب یا بدی را بخواهیم اغراق شده بیان کنیم ، واژه ی خر را اول یا آخرش می گذاریم ، حالا چه مثبت چه منفی مانند خر زور ، خر پول ، خر تو خر شده ، خرش می ره و … که با استفاده از این دو ماجرا می بینیم که شخصیت اصلی قصه ی ما در نهایت به مهم ترین و بزرگ ترین مفهوم انسانی یا به عقیده ی من مهم ترین علت خلق انسان می رسد که همان عشق است . این فلسفه کلی و تحلیل کلی “خر قلندر” است و این دغدغه ای است که من برای نوشتن آن داشتم .

انتخاب بازیگران بر چه اساسی صورت گرفت و چه مدت برای این نمایش تمرین داشتید ؟

به دلیل آنکه داریم به محرم نزدیک می شویم ، این نمایش مقداری ضرب العجل شد . حدود یک ماه تمرین داشتیم و اجرایمان هم شروع شده است . انتخاب بازیگران دو ملاک داشت ، چون بازیگرانمان در صحنه ، یکی شان صرفا صدا است و در واقع می شود گفت داستان را روایت می کند . طبیعتا جنس صدا و توانایی او در گویندگی مطرح بود . دیگر بازیگرمان فقط جثه اش مهم بود و اینکه با میمیک اش بتواند آن حس هایی را که می خواهم را پیاده کند.

جشنواره ی فجر نزدیک است . شما برای جشنواره ی فجر کاری را ارائه می دهید ؟

فعلا نه . در ذهنم کاری برای جشنواره ندارم چون فعلا دغدغه ام شرکت کردن در جشنواره نیست .

از کارهای آینده ی گروه “رائد” می توانید برای ما بگویید .

دو متن توسط گروه نویسندگان “رائد” در حال نوشتن است که اگر اجازه بدهید الان نگویم چه هستند . فقط یک شمای کلی بدهم که قصد دارم در همین حال و هوای “خر قلندر” جلو بروم چرا که هم یک فضای کمدی دارد ، طنز است و تماشاگر می خندد . هم از موسیقی به شدت استفاده شده ، موسیقی هم چون زنده اجرا می شود تاثیر به سزایی می گذارد .

نمایش “خر قلندر” بعد از ایام محرم دوباره اجرا خواهد شد ؟

حتما اجرا خواهد شد اما اینکه کجا اجرا شود را هنوز نمی دانم . بنا ، بر این است که در همین دژاوو باشیم . حالا باید ببینیم قسمت چه می شود ولی قطعا اجرا خواهد رفت .

اگر حرف پایانی برای مخاطبان ما دارید ، بگویید .

خیلی متشکر از وقتی که گذاشتید . انشالله موفق و سلامت باشید .

يک نظر ثبت شده است .

  1. محمد حسین گفت:

    خدارو شکر من از شاگرد های ایشان هستم ایشون فوقالعادس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *