در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی چه گذشت ؟


گزارشی از آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی – سنتی که شب گذشته ، دهم شهریور ماه در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد .

تئاتر فستیوال

به گزارش خبرنگار تئاتر فستیوال ، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی – سنتی که ابتدا قرار بود در محوطه تالار وحدت برگزار شود ، به دلیل طوفانی شدن هوای تهران ، شب گذشته ، دهم شهریور ماه در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد .

این مراسم با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی  ، پیمان شریعتی معاونت اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی ، پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر ، داوود فتحعلی بیگی دبیر هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی  و همچنین میهمانان هنرمندی چون دکتر محمدرضا خاکی ، هادی مرزبان ، جعفر والی ، ملکه رنجبر ، اسماعیل خلج ، مریم معترف ، هنگامه مفید ، سعید اسدی ، بهزاد فراهانی ، محسن حسینی ، علی عابدی ، اصغر همت ، رضا فیاضی و بسیاری از هنرمندان و گروه های حاضر در جشنواره برگزار شد .

مراسم اختتامیه جشنواره آیینی (4)

رضا رفیع ، شاعـر طنزپرداز ، عهده دار اجرای این مراسم بود . بعد از پخش نماهنگی که به معرفی بخش های مختلف جشنواره ی امسال می پرداخت ، داوود فتحعلی بیگی ، دبیر این دوره از جشنواره روی سن حاضر شد .

وی با بیان تاریخچه ی مختصری از برگزاری دوره های مختلف برپایی جشنواره ی نمایش های آیینی – سنتی گفت : این جشنواره از سال ۱۳۶۸ و تنها با ۱۱ گروه نمایشی شروع به کار کرد که از این تعداد ،  ۶ گروه نمایشی از تهران ، ۱ کار از گرگان و ۴ کار دیگر از اصفهان شرکت داشتند .

همچنین دبیر جشنواره به تغییرات دوره های بعدی جشنواره در دوره های بعدی اشاره کرد و گفت : در هفدهمین دوره ی جشنواره نمایش های آیینی – سنتی ۶ عنوان مستقل کتاب به چاپ رسیده است .

فتحعلی بیگی که دلیل اصلی گستردگی این جشنواره را در دوره های مختلف ، حمایت مدیران وقت و استقبال هنرمندان از این جشنواره می داند ، سخنانش را اینگونه پایان داد : ما مطمئنا نیازمند آن هستیم که نگذاریم سرچشمه ها گم شوند . اگر به فکر دایر کردن رشته ها و مدرسه ی نمایش در حوزه نمایش های آیینی – سنتی نباشیم ، ممکن است این اتفاق سرانجام خوبی نداشته باشد .

در ادامه ی مراسم داوود داداشی در نقش “ســیاه” و علی فتحعلی در نقش “مــیرزا” به روی صحنه ظاهر شدند و نمایش مفرحی برای حاضرین مراسم اجرا کردند . نکته قابل توجه این اجرا ، اشاره ی کنایه آمیز سـیاه (داوود داداشی) به رقابتی نبودن این جشنواره بود که با تشویق حاضرین همراه شد .

مراسم اختتامیه جشنواره آیینی (2)

ادامه ی این آیین به تقدیر از برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی پرداخته شد که بدین منظور از ملکه رنجبر ، بهزاد فراهانی ، مجید جعفری ، منوچهر آذری ، اسماعیل خلج ، جعفر والی ، هنگامه مفید ، داریوش اسدزاده به همراه علی مرادخانی و مهدی شفیعی دعوت شد تا برای اهدای هدایا به روی سن حاضر شوند .

مجری مراسم در کلامی طنزآلود به جمع چندین برابری تقدیرکنندگان از تقدیر شوندگان اشاره کرد .

هیات داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی که متشکل از هنگامه مفید ، کوروش نریمانی و محمدحسین ناصربخت بود از بین آثار ارائه شده ، شش نمایشنامه را بدون اولویت شایسته تقدیر دانستند.

بدین منظور از صحرا رمضانیان و حامد امان‌پور برای نمایشنامه «سند باد به روایت شبانه‌های شهرزاد» از تهران ، عزت‌الله مهرآوران برای نمایشنامه «مروارید» از تهران ، عسل عصری ملکی نمایشنامه «حکای زنی بی‌نام و نشان» از کرج ، رحیم رشیدی‌تبار برای نمایشنامه «هنبوری» از تهران ، سیدعظیم موسوی برای نمایشنامه «بحران ازدواج» از تهران و همچنین رضا عاشوری‌فر برای نمایشنامه «عروسی میرزا آقا هاشم» از لنگرود تقدیر شد .

مراسم اختتامیه جشنواره آیینی (3)

از اتفاق های جالب توجه در این مراسم می توان به اهدای هدیه و تقدیر از سه پیشکسوت ، ملکه رنجبر ، عزت الله مهرآوران و داوود فتحعلی بیگی ، از طرف انجمن حمایت از پیشکسوتان نام برد . بعد از آن که مجری مراسم اعلام کرد این مراسم همزمان شده است با تولد آقای مهرآوران و همگان او را تشویق کردند ، رئیس انجمن پیشکسوتان که برای اهدای هدایا روی سن آمده بود  اعلام کرد که تاریخ تولد آقای مهرآوران اشتباه اعلام شده و این روز تولد وی نیست . با این حال قرار بود از این عزیزان تقدیر شود و لوح یادبود و هدایا به آن ها تقدیم شد .

مراسم اختتامیه جشنواره آیینی (5)

مهدی شفیعی ، مدیر کل هنرهای نمایشی ، سخنران بعدی مراسم بود که روی سن آمد و کلام خود را اینگونه آغاز کرد : ایران سرزمین آیین هاست . آیین هایی که گواهی تمدن و اصالت مردم موحد این اقلیم بوده است . میراث یگانه ای که فرصت نوآموزی از آیین های کهن را ممکن می نماید .

وی در ادامه گفت : جشنواره ی نمایش های آیینی و سنتی با اندیشه ی کشف ، احیا و ترویج آیین های مردم این سرزمین که نوشداروی ناکامی های زندگی فردی و جمعی بوده است ، رقم خورده است .

شفیغی همچنین اذعان داشت : قطعا گسترش تئاتر ، جز با رویکرد مدون حمایتی دولت ممکن نخواهد بود . رویکردی که اجرای هوشمندانه ی آن می تواند منجر به جایگاه اقتصادی تئاتر و هنرمندان آن شود .

وی در پایان سخنان خود همچنین گفت: آرزو می‌کنم نام و نشان تماشاخانه‌های تئاتری کشور همراه با معرفی برنامه‌های اجرایی در راهنمای گردشگری مسافران نوروزی سال آینده در هر شهر کشور درج شود.

افتتاحیه هفدهمین جشنواره ی نمایش های آیینی و سنتی که با حضور دبیر جشنواره و هنرمندان در جمع کودکان مبتلا به بیماری سرطان در موسسه خیریه محک برگزار شده بود ، در مراسم اختتامیه نیز بخشی برای آن در نظر گرفته شد . بعد از پخش نماهنگی ، از مدیر روابط عمومی این موسسه دعوت شد تا پیام تشکر قدردانی از اهالی تئاتر را قرائت کند .

در این مراسم با پخش یک نماهنگاز هنرمندان سفر کرده به دیار باقی یاد شد . در این نماهنگ نام و یاد هنرمندانی چون مرتضی احمدی ، غلامعلی پورعطایی ، علی اکبر رزم آرا ، انوشیروان ارجمند ، نورمحمد درپور ، ماشاءالله اسدی نژاد ، حسن لوئیان ، احمد علامه دهر ، قلیچ انوری ، رضا رضامندی ، رضا علی جعفری ، تقی عزیزی ، مهدی سنایی ، ایوب بصیری ، یوسف اشنویی و محمدرضا رضایی منفرد (مینایی) گرامی داشته شد .

در ادامه گروه موسیقی که از تربت جام در این جشنواره حضور داشتند و پسر استاد پور عطایی هم در این گروه بود ، به اجرای موسیقی واجرای ” آیین جام ” پرداختند .

مراسم اختتامیه جشنواره آیینی (1)

در بخش دیگر سخنرانی های این مراسم ، علی مرادخانی با تشکر از همه کسانی که باعث شدند این جشنواره با شور بیشتری برگزار شود ، گفت : اگر این همت و حمیت نبود ، اگر پول هم می گذاشتیم ، اتفاقی نمی افتاد .

مرادخانی در ادامه به سیاست های پیش رو در عرصه تئاتر اشاره کرد و گفت : در جشنواره ی امسال ، بیشترین هزینه صرف تولید آثار شده است . جشنواره ی خوب ، خروجی های خود را در اجراهای عمومی به اجرا می گذارد

او به نام گذاری امسال به نام تئاتر اشاره کرد و گفت : در این سال که نام تئاتر نامگذاری شده است ، خانه ی عروسک با حضور خانم مرضیه برومند شروع به کار کرد . امیدوارم نمایش های آیینی هم جایگاه خود را پیدا کند .

مراسم اختتامیه جشنواره آیینی (7)

عباسعلی جلینی – پیشکسوت تعزیه استان خراسان

بخش بعدی مراسم ، نوبت تقدیر از سه پیشکسوت عرصه هنرهای آیینی نمایشی بود که ابـــتدا با پخش نماهنگی همراه بود .

در این بخش ، از عباسعلی جلینی ، حسین مداح نیا و داوود داداشی تجلیل به عمل آمد . عباسعلی جلینی از سبزوار – روستا جله یکی از اساتید و پیشکسوتان تعزیه استان خراسان است . او بعد از حضور روی سن ،  باصدای رســـا با خواندن شعری به جمعیت حاضر در سالن سلام کرد . سپس اصغر همت او را بوسید و دلیل کارش را اینگونه بیان کرد : من او را بوسیدم ، چرا که میکروفن نداشت .

مراسم اختتامیه جشنواره آیینی (6)

حسین مداح‌نیا -چهره ماندگار شهر شیروان در پرده خوانی

حسین مداح‌نیا معروف به عارف که ۶۰ سال سابقه پرده‌خوانی دارد، در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۲ به عنوان چهره ماندگار شهر شیروان و خراسان در پرده‌خوانی شد.

مراسم اختتامیه جشنواره آیینی (8)

داود داداشی – بازیگر پیشکسوت نقش ســیاه

داود داداشی ، اولین سیاه از کانون نمایشگران آیینی و سنتی بعد از انقلاب است.

اجرای حرکات موزون گروه نمایشی”اوتلار” توسط کودکان آذری ، پایان بخش آیین هفدهمین جشنواره ی نمایش های آیینی – سنتی بود که با تشویق حاضرین همراه شد و همگان را به وجد آورده بود .

بدین ترتیب پرونده ی هفدهمین جشنواره ی نمایش های آیینی – سنتی که از اول شهریور ماه به مدت ۱۰ روز برگزار گردید ، بسته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *